بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به اینکه مدت زمان انتظار کارگران برای خرید خانه حداقل ۲۰سال است، گفت: بیش از 70درصد سبد معیشت کارگران برای مسکن است.

حمیدرضا امام قلی‌تبار در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: با خارج شدن کنترل اقتصادی جامعه از دست مسئولین و عدم توفیق آنها در مهار تورم، ضربات جبران‌ناپذیری بر پیکره دهک‌های آسیب‌پذیر و عمدتاً کارگری وارد شده است. با اینکه این قشر معیشت خود را حتی تا سرحد زنده ماندن تقلیل داده باز هم خروجی این فرایند چیزی جز سقوط اقتصادی و کوچ اجباری این افراد به دهک‌های پایین‌تر نبوده است.

وی ادامه داد: با نگاهی به رشد تورم در چند ساله اخیر می‌بینیم که با وجود کاهش نجیبانه هزینه‌های ضروری از سوی کارگران باز هم تامین حداقل‌های زندگی برای این خانوارها دشوار و دست‌نیافتنی شده است. در این میان هزینه مسکن یا بهتر بگوییم ابرهزینه‌ای که سهم خود را در سبد معیشت در رتبه اول جای داده برای کسانی‌که از بدمسکنی رنج می‌برند حداقل 70درصد و برای کسانی‌که به دنبال مسکنی هستند که محدودیت‌های بدمسکنی را نداشته باشد معادل 85درصد سبد معیشت را دربرمی‌گیرد.

امام قلی‌تبار با بیان اینکه موضوع بدمسکنی به کسانی اتلاق می‌شود که عمدتاً در حاشیه شهرها دارای مسکن شخصی یا مستاجر هستند، گفت: فرآیند طی شده در دو سال اخیر، خرید مسکن را کاملا از ذهن خانوارهای فاقد مسکن دور کرده است. با یک محاسبه سرانگشتی اگر میانگین قیمت هر مترمربع مسکن حدود 13 میلیون تومان باشد و یک خانوار کارگری بخواهد یک مسکن متوسط با متراژ تقریبی 70 متری خریداری کند، باید حدود 900 میلیون تومان پرداخت کند که با فرض اینکه هر کارگر 50درصد حقوق ماهیانه خود را پس‌انداز کند و قیمت مسکن هم ثابت باشد، در حالت خوش‌بینانه حداقل 20 سال زمان نیاز دارد تا طعم خانه‌دار شدن رو حس کند.