برنامه چشم‌انداز یکشنبه شب ساعت ۲۱ شبکه ایران کالا به موضوع اصلاح روابط کار، تامین اجتماعی و توسعه اشتغال اختصاص داشت.

در این برنامه «علیرضا محجوب» دبیرکل خانه کارگر در پاسخ به این سوال که آیا نباید برای افزایش اشتغال قوانین مربوط به تامین اجتماعی را تغییر داد، گفت: اعمال و بخشنامه‌های سازمان تامین اجتماعی بدون ایراد نیست و نباید از تمامی آنها دفاع کرد. معتقدیم همه اینها قابل گفت‌وگو است و به بخشی از این بخشنامه‌ها ایراد وارد است.

وی ادامه داد: برخی از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها فراتر از قانون است و ما این را بارها تذکر داده‌ایم. اگر منظور از تسهیل کار برای کارفرمایان، تصحیح این بخشنامه‌ها و تصمیماتی است که در دوره‌های مختلف و توسط برخی از مدیران گرفته شده، درست است و ما آن را قبول داریم اما اگر منظور تغییر و اصلاح قانون کار و قانون تامین اجتماعی است، ما بارها مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده‌ایم.

محجوب گفت: بسیاری از بخشنامه‌ها باید به مبدا قانون بازگردد و با قانون مورد قضاوت قرار بگیرد، در این صورت برخی از مشکلات پیش نمی‌آید. دقت داشته باشیم که نباید کلیات قانون را زیر سوال ببریم. به اعتقاد ما نظام تامین اجتماعی و اصل ۲۹ قانون اساسی که حکم به این نظام کرده، غیرقابل تغییر است.

اشتغال موضوعی متفاوت از روابط کار است

دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: وقتی هم درباره قانون کار صحبت می‌کنیم، در خصوص کلیت آن بحث می‌کنیم و از کلیت آن قانون دفاع می‌کنیم. معتقدیم اشتغال موضوعی متفاوت با روابط کار است.

محجوب تاکید کرد: لذا همواره از تمامیت قانون کار و قانون تامین اجتماعی دفاع می‌کنیم و از این موضع کوتاه نمی‌آییم. معتقدیم حتی حقوقی که برای حمایت از کارگران نوشته شده کم است و باید حمایت‌های جدید و جدی‌تری از کارگران صورت بگیرد. برخی از روابط باید به گونه دیگری نوشته شود.

وی بیان کرد: سوال من این است که آیا نیروی متخصصی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده، حاضر می‌شود با همین حداقل حقوقی که برایش تعیین شده کار کند که باز هم می‌خواهند از سر و ته این قوانین و حقوق بزنند؟ الان خیلی از جوانان معتقدند بیکاری بهتر از این است که با این حقوق سر کار بروند. اینها موضوعاتی است که وجود دارد و باید به آن توجه کرد.

دبیرکل خانه کارگر گفت: اگر صحبت از تصحیح است، ما به اصلاحی نیاز داریم که سازنده باشد و نسل آینده را به حقوق اجتماعی امیدوار کند. نمی‌توانیم حقوق اجتماعی را به ۵۰سال قبل برگردانیم و بعد بگوییم به نسل آینده فکر می‌کنیم و می‌خواهیم اشتغال ایجاد شود.

بدهی دولت باعث فشار تامین اجتماعی به کارفرمایان شده است

در بخش دیگری از این برنامه «علی‌اصغر آهنی‌ها» نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، در پاسخ به این سوال که آیا نباید برای افزایش اشتغال قوانین مربوط به تامین اجتماعی را تغییر داد، گفت: طی برنامه سوم مصوب شد قانون تامین اجتماعی، قانون کار و قانون بیمه بیکاری همزمان بازنگری و اصلاح شود به نحوی که روابط بین کارفرما و کارگر را به شکل شفاف تعریف کند و ابهاماتی را که در خیلی از بندها وجود دارد، رفع کند.

وی ادامه داد: متاسفانه قریب به 20سال از آن زمان می‌گذرد و دولت‌ها این کار را انجام ندادند. طبیعتا ما باید این قوانین را به‌روز و اصلاح کنیم و روابط بهتری را برای کارگران و کارفرمایان داشته باشیم.

آهنی‌ها با اشاره به قوانین مربوط به کارهای سخت و زیان‌آور گفت: در حال حاضر بسیاری از مشاغلی که سخت و زیان‌آور نیستند در زمره کارهای سخت و زیان‌آور قرار گرفته و این موضوع هم به کارفرما هزینه وارد کرده و هم از آنجا که شخصی که باید 30سال کار کند، 20سال کار می‌کند، به سازمان تامین اجتماعی هم زیان وارد کرده است.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: این بدهی الان بالای ۳۰۰هزار میلیارد تومان است و سازمان تامین اجتماعی برای اینکه چرخ خود را بچرخاند، با بخشنامه‌های جدیدی که صادر کرد به کارفرمایان فشار بیشتری وارد کرد. بازرسی تبدیل به حسابرسی شد و مشکلات بسیاری را برای کارفرمایان به وجود آورد.

وی گفت: در دوره آقای سالاری نگاه تامین اجتماعی به سمت اصلاح رفت و امیدواریم در دولت جدید این اصلاحات را ادامه دهیم. اگر روابط کار را سالم کنیم، می‌توانیم بستر مناسبی برای اشتغال و سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.