نخستین نشست دستمزد ‌شورای‌عالی کار پس از ساعت‌ها مذاکره در حالی پایان یافت که نمایندگان کارگری بر نزدیک شدن رقم دستمزد ۱۴۰۱ به هزینه ۹ میلیون تومانی سبد معیشت کارگران تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، پنجمین نشست ‌شورای‌عالی کار با موضوع دستمزد ۱۴۰۱ که روز شنبه در وزارت کار آغاز شد، با اعلام دیدگاه‌های گروه کارگری و کارفرمایی و بدون دستیابی به نتیجه خاصی پایان یافت. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به بهانه دیدار با معاون اول رئیس جمهور، قبل از شروع نشست دستمزد، دیدار کوتاهی با نمایندگان دو گروه کارفرمایی و کارگری داشت و با آنها گفت‌وگو کرد. در این نشست، طرفین دیدگاه‌های خود را درباره دستمزد سال آینده و شرایط بنگاه‌ها مطرح کردند.

گروه کارفرمایی معتقد بود برخی از هزینه‌ها مثل مسکن، هزینه‌های اجتماعی و... برای عموم مردم است و تاکید داشتند که دولت طبق قانون اساسی موظف به تامین و پرداخت این هزینه‌ها و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی است. در مقابل نمایندگان گروه کارگری نیز توجه به تبصره یک و دو ماده ۴۱ قانون کار را خواستار شده و بر نزدیک شدن رقم دستمزد کارگران به هزینه ۹ میلیون تومانی سبد معیشت تاکید داشتند.

«هادی ابوی» نماینده کارگران در ‌شورای‌عالی کار درباره جزئیات این نشست گفت: پنجمین نشست ‌شورای‌عالی کار با حضور معاون روابط کار، نماینده وزارت صمت، نماینده موسسه استاندارد و نمایندگان کارگری و کارفرمایی تشکیل شد. گروه کارگری در بیان نقطه‌نظرات مزدی خود بر لزوم توجه به بند ۱ و ۲ ماده ۴۱ قانون کار که به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و  سبد معیشت خانوار اشاره دارد، تاکید کردند. با توجه به آنکه رقم ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری در نشست قبلی ‌شورای‌عالی کار ۸ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان تعیین شد، نمایندگان کارگری نزدیک شدن رقم دستمزد سال آینده به سبد معیشت را خواستار شدند.ابوی درباره مطرح شدن موضوع مزد منطقه‌ای نیز گفت: مقرر شد تا این طرح به صورت آزمایشی در پنج نقطه کشور و از سال آینده به اجرا درآید و پس از به دست آمدن نتایج آن، در خصوص اجرای آن تصمیم‌گیری شود لذا دستمزد ۱۴۰۱ همچون روال سال‌های گذشته تعیین خواهد شد.همچنین مقرر شد دومین نشست دستمزد ‌‌شورای‌عالی کار در تاریخ چهاردهم اسفند ماه (شنبه هفته آینده) برگزار شود.

مقایسه تورم و مزد در سال‌های اخیر

یک عضو دیگر ‌‌شورای‌عالی کار نیز با بیان اینکه جلسه ‌‌شورای‌عالی کار بی‌نتیجه تمام شد، گفت: ادامه مباحث در مورد دستمزد را در جلسه آتی که شنبه هفته آینده برگزار می‌شود، پیگیری خواهیم کرد.محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در این نشست گزارشی از سوی کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت مقایسه تورم و مزد در سال‌های اخیر و چگونگی افزایش‌ها در سطوح مزدی در جلسه ارائه شد.وی ادامه داد: امیدوارم شرکای اجتماعی در جلسه آتی توان خود را برای پرداخت اعلام کنند تا وارد مبحث اصلی دستمزد شویم. توقع ما این بود که کارفرمایان یک عددی را برای دستمزد اعلام می‌کردند زیرا در این صورت کمی دیدگاه‌ها را نزدیک می‌کردیم.

تاجیک گفت: جلسات در صورتی می‌تواند برای جامعه کارگری مثبت باشد که دیدگاه‌های طرفین نزدیک به هم باشد.

جلسات امسال در بستر علمی پیش می‌رود

«فرامرز توفیقی« از دیگر نمایندگان کارگری در ‌‌شورای‌عالی کار هم در ارتباط با خروجی این جلسه به ایلنا گفت: در نشست ‌شورای‌عالی کار، هر سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی دیدگاه‌های خود را در ارتباط با حداقل دستمزد مطرح کردند اما به عدد و رقم ورود نشد.

وی افزود: در این نشست، در رابطه با تاثیر حداقل دستمزد در پایداری و توانمندی اقتصادی و اجتماعی خانوارهای کارگری بحث و اهمیت موضوع تبیین شد و مقرر شد که در نشست شنبه آینده به بحث عدد و رقم ورود کنیم.

توفیقی با بیان اینکه «جلسات امسال در بستر علمی پیش می‌رود»، افزود: امسال جلسات منطقی و در راستای قانون جلو می‌رود و تا اینجای کار، روند نشست‌ها و مذاکرات مثبت بوده است. امیدواریم در بقیه مسیر نیز همین رویه علمی و منطقی در پیش گرفته شود و دستمزد ۱۴۰۱ براساس هزینه‌های خانوار و محاسبات سبد معیشت تعیین شود.