نمایندگان مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را موظف کردند که به منظور پرداخت کامل مستمری بیمه‌شدگان، زیرساخت‌های اجرایی لازم را از طریق «پایگاه ملی رفاه ایرانیان» فراهم کند.

به گزارش ایرنا، ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با مواد (۷) و (۸) و پیشنهادات الحاقی و ماده (۹) این طرح موافقت کردند. در ماده (۷) طرح مذکور آمده است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است به منظور پرداخت کامل مستمری بیمه‌شدگان موضوع ماده (۶) این قانون، زیرساخت‌های اجرایی لازم را از طریق پایگاه ملی رفاه ایرانیان فراهم کند به نحوی که هریک از صندوق‌های بیمه‌گر به‌تناسب مدت پرداخت حق بیمه، سهم مستمری خود را در وجه متقاضیان مشمول پرداخت کند.

در تبصره ماده ۷ این طرح نیز آمده است: کلیه صندوق‌های بازنشستگی به استثنای سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات، مکلفند اطلاعات مربوط به سوابق بیمه‌پردازی بیمه‌شدگان و مشمولین این قانون را در اختیار وزارت مذکور قرار دهند.

براساس ماده پیشنهادی مصوب وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید زیرساخت لازم برای اطلاع فرد ذینفع از سوابق خود را در سامانه رفاه ایرانیان فراهم کند.

همچنین در ماده (۸) طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی آمده است: آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

براساس ماده (۹) این طرح نیز از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب ۲۷ خردادماه ۱۳۶۵ و ماده (۱) قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه‌های دولتی مصوب ۲۷ دی ماه ۱۳۶۶ منسوخ می‌شود.

در همین زمینه محمدرضا پورابراهیمی گفت: براساس نشستی که در کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر قبلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، از مجموع دستگاه‌هایی که باید به این پایگاه اطلاعات بدهند، صرفا ۴۰درصد بیشتر اطلاعات آنها مرتبط با پایگاه نیست و از این ۴۰درصد بخش عمده‌ای از اطلاعات برخط نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بنابراین با یک تأخیر چندین ماهه مواجه هستیم و فرمول محاسباتی در حوزه عمل دچار اشکالات اساسی است لذا از رئیس مجلس درخواست دارم این موضوع مهم پایگاه جامع ایرانیان که اساسی‌ترین تصمیم ما در زمان بررسی بودجه بود و باید قابلیت اجرایی داشته باشد را پیگیری کرده و در این حوزه تصمیم‌گیری کنید.

نماینده کرمان خاطرنشان کرد: مهمتر از همه تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی است و درخواست بنده از مجلس، ورود به این موضوع است.