نسرین هزاره مقدم

در روزهای ابتدایی دی ماه «ولی اسماعیلی»، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس وعده داد که «مقاومت زیاد است اما هفته آینده ۵۰ امضا جمع می‌کنیم و طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را با اولویت بالا به صحن علنی می‌آوریم». روزها و هفته‌ها سپری شدند اما این طرح که به اعتراف اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، سکان سرنوشت میلیون‌ها کارگر را در اختیار دارد، به صحن نیامد.

نمایندگان مجلس، دلیل تاخیر را بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ عنوان می‌کنند. با این حال «رامین اناری» نماینده کارگران شرکتی و قراردادی سراسر کشور ضمن انتقاد از این تاخیر می‌گوید: حالا که کار بررسی بودجه سال آینده در کمیسیون‌ها به پایان رسیده و مجلس به دوران تنفس وارد شده، انتظار داریم اول اسفند و بعد از شروع به کار دوباره مجلس، امضاها را جمع و نهایی کنند و طرح را با فوریت به صحن علنی بیاورند.

طرح ساماندهی قبل از پایان سال به تصویب برسد

در همین روزهای گذشته، نمایندگان کارگران قراردادی و شرکتی به شهرها و استان‌های مختلف رفته و با نمایندگان مناطق مختلف در مجلس در ارتباط با اولویت بالای طرح و لزوم تصویب سریع‌تر آن صحبت و رایزنی داشته‌اند و تاکنون حداقل ۱۶ نماینده مجلس امضا داده‌اند که طرح ساماندهی با اولویت بالا به صحن بیاید و تصویب شود. این فعالان کارگری که در این مدت طولانی، از همه مجاری قانونی ممکن برای تصویب طرح ساماندهی مطالبه‌گری کرده‌اند، می‌گویند: امیدواریم همه این اقدامات به نتیجه برسد و قبل از پایان اسفند، کلیات طرح ساماندهی به تصویب نهایی برسد.

اناری می‌گوید: مدت‌هاست همه اهتمام خود را سر صحبت با نمایندگان مجلس و امضا گرفتن از آنها گذاشته‌ایم. در فضای مجازی، در ارتباطات رودررو و در تمام کانال‌های ارتباطی ممکن با نمایندگان مجلس صحبت کرده‌ایم. فضا برای تصویب طرح آماده است و امید بسیار داریم که قبل از آغاز سال جدید، لااقل کلیات طرح به تصویب نهایی برسد.

از سوی دیگر، فضای موجود در نهادهای مختلف به خصوص در زیرمجموعه‌های دولت نشان می‌دهد که تلاش و مقاومت بسیاری در جریان است که پیمانکاران باقی بمانند. در عسلویه و کنگان، بسیاری از پیمانکاران هنوز ماه‌ها قرارداد کار دارند و بسیاری دیگر برای برگزاری مناقصات در ماه‌های ابتدایی سال آینده آماده می‌شوند.

«حشمت‌اله سلیمانی»، رئیس انجمن صنفی کارگری پالایشگاه چهارم که به همراه دیگر اعضای انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی مدت‌ها پیش برای دیدار با نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به تهران آمده، می‌گوید: دو ماه از دیدار ما با نمایندگان مجلس گذشت. انتظار داشتیم زودتر از اینها، فکری به حال تبدیل وضعیت و اعاده امنیت شغلی کارگران متخصص و باسابقه پیمانکاری در نهادهای دولتی ازجمله وزارت نفت بکنند و توقع داشتیم خیلی پیشتر طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به تصویب برسد. حالا نیز امیدواریم قبل از پایان سال، تصویب این طرح به سرانجام برسد و کار خاتمه یابد.

به گفته وی، برای برقراری عدالت واقعی، راهی به جز تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی و حذف کامل پیمانکاران و واسطه‌ها وجود ندارد: «یکی از شعارهای رئیس جمهور که باعث دلگرمی نیروهای مستمر پیمانکاری شد، همین تاکید بر عدالتی بود که فرمودند چهار نفر داخل یک اتفاق کار مساوی انجام می‌دهند ولی حقوق و مزایای آنها متفاوت است که این عدالت نیست. حالا ما از روزی که رئیس‌جمهور سکان دولت را در دست گرفته، منتظر به بار نشستن این شعار انقلابی هستیم».

سنگدوینی: رئیس مجلس، هیات رئیسه و اعضای کمیسیون اجتماعی بدانند که تنها راه تامین امنیت شغلی، حذف پیمانکاران نهادهای مختلف و تصویب طرح ساماندهی است و باید تا آخر، پای این کار بایستیم

هیات رئیسه مجلس باید کمک کند

در روزهای گذشته «رمضانعلی سنگدوینی»، نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس بیانیه‌ای را طراحی کرده که نمایندگان مجلس (تا امروز ۱۶ نماینده) پای آن را امضا گذاشته‌اند؛ «تسریع در روند بررسی و تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت در صحن توسط هیات رئیسه مجلس» نام این بیانیه است. سنگدوینی خواستار تسریع در بررسی و تصویب طرح تا قبل از پایان سال شده است.

او می‌گوید: تقاضای کارکنان دولت برای تبدیل وضعیت و ارتقای سطح به‌حق است و نمایندگان مجلس نیز بارها نسبت به این موضوع تذکر داده‌اند. تصویب طرح ساماندهی موجب حذف پیمانکاران و واسطه‌ها و برقراری امید به آینده می‌شود و نتیجه آن، افزایش انگیزه و بازدهی پرسنل در نهادهای دولتی و عمومی کشور است، ضمن اینکه تاکید بر نیروی انسانی و تبدیل وضعیت نیروها برای برقراری عدالت، در برنامه‌های رئیس‌جمهور و وزرای پیشنهادی در زمان رای اعتماد نیز به وضوح دیده می‌شد. حالا زمان عمل به این وعده‌هاست.

سنگدوینی از رئیس مجلس، هیات رئیسه و اعضای کمیسیون اجتماعی می‌خواهد در روند بررسی طرح در صحن تسریع شود. او می‌گوید: با توجه به اهمیت بالای این طرح، باید هرچه زودتر طرح به صحن بیاید و تصویب شود تا عدالت برقرار شود و کارگران از انتظار بیرون بیایند. تنها راه تامین امنیت شغلی، حذف پیمانکاران نهادهای مختلف و تصویب طرح ساماندهی است و ما نمایندگان مجلس تا آخر پای این کار ایستاده‌ایم.

اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی: نیرویی که نمی‌داند ماه بعد یا سال بعد سر کار است و درآمد دارد یا بیکار است و بی‌پول، چطور باید تشکیل خانواده بدهد و فرزند بیاورد؟

آغاز شمارش معکوس

با این توصیف به نظر می‌رسد شمارش معکوس برای تعیین تکلیف نهایی طرح ساماندهی آغاز شده است. بعد از تعطیلات کوتاه مجلس در اسفندماه، همه چیز مشخص می‌شود. امیدواری برای تصویب طرح زیاد است، مقدمات آن آغاز شده و ماه‌ها مطالبه‌گری و رفت و برگشت‌های طولانی نمایندگان کارگران قراردادی و شرکتی نهادها، شبیه به نهال کم‌جانی بود که امروز به درختی پهناور بدل شده است. ریشه‌های این درخت، گسترده و بسیط است و در همه استان‌های کشور دنباله دارد. نیروهای شهرداری‌ها در شهرهای مختلف، کارگران شرکتی و پیمانکاری وزارت نفت و مناطق آزاد کشور از عسلویه گرفته تا بندر امام و ماهشهر، نیروهای شرکتی صداوسیما و شوراهای حل اختلاف دادگستری‌ها، نیروهای قراردادی و شرکتی مخابرات و بسیاری از نیروهای متخصص و زحمتکش کشور که بخش قابل توجهی از بار تولید، صنعت و خدمات کشور بر دوش آنهاست، این روزها منتظر تصمیم‌گیری نمایندگان مجلس هستند.

اناری به نمایندگی از این نیروهای منتظر که همراه با بیم و امید فراوان چشم به صحن علنی مجلس دوخته‌اند، می‌گوید: امیدواریم نمایندگان مجلس، عیدی خوبی به کارگران بدهند. دست‌های واسطه باید از سفره‌های کارگر و کارمند بریده شود. هیچ راه میانبری برای برقراری عدالت واقعی وجود ندارد. آن راه‌حل‌های جایگزینی که سازمان امور استخدامی و برخی مدیران دولتی مدام در بوق و کرنا می‌کنند، همگی راهی به ترکستان است چون باز هم پیمانکاران باقی می‌مانند و باز هم بخش قابل توجهی از حاصل زحمات کارگران را ناعادلانه به جیب می‌زنند!

او ادامه می‌دهد: همه امید ما به بیانیه و متنی است که سنگدوینی و سایر نمایندگان در دستور کار قرار داده‌اند و امضا کرده‌اند. توقع داریم در کار تسریع شود و قبل از پایان سال، طرح به تصویب برسد. ما در هفته‌های اخیر، بیش از هزار کیلومتر مسافرت کردیم و با نمایندگان مختلف در شهرهای گوشه و کنار کشور دیدار داشتیم. امیدواریم نمایندگان شب عید، میلیون‌ها خانواده کشور را شاد کنند. ما در انتظار یکم اسفند هستیم که کار را شروع کنند. حتی اگر کلیات طرح را تا قبل سال تصویب کنند، برای ما کافی‌ست. میلیون‌ها خانواده سراسر کشور منتظر عملگرایی و قاطعیت نمایندگان مجلس هستند.

زمانی برای عمل به وعده‌ها

شب و روزهای بسیاری از کارگران به دشواری زیر سایه سنگین پیمانکاران نیروی انسانی سپری شده است. نیروی انسانی متعهد و متخصص کشور، همواره در دلنگرانی و بیم نسبت به آینده به سر برده است؛ «آیا آخر سال قراردادمان تمدید می‌شود؛ آیا امسال عیدی کافی می‌گیریم؛ آیا می‌توانیم در این شغل پیشرفت کنیم و بالا برویم». این نگرانی‌های جدی و فرسایشی همان نگرانی‌هایی است که پیشتر «ولی اسماعیلی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با آن گفته بود: «نیرویی که نمی‌داند ماه بعد یا سال بعد سر کار است و درآمد دارد یا بیکار است و بی‌پول، چطور باید تشکیل خانواده بدهد و فرزند بیاورد». حالا که در آستانه اسفندماه هستیم، زمان عملگرایی است. آیا بالاخره تمام این حرف‌ها و وعده‌ها به سرانجام می‌رسد و با تصویب نهایی نمایندگان مجلس، این شب و روزهای سنگین و پرسایه برای همیشه به پایان می‌رسد؟