رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: کسانی که با افزایش حقوق بازنشستگان طبق مصوبه شورای عالی کار مخالفت می‌کنند، باید دلایل خود را شفاف بگویند. اگر معتقدند با افزایش حقوق، تورم افزایش پیدا می‌کند، قبول می‌کنیم اما آنها هم قیمت‌ها را به سال 92 یا حتی 98 برگردانند.

به گزارش ایلنا، حسن صادقی در گردهمایی اعضای فعال این اتحادیه گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی این هفته هم باید برای افزایش حقوق انتظار بکشند. دستور جلسه روز یکشنبه هیأت دولت مبین این موضوع بود. در واقع دو رویکرد در دولت رئیسی وجود دارد؛ اولین رویکرد دولت وی جراحی اقتصادی است تا ما از یک فضای مسموم اقتصادی به سمت یک بهشت برین هدایت شویم. رویکرد دوم دولت هم این است که دولت معتقد است جراحی را در ابتدا نباید انجام دهیم اما باید بستر لازم را برای پیشبرد اقتصاد ایران به سمت اقتصاد آزاد فراهم کنیم.صادقی گفت: به نظر می‌رسد رویکرد توجه به ضعفا و فقرا و عدالت‌محوری در این سیاست‌ها مورد توجه نیست.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: دولت جراحی را از شکم گرسنگان شروع کرده است. این جراحی اقتصادی باعث می‌شود فقرا فقیرتر شوند و ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا کند. دولت به اسم فقرا، پول پرقدرت و بدون پشتوانه وارد بازار می‌کند که این سیاست باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد.

صادقی بیان کرد: در این وضعیت تورمی، کسانی که ثروت و املاک بیشتری دارند ثروتمندتر می‌شوند و آنهایی که از دارایی خاصی برخوردار نیستند و صرفا در طول سال‌ها پولی برای خود ذخیره کرده‌اند، ارزش پولشان کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در این روند به اسم فقرا، اغنیا ثروتمندتر می‌شوند و دولت به اسم جراحی اقتصادی، فقرا را قربانی منافع بلندمدت ثروتمندان می‌کند. این در واقع جراحی اقتصادی نیست بلکه اضمحلال اقتصادی است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: می‌گویند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و نهادهای بین‌المللی را قبول ندارند. پس این الگو را از کجا آورده‌اند؟ نمی‌شود حرف از اقتصاد اسلامی بزنیم ولی نسخه صندوق بین‌المللی پول را وارونه بپیچیم!

صادقی گفت: پرداخت یارانه بدترین سیاست است. دولت اگر می‌خواست قیمت‌ها را افزایش دهد باید در یک بازه زمانی این کار را انجام می‌داد. حقوق‌ها در آن بازه زمان می‌توانستند همپای این قیمت‌ها بالا بروند تا به نقطه تعادلی برسند. اینکه دولت یارانه بدهد و بگوید فقر مطلق از این طریق رفع می‌شود واهی است. شاید این سیاست در کوتاه‌مدت تاثیری در کاهش فقر مطلق داشته باشد اما بازدهیِ این طرح کوتاه‌مدت است.

وی گفت: نتیجه سیاست یارانه‌ای دولت احمدی‌نژاد، فقر مطلق را از ۱۵درصد در دوران آقای خاتمی، به 10درصد در دوران آقای احمدی‌نژاد رساند اما از سال ۹۱ به بعد آمار فقر مطلق شتاب گرفت و به 20درصد رسید. آقای روحانی همین مسیر را رفتند و امروز بعد از ۱۱ ماه از انتخاب رئیسی، فقر مطلق به بیش از 30درصد رسیده است.

این فعال کارگری تاکید کرد: دولت سیاست‌های تورم‌زا را پیش می‌گیرد و در مقابل، حقوق بازنشستگان را عامل ایجاد تورم می‌داند در صورتی‌که این سیاست دولت است که باعث ایجاد تورم می‌شود.

صادقی گفت: الان ۴۰۰ قلم کالا متاثر از تصمیم دولت گران شده در حالی‌که دولت می‌گوید قیمت ۴ قلم کالا افزایش پیدا کرده است. تصمیم غلط در حوزه اقتصاد، فاجعه ایجاد می‌کند.وی در ادامه به حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: شورای عالی کار ۲۱ اسفند مصوبه افزایش حقوق را امضا کرد. از ۲۱ اسفند تا پایان فروردین تورم نداشتیم اما بلافاصله بعد از تصمیم دولت تورم افزایش پیدا کرد. با این وجود دولت از نقش افزایش حقوق بازنشستگان در تورم صحبت می‌کند؟ اگر قرار بود افزایش حقوق بر تورم تاثیر بگذارد ابتدا باید افزایش حقوق کارگران تورم ایجاد می‌کرد.

صادقی گفت: کارگر بازنشسته مهمان جیب خود است و بابت حقوق خود از خزانه دولت چیزی دریافت نمی‌کند. دولت از ابتدای انقلاب تعهد خود بابت پرداخت سه درصد حق بیمه را پرداخت نکرده اما با افزایش حقوق بازنشستگان مخالفت می‌کند! در واقع کارگرانی که 30سال کار کرده‌اند و از جیب خود حق بیمه پرداخت کرده‌اند امروز باید از دولت برای گرفتن حقوق خود اجازه بگیرند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: کسانی که با افزایش حقوق طبق مصوبه شورای عالی کار مخالفت می‌کنند دلایل خود را شفاف به ما بگویند. اگر می‌گویید با افزایش حقوق، تورم افزایش پیدا می‌کند ما قبول می‌کنیم اما شما هم قیمت‌ها را به سال ۹۲ و ۹۸ برگردانید.وی گفت: چرا ما باید هزینه تصمیمات غلط دولت‌ها در حوزه اقتصاد را از جیب خود پرداخت کنیم؟ سهم ما از بی‌ثباتی اقتصادی دولت و نابسامانی‌های این اقتصاد چیست؟ قیمت‌ها نسبت به فروردین ماه افزایش بسیاری داشته و ارزش پول کاهش شدیدی پیدا کرده است.رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان گفت: تاب و توان ما در حال اتمام است. دولت باید متوجه باشد که تصمیمات غلط درباره افزایش حقوق بازنشستگان پیامدهای بلندمدتی دارد. امیدواریم روز چهارشنبه تصمیم درستی در مورد افزایش حقوق بازنشتگان اتخاذ شود.