جمعی از کارگران پتروشیمی تبریز با برگزاری یک تجمع، به‌ عدم اجرای طرح طبقه‌بندی و همسان‌سازی کامل حقوق‌ها اعتراض کردند.

به گزارش ایلنا، روز سه‌شنبه جلسه‌ای برای رفع اختلافات کارگران با مدیریت این مجموعه که بخشی از هولدینگ پارسیان است، با حضور نمایندگان کارگران و کارفرما برگزار شد اما نمایندگان انجمن صنفی کارگران از نتایج جلسه رضایت نداشتند.

در همین زمینه یکی از مسئولان حراست مجموعه پتروشیمی تبریز در گفت‌وگو با ایلنا، با زیاده‌خواهانه دانستن مطالبات کارگران، معترضان را جمعیتی حدودا ۱۵۰نفره از میان بیش از ۲۵۰۰ نفر از کارکنان پتروشیمی خواند و با تایید اجتماع این کارگران طی روزهای اخیر، اعلام کرد: حدود ۴ سال پیش طرح همسان‌سازی و طبقه‌بندی حقوقی کارگران اجرا شده و این مسأله یک بار انجام می‌شود. اجرای همسان‌سازی در هرسال قانون نبوده و زیاده‌خواهانه است، ضمن اینکه همان همسان‌سازی نیز یک بار دیگر مورد تجدیدنظر قرار گرفته و در واقع برخلاف بسیاری از مجموعه‌های مشابه که اصلا چنین طرحی را اجرا نکردند، در پتروشیمی تبریز دوبار این کار صورت گرفته است.

وی با اشاره به نقش برخی اعضای انجمن صنفی کارگران پتروشیمی تبریز به عنوان عوامل تحریک‌کننده کارگران، اظهار کرد: مسأله و مطالبه دیگر این عده از کارگران این بوده که به جابه‌جایی نیروها در مجموعه اعتراض کردند اما انتقال و جابه‌جایی نیرو در داخل یک مجموعه با تصمیم مدیریت مسأله‌ای بلامانع، طبیعی و قانونی است.

او در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در اداره کار تبریز پس از شروع اعتراضات، بیان کرد: نماینده انجمن صنفی در جلسه بود و این نماینده پای صورتجلسه نهایی را امضا کرده و در جلسه هیأت اداره کار نیز رای به محق بودن کارگران صادر نشده اما باز هم شاهد جمع شدن تعداد معدودی از کارگران کل مجموعه در راستای همان مطالب بودیم.

در مقابل یکی از کارگران مجموعه پتروشیمی تبریز با بیان اینکه رئیس انجمن صنفی کارگران این شرکت در روزهای اخیر به خاطر مطالبات کارگران مورد برخورد نامناسب حراست قرار گرفت، گفت: نمی‌توانیم اسامی را مطرح کنیم زیرا در روزهای اخیر از سوی مجموعه شرکت تهدیداتی مطرح شده و برخی همکاران ما از محل کار خود به پست‌های نامرتبط بیرون مجموعه انتقال داده شدند که خود این مسأله از نکات مورد اعتراض کارگران معترض به سیاست‌های مدیریت بوده است.

وی با اشاره به نامه اخیر اداره کار مبنی بر اینکه پتروشیمی تبریز نیز پس از خصوصی‌سازی مانند پالایشگاه تبریز، مشمول طرح طبقه‌بندی معرفی شده، اظهار کرد: در پالایشگاه تبریز دو سال قبل شاهد اجرای طرح طبقه‌بندی بودیم. این طبقه‌بندی باعث شده تا نیروی متخصص در پالایشگاه تبریز چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت کند در صورتی‌که دستمزد نیروی کار متخصص با ۲۰ سال سابقه در مجموعه پتروشیمی تبریز چیزی کمتر از ۸میلیون تومان است و این درحالی است که هر دو این مجموعه‌ها زیر نظر یک هولدینگ (پارسیان) است.

وی با رد این ادعا که کارگران مطالب خود را با رسانه‌های معاند مطرح می‌کنند، گفت: اساسا با رسانه‌های قانونی و داخلی مطالبات خود را مطرح می‌کنیم و کارگران نیز دارای تشکلی رسمی و قانونی هستند. اینکه نمایندگان انجمن صنفی به دلیل مطالبات خود توسط مدیریت برای استعفا تحت فشار قرار گیرند و تنها با استعفا بتوانند به محل قبلی کار خود بازگردند، مسأله‌ای است که از نظر ما کارگران مجموعه پتروشیمی تبریز اقدامی مردود و نادرست است.