وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به دنبال ایجاد کمیته‌ای ویژه برای رفع مشکلات زنان کارگر و امنیت شغلی سایر کارگران هستیم.

به گزارش «توسعه ایرانی»، حجت عبدالملکی در آیین تجلیل از بانوان کارگر اظهار داشت: این کمیته‌ها با حضور نخبگان، تشکل‌های کارگری و متخصصان برای بررسی موضوعات ویژه زنان کارگر در موضوعات مربوط به مساله فرهنگی، رفاهی و مهدهای کودک تشکیل شود تا اگر نیاز به قانون و لایحه یا مصوبه هیات وزیران بود، پیگیری شود.

وی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان اجتماعی‌ترین وزارتخانه کشور چهار محور اصلی «کار»، «آتیه»، «رفاه» و« اموال» از عرصه‌های اصلی زندگی مردم را پیگیری می‌کند، گفت: محور اول که در وزارت کار پیگیری می‌شود، کار است که شامل کمیت و کیفیت اشتغال می‌شود. محور دوم آتیه مردم که بازنشستگی و تامین اجتماعی است و سومین محور مسأله رفاه مردم است که بر رفع فقر در سطح مطلق و نسبی تاکید دارد و مسأله آخر موضوع اموال مردم است که امانت‌داری و نگهداری از بیش از ۴۰۰ شرکت و واحد تولیدی و صنعتی که متعلق به مردم و ذیل صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی است را شامل می‌شود و مجموعه وزارت کار به عنوان امانتدار مردم آن را مدیریت می‌کند.

به گفته عبدالملکی، بیش از ۱۵میلیون کارگر بیمه‌شده تامین اجتماعی در کشور وجود دارند که با خانوادهایشان به ۴۵ میلیون نفر می‌رسند که با کارگران غیررسمی (که کار می‌کنند اما بیمه نیستند) بیش از ۵۰درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. بنابراین توجه کردن به کارگران عملا یعنی نگاه کردن به بیش از نیمی از جمعیت کشور.

وی گفت: متاسفانه گاهی برخی افراد به بعضی تصمیمات در حوزه کارگری ایراد می‌گیرند. به عنوان نمونه در بحث افزایش حقوق کارگران برخی مدعی‌اند که این موضوع باعث افزایش تورم خواهد شد که کاملا غلط است و ما با این کار رفاه نسبی بیش از ۵۰درصد از مردم کشور را تامین کرده‌ایم.

به گفته وی، به فرض محال اگر هم تورم ۴ تا ۵ درصدی هم صورت گرفته این موضوع در مقابل، رفاه اجتماعی بیش از ۵۰درصد از جمعیت کشور دارای اهمیت نیست و هزینه قابل قبولی است.

عبدالملکی درباره تاکید رئیس جمهور به پرداخت به موقع حقوق کارگران گفت: هیچ کارفرمایی حق ندارند برای رفع مشکلات مالی خود از پرداخت حقوق به کارگران خودداری کند بنابراین یکی از محور‌های اصلی وزارت کار پیگیری حقوق عقب‌افتاده کارگران است که شخص رئیس جمهور دستور پیگیری آن را صادر کرده‌اند.

وزیر کار اضافه کرد: ایمنی و سلامت کارگران یکی دیگر از محورهایی است که وزارتخانه بر اجرای آن تاکید داشته و جدی‌تر از قبل آن را دنبال می‌کند.به گفته وی، مهمترین و ارزشمندترین عامل تولید کارگر است بنابراین برخی کارفرمایان سهوا آن طور که از تجهیزات و ماشین‌آلات خود محافظت می‌کنند از نیروی کار حفاظت نمی‌کنند. بنابراین برای کارگری که این همه سرمایه برای تجربه‌اندوزی آنها هزینه شده اگر حادثه اتفاق بیفتد علاوه بر اینکه خانواده آن آسیب‌پذیر می‌شوند تولید هم لطمه خواهد دید.عبدالملکی با بیان اینکه مسأله دیگر، امنیت شغلی کارگران است، گفت: دستور رئیس جمهور است که به دغدغه‌های شغلی کارگران توجه ویژه شود تا به امنیت شغلی برسند. در حال حاضر برخی کارفرمایان با عقد قراردادهای کوتاه‌مدت یا سفیدامضا امنیت شغلی کارگران خود را به خطر می‌اندازند که با تشکیل کمیته ویژه‌‌ای که قرار است از سوی معاونت روابط کار ایجاد شود این مشکلات به صورت ویژه پیگیری و در صورت لزوم برای آنها چاره‌اندیشی خواهد شد.