پس از انتشار خبر پیشنهاد مشترک سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان لشگری و کشوری، واکنش‌ها به این پیشنهاد آغاز شد.

به گزارش ایلنا، «حسن صادقی» رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به تبعیض‌ها در زمینه توجه دولت به حقوق افراد دولتی و غیردولتی گفت: اقدام دولت در این پیشنهاد مطلب جدیدی نیست زیرا سند قانون بودجه ۱۴۰۱ را مشاهده کرده بودیم و می‌دانستیم دولت در نهایت این برنامه را دارد.

وی گفت: از سرجمع هزینه‌های دولت در حوزه خدمات و رفاهیات مبلغی حدود ۲۷هزار میلیارد تومان تنها برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری کاسته شد تا طرح دولت در قالب همسان‌سازی حقوقی در سه دوازدهم سال جاری محقق شود.

صادقی با تاکید بر اینکه «دولت در لفافه درباره حقوق سایر سطوح بازنشستگان تامین اجتماعی مباحث انحرافی را برای تلف کردن زمان مطرح کرد»، اظهار کرد: در آن زمان ما نیت دولت را با توجه به بودجه امسال خواندیم و پیش از این به دولت اعلام کردیم که ما نادان یا نابینا نیستیم که این هدف دولت را نبینیم. حتی بنده در مناظره‌ای که مدتی پیش با «عنابستانی» نماینده سبزوار داشتم، به این هدف دولت اشاره کردم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه «پاسخ دولت در همان جلسات که مدعی بود اگر به افزایش حقوق سایر سطوح تامین اجتماعی به میزان ۳۸درصد تن دهد دیگر جوابی برای بازنشستگان و کارکنان مشمول سایر صندوق‌های خود ندارد، داده شد»، اضافه کرد: از همان زمان که سهم بودجه تامین اجتماعی در بودجه نیامد و با اجتماع مقابل مجلس ۹۰هزار میلیارد تومان تخصیص بودجه به تامین اجتماعی را گرفتیم، متوجه اختصاص انواع بودجه به صندوق‌های دیگر شدیم.

وی با اشاره به اینکه دولت از بودجه عمرانی خود نیز کاست تا بتواند بودجه برای همسان‌سازی صندوق‌های کشوری و لشگری فراهم کند، افزود: اینکه با وجود این پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان خود، بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی پنج ماه در سرما و گرما منتظر افزایش حقوق قانونی خود مطالبه‌گری کنند و کسی ندای آنان را نشنود، حاکی از آن است که رویکرد دولت برخلاف شعار عدالت بوده و نگاه دولت به صندوق‌های بازنشستگی بیشتر نگاه کمیته امدادی و صدقه‌ای است.

صادقی با تاکید بر اینکه «دولت منطقی دارد که بر مبنای این منطق می‌گوید ابتدا با منابع کشور صندوق‌های همکاران خود را تامین می‌کنم و سپس بازنشستگان تامین اجتماعی که مهمان جیب خود هستند را پس از ماه‌ها تاخیر مهمان جیب خودشان می‌کنم»، تصریح کرد: دولت از اختیار قانونی خود برای امضای حقوق بازنشستگان صندوق غیردولتی تامین اجتماعی، سوءاستفاده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه «دولت از جیب مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم مردم خود را اداره می‌کند و به کارکنان خود می‌رساند و در حقیقت این مردم هستند که دولت را اداره می‌کند نه اینکه دولت آنها را از جیب خود مدیریت کند»، اظهار کرد: معنای همسان‌سازی این است که هرچه حقوق عقب‌افتاده از سال قبل مانده به حقوق‌بگیر داده شود اما هنوز در مورد سازمان تامین اجتماعی باقی‌مانده همسان‌سازی سال قبل مانده است. انتظار داریم اگر برای گروهی همسان‌سازی انجام می‌شود، برای این گروه از بازنشستگان نیز انجام شود. برای ۹۰۰هزار نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز همسان‌سازی باقی مانده و این تازه در صورتی است که دولت ۳۸درصد افزایش به همراه ۵۱۵هزارتومان افزایش را بدهد.