عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه کارگران پیک موتوری، رانندگان تاکسی‌ و کارگران فست‌فود‌ها درآمدهای بالاتری نسبت به کارگران واحدهای تولیدی کسب می‌کنند، گفت: کمبود نیروی کار در کارخانجات مشکل جدید تولید‌کنندگان است که می‌تواند آثار نامطلوبی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، هرویک یاری‌جانیان در سی‌امین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: خارج از دغدغه‌هایی که نهادهای دولتی برای کارخانجات تولیدی به وجود می‌آورند این روزها با مشکل کمبود واقعی نیروی کار در کارخانه‌ها مواجه هستیم.

وی افزود: کسی با حقوق تعیین شده وزارت کار (حداقل حقوق) و حتی بالاتر از آن کار نمی‌کند و مدیران واحدهای تولیدی با چراغ در تاریکی در فضای کسب و کار به دنبال کارگران افغان هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: کارگران پیک موتوری، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، کارگران فست‌فود‌ها و رستوران‌ها درآمدهای بالاتری نسبت به کارگران واحدهای تولیدی کسب می‌کنند.

وی افزود: حتی اگر 30درصد هم به حقوق سال 1401 کارگران اضافه شود باز هم کسی کارهای غیررسمی مانند دست‌فروشی را رها نمی‌کند تا در پای دستگاهی بایستد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از اینکه چرا قوانینی وضع نمی‌شود که بتوان از نیروی کار خارجی استفاده کرد، گفت: یکی از گزینه‌های تامین نیروی برای واحدهای تولیدی استفاده از کارگران خارجی به خصوص افغان‌هاست اما با توجه به قوانین موجود استخدام آنها تقریبا غیرممکن است.

یاریجانیان بیان داشت: تقریبا برای برخی کارها در کارخانه‌ها کارگر ایرانی موجود نیست لذا پیشنهاد می‌شود تا شرایط قانونی برای فعالیت کارگران خارجی به‌خصوص افغان در کارخانجات و واحدهای تولیدی فراهم شود.

وی افزود: آنچه امروز بیش از مالیات و مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده کمبود نیروی کار است که کمبود نیروی کار در بخش تولید باعث کاهش تولید و کمبود در بازار می‌شود و مجددا به گرانی‌ها دامن می‌زند.