یک کارشناس حوزه کار از مجلس خواست تا راهکارهای عالمانه برای حفظ و پایدارسازی منابع صندوق‌ها پیش‌بینی کند.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از راهکارها را اداره صندوق تامین اجتماعی به حالت شورایی دانست و ادامه داد: متاسفانه اداره تامین اجتماعی، هیات امنایی شد چون دیدند که در حالت هیات امنایی دست دولت بازتر است و می‌توان به راحتی از صندوق برداشت کرد لذا به‌رغم آنکه پیشنهاد دادیم و درخواست کردیم که از حالت هیات امنایی خارج و به شورایی برگردد، همچنان مقاومت می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر در بحث منابع صندوق‌ها با دو معضل بزرگ روبه‌رو هستیم؛ یکی دست‌اندازی مکرر دولت‌ها از منابع صندوق‌ها و دوم تحمیل تعهدات و هزینه‌های متعدد که هر دو به زیان صندوق‌ها تمام شده است.

این کارشناس حوزه کار یادآور شد: مجلس می‌تواند به دولت فشار بیاورد تا شورای عالی تامین اجتماعی مجددا احیا شود. اگر این اتفاق بیفتد گام بزرگی برای جلوگیری از دست‌اندازی به منابع صندوق تامین اجتماعی برداشته شده است.

به گفته وی، طی سال‌های اخیر هر دولتی که روی کار آمده تعهدی بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته و بدهی‌هایش را به تامین اجتماعی نپرداخته به نحوی که امروز بیش از ۳۲۰هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکارند و آن را برنگردانده‌اند.

افزایش سن بازنشستگی،

مانع اشتغال نیروهای جوان می‌شود

وی گفت در شرایط کنونی معضل بزرگی به نام بیکاری جوانان تحصیل‌کرده داریم و با افزایش سن بازنشستگی، عملا جلو اشتغال نیروهای جوان آماده به کار را که از نظر فکری، علمی و جسمی می‌توانند به بازار کار کمک کنند، می‌گیریم.

چمنی با اشاره به افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و پیشنهاد حذف آن از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: درست است که کمیسیون اجتماعی مجلس آن را حذف کرده ولی می‌تواند در کمیسیون تلفیق مصوب شود و برای رأی‌گیری به صحن علنی بیاید، لذا معتقدم به چنین موضوعی باید از تمام زوایا نگاه کرد.

این کارشناس حوزه کار درباره استدلال موافقان طرح که افزایش امید به زندگی را دلیل ارائه این پیشنهاد می‌دانند، گفت: کسانی که از امید به زندگی حرف می‌زنند، امید به زندگی خودشان بالا رفته ولی در نیروی کارگری و کارمندی به دلیل فشار کار و استرس‌های روحی و روانی و محیطی، چنین چیزی وجود ندارد. اگر امید به زندگی بالا رفته چرا سکته‌های قلبی به زیر ۴۰ سال رسیده و آمار آن افزایش یافته است؟

چمنی از نمایندگان مجلس خواست تا با نگاه واقع‌بینانه، این موضوع را از لایحه بودجه حذف کنند و ضمن حفظ و پایدارسازی منابع صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی، از تعهداتی که بر دوش صندوق‌ها گذاشته می‌شود، جلوگیری کنند.به گفته وی کسانی که پیشنهاد کرده‌اند باید سن بازنشستگی را بالا ببریم دیدگاهشان این است که با این کار به صندوق‌ها کمک می‌شود اما نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه به ضرر صندوق‌ها به خصوص صندوق تامین اجتماعی است.