سراب افزایش مزد؛ کلاه گشاد بر سر کارگران

صبح امروز شورای عالی کار یک بار دیگر تشکیل جلسه می‌دهد، جلسه‌ای با موضوع بررسی امکان افزایش دستمزد کارگران برای جبران کاهش قدرت خرید این قشر. با این حال خروجی این جلسات تا امروز چیزی جز وقت‌کشی برای کارگران، ارمغان دیگری نداشته است؛ حربه‌ای قدرتمند در دست کارفرمایان و دولت برای کش دادن این جلسات و رساندن آن به ماه‌های پایانی سال که در آن ایام، قاعدتا درباره افزایش مزد ۹۸ بحث خواهد شد نه ترمیم مزد ۹۷.

ماه‌های نخست سال جاری با اتفاقات عجیب و غریبی همراه بود. دلار افسار گسیخته بود و هر روز به بهای بی‌ارزش‌تر شدن پول ملی، رکوردهای جدیدی را در برابر ریال ایران تجربه می‌کرد. دولت از دلار 4200 تومانی و کنترل قیمت‌ها از راه واردات کالاهای اساسی با این قیمت سخن می‌گفت، اما جامعه خوب می‌دانست که ملاک تعیین قیمت همه کالاها، قیمت دلار چهارراه استانبول و میدان فردوسی است، نه دلار ادعایی آقای معاون اول رئیس جمهور. همین پیش‌بینی متاسفانه خیلی زود محقق شد و قیمت کالاها سر به فلک کشید. در این میان، مزدبگیران جامعه هم که می‌دیدند ارزش حقوق دریافتی‌شان روزبه‌روز کمتر می‌شود، تلاش کردند تا دولت را مجاب کنند کمی از این عقب‌ماندگی معادله درآمد – هزینه را جبران کند، اما دولت از بسته‌های خود می‌گفت و علاقه‌ای به افزایش مزد نداشت.

کارگران که گمان می‌کردند بزرگترین بازندگان بازی دولت با قیمت ارز هستند، تلاش‌های بسیاری برای جبران بخشی از مزد آب رفته خود کردند. شورای عالی کار که مسئول تعیین مزد کارگران است، از تیر ماه سال جاری با محوریت موضوع امکان ترمیم مزدها جلساتی را آغاز کرد اما هر چه زمان جلوتر رفت، کارگران و نمایندگان آنها بیشتر به این واقعیت پی بردند که «بررسی راه‌های افزایش قدرت خرید کارگران از راه‌هایی جز افزایش مزد»، کلاهی است گشاد بر سر آنها برای وقت‌کشی. این چنین شد که تیر ماه به آذر ماه رسید، اما هنوز هم این شورا در حال بررسی است!!

جلسه پشت جلسه با خروجی صفر

278امین جلسه شورای عالی کار در حالی امروز (سه‌شنبه) با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان کارگران و کارفرمایان با بررسی موضوع انطباق حداقل معیشت و دستمزد کارگران برگزار می‌شود که با توجه به موضوعات مطرح شده در دعوتنامه ارسالی برای اعضا، بعید است باز هم نتیجه خاصی حاصل شود.

ابوالفضل فتح‌الهی در این باره می‌گوید: دعوتنامه‌های جلسه دوم شورای عالی کار به دستمان رسیده و امروز صبح جلسه با حضور شرکای اجتماعی و با محور صیانت از نیروی کار، حفظ اشتغال، تطبیق حداقل دستمزد و معیشت، پایداری بنگاه‌های اقتصادی، خلق فرصت‌های شغلی جدید و راهکارهای خروج و برون‌رفت بنگاه‌ها از رکود برگزار می‌شود.

وی با اشاره به خواسته نمایندگان کارگران برای ترمیم هرچه سریع‌تر مزد کارگران می‌افزاید: در جلسه کمیته دستمزد که اخیرا برگزار شد، درخواست کردیم منحصرا جلسه‌ای برای بررسی موشکافانه دستمزد تشکیل شود و با توجه به اینکه جامعه کارگری در شرایط کنونی دغدغه‌ای جز تامین معیشت و ترمیم مزد ندارد، امیدواریم که به نتایج خوب و قابل توجهی برسیم.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر لزوم به‌روز کردن آمار و ارقام سبد هزینه خانوار و دستمزد می‌گوید: در جلسه کمیته دستمزد مقرر شد تا آمار و ارقام مربوط به مزد کارگران و سبد هزینه معیشت خانوارها به‌روزرسانی شود و در همین راستا، وزارتخانه این آمار را به‌روز کرده و در جلسه شورای عالی کار، ارائه می‌کند.

فتح‌الهی درباره موضوعات متعدد جلسه امروز شورای عالی کار می‌گوید: شرایط کارفرمایان و مشکلات تولید را می‌دانیم اما اعتقاد ما این است که مباحث مربوط به کارفرمایان و مشکلات تولید باید در حوزه‌های دیگر بررسی و کنکاش شود و شورای عالی کار ظرفیت لازم را برای اینکه شرایط مساعدی در همه حوزه‌ها برای جامعه کارگری فراهم کند، ندارد، ضمن اینکه زمان کافی برای ورود به تمام این مباحث را نداریم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در عین حال با اشاره به تغییر معاون روابط کار و انتصاب شاکرمی به این سمت، گفت: با توجه به اینکه ایشان خود از جامعه کارگری است و پیش از این به عنوان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران انجام وظیفه می‌کرده، حضور ایشان در برهه حساس کنونی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم به عنوان دبیر شورای عالی کار و کسی که تجربیات زیادی در حوزه کار و کارگری دارد بتواند به پیشرفت موضوع ترمیم دستمزد کارگران و تامین معیشت خانوارهای کارگری در شورای عالی کار کمک کند.

محرومیت سفره کارگران از مواد غذایی مورد تایید انستیتو تغذیه

کاهش قدرت خرید مزدبگیران، آثار مخربی بر جامعه خواهد گذاشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که افزایش هزینه‌ها سبب شده تا کارگران به سمت مواد غذایی ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تر تمایل پیدا کنند که قطعا در آینده منجر به هزینه‌های زیادی در حوزه درمان می‌شود.

در علم اقتصاد یک عبارت تورم و یک عبارت جهش قیمتی داریم. تورم به معنای شیب ملایم رشد قیمتی و جهش قیمتی به معنای افزایش قابل توجه و تند قیمت‌هاست که امروز ما بدون اغراق از تورم به جهش قیمتی رسیده‌ایم

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه میزان کالری مفید مصرفی هر عضو خانوار کارگری ۴۷۵ واحد کاهش یافته است، گفت: مصرف مواد پروتئینی در سفره کارگران رو به کاهش و مصرف مواد غذایی غیرمفید و مضر رو به افزایش است.

وی با اشاره به افزایش هزینه سبد معیشت کارگران به دلیل شرایط ویژه اقتصادی و فاصله دستمزد تا هزینه ماهیانه گفت: مسئولان به گونه‌ای با اعداد و ارقام صحبت می‌کنند که انگار توانسته‌اند ترمز تورم را بکشند.

رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، با بیان اینکه تغییر نگرش جامعه نسبت به کاهش تورم و سیر نزولی آن به هیچ‌وجه با واقعیات و سفره کارگران همخوانی ندارد، افزود: وقتی آمار را با هم مقایسه می‌کنیم به راحتی مشاهده می‌شود که تورم در انواع مختلف اعم از تورم نقطه به نقطه یا تورم یک فصلی یا سالانه، یک فاصله فاحش و قابل توجه دارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: در علم اقتصاد یک عبارت «تورم» و یک عبارت «جهش قیمتی» داریم. تورم به معنای شیب ملایم رشد قیمتی و جهش قیمتی به معنای افزایش قابل توجه و تند قیمت‌هاست که امروز ما بدون اغراق از «تورم» به «جهش قیمتی» رسیده‌ایم.

میزان کالری مفید مصرفی هر عضو خانوار کارگری ۴۷۵ واحد کاهش یافته است و مصرف مواد پروتئینی در سفره کارگران رو به کاهش و مصرف مواد غذایی غیرمفید و مضر رو به افزایش است

توفیقی با تاکید بر اینکه فشار هزینه‌ای به دهک میان‌درآمدی و پایین جامعه در حال اضافه شدن است، گفت: متاسفانه هیچ تمهیدی برای جبران هزینه معیشت کارگران و کاهش فاصله به وجود آمده بین دستمزد تا هزینه صورت نگرفته است.

وی افزود: از طرف دیگر وقت‌کشی برای تشکیل شورای عالی کار به منظور بررسی راهکارهای جبران معیشت جامعه کارگری به هیچ وجه صورت مسأله را پاک نمی‌کند، بلکه با مواجه شدن به رکود تورمی سود آن به جیب کارفرمایان و دود آن به چشم کارگر می‌رود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: با بررسی آمار و ارقام و جدول‌های مرکز آمار و بانک مرکزی مشاهده می‌شود خانوار کارگری با کاهش دریافتی ۴۷۵ کیلوکالری به ازای هر نفر در روز مواجه شده است و از طرفی بیماری‌های متابولیکی که افزایش چربی و چاقی یکی از نتایج زیان‌بار آن است، در جامعه در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری از دریافت مواد غذایی از هرم مورد تایید انستیتو تغذیه محروم شده و در حال دریافت مواد نامناسب مضر برای سلامتی، خارج از این هرم است، گفت: متاسفانه مصرف مواد پروتئینی از سبد خانوار در حال خارج شدن است و خانواده‌ها به غذاهای پرچرب و غذاهای آماده روی آورده‌اند که منجر به بیماری می‌شود.

رئیس کارگروه مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار افزود: دولت و وزارت کار باید زودتر برای دستمزد کارگران فکری کنند.