براساس اظهارات رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، اعتبار لایحه بودجه برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، براساس پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس به ۱۰هزار میلیارد تومان رسیده اما احمد همتی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه در این رابطه می‌گوید: این پیشنهاد حتی مطرح هم نشده، چه برسد به اینکه تصویب شود!

احمد همتی به ایلنا می‌گوید: منابع بودجه ۹۸ مشخص است و فقط با توجه به این منابع و محدودیت‌های آن، می‌توان برای بخش‌های مختلف ازجمله همسان‌سازی، تامین اعتبار کرد. البته کمیسیون تلفیق به ۲هزار میلیارد تومان اولیه، مبلغی را اضافه کرده اما در هر حال، باید منابع تامین شود تا بتوان بودجه را افزایش داد.

وی تاکید می‌کند: نمی‌شود هرکس هر عددی را بیاورد و اعلام کند، بگوییم آن عدد درست است! منابع بودجه مشخص و محدود است و البته تحقق این منابع در سال ۹۸ معلوم نیست. به عبارتی مشخص نیست چند درصد از این منابع پیش‌بینی شده، در سال آینده محقق می‌شود.

او تامین منابع برای بودجه ۹۸ را نامشخص و غیردقیق توصیف می‌کند و می‌گوید: با همه اینها، کمیسیون تلفیق به بودجه همسان‌سازی مقداری افزوده و این بودجه از ۲هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.

همتی می‌افزاید: کمیسیون تلفیق در روزهای نهایی بررسی بودجه، هم بودجه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و هم بودجه رتبه‌بندی معلمان را افزایش داده است. او البته میزان نهایی اعتبار این دو مولفه را اعلام نمی‌کند و تاکید دارد که این اعتبارات باید در صحن علنی مجلس تصویب و سپس رسانه‌ای شود.

همتی علاوه بر افزایش بودجه همسان‌سازی و رتبه‌بندی در کمیسیون تلفیق، به دو اصلاح دیگر در رابطه با اجرای همسان‌سازی اشاره می‌کند؛ اول تغییر مرز همسان‌سازی و لزوم اجرای آن برای بازنشستگانی که تا سقف ۲.۵ میلیون تومان مستمری می‌گیرند به جای تصریح اولیه که تنها بازنشستگانی که زیر ۲ میلیون تومان دریافتی دارند را شامل می‌شد و دوم، الزام دولت به اجرای همسان‌سازی؛ پیش از این دولت مجاز به اجرای همسان‌سازی بود اما با تغییرات کمیسیون تلفیق، از این پس مکلف است که همسان‌سازی را برای همه بازنشستگان مشمول اجرایی کند.

این نماینده مجلس ابراز امیدواری می‌کند با این تغییرات صورت گرفته، دولت بتواند با اولویت کسانی که زیر ۲.۵ میلیون تومان دریافتی دارند، همسان‌سازی را اجرایی کند.

همتی می‌گوید: اگر همسان‌سازی بخواهد کامل اجرا شود، بیش از ۱۵هزار میلیارد تومان نیاز است، پس کامل اجرا نمی‌شود. با توجه به خط فقر، بودجه بسیار زیادی برای اصلاح حقوق و مستمری‌های پایین نیاز است.

همتی از افزایش سقف معافیت از مالیات حقوق به عنوان یک بسته پیشنهادی خبر می‌دهد و می‌گوید: در جهت اصلاحات معیشتی، کمیسیون تلفیق پیشنهاد داد که سقف معافیت مالیاتی حقوق‌ها افزایش یابد که این پیشنهاد نیز تصویب شد. از سوی دیگر، روند دریافت مالیات برحقوق، تصاعدی شد و تا سقف ۳۵درصد از حقوق‌های بالا قرار است که مالیات گرفته شود. خود همین مساله می‌تواند کمکی باشد در جهت رفع تبعیض دستمزدی و ایجاد تعادل.

او در نهایت با تاکید بر اصلاحاتی که در جهت فقرزدایی از مزدبگیران در کمیسیون تلفیق صورت گرفته، می‌گوید: همسان‌سازی نمی‌تواند در سال ۹۸ کامل اجرا شود چراکه منابع بودجه ۹۸، منابع مطمئنی نیست.