عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: دولت به سازمان می‌گوید اموال خودتان را بفروشید و همسان‌سازی را پرداخت کنید. اگر قرار باشد این موضوع در احکام بیاید که به اعتقاد ما حق بازنشستگان نیز است، سازمان حتما در تامین منابع مالی همسان‌سازی دچار مشکل خواهد شد.

به گزارش ایلنا، اکبر شوکت درباره مشکلات تامین اجتماعی گفت: در این 7-8 سال که عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی بودیم، پیشنهادهای مختلفی برای خروج از بحران سازمان به دولت دادیم اما متاسفانه به آنها عمل نشد.

وی افزود: یکی از پیشنهادهای ما برای اینکه دولت بتواند بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند و بار مالی چندانی هم روی دوش دولت نیفتد، این بود که منطقه آزاد مکران را به سازمان واگذار کنند. پیشنهاد دادیم چند هزار هکتار زمینی که در آن منطقه وجود دارد را به سازمان منتقل کنند و از حسابش کم کنند تا تامین اجتماعی بتواند برای آینده خود در آنجا سرمایه‌گذاری کند.

شوکت با بیان اینکه تامین اجتماعی متعلق به بخش خصوصی نیست و سرمایه‌گذاری این سازمان به نفع میلیون‌ها نفر است، تصریح کرد: اگر این اتفاق می‌افتاد به نفع سازمان و کارگران بود اما متاسفانه حرکتی نشد، حالا یا مافیای پشت پرده بود که نگذاشتند یا عزم و اراده‌ای وجود نداشت. در نهایت هم کسی جوابی به ما نداد.

عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی ادامه داد: در کنار این موضوع حدود 20پیشنهاد دیگر هم دادیم که دولت بتواند یک‌سری امتیازات خاص به این سازمان بدهد. به هرحال دولت چیزی حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان بدهکار این سازمان است و باید کاری انجام می‌داد.

شوکت با اشاره به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: ما در بحث همسان‌سازی واقعا نگرانیم که سازمان چگونه باید اعتبارات همسان‌سازی حقوق را فراهم کند؟ سال‌هاست که می‌گوییم اگر قرار است همسان‌سازی انجام بدهید این نحوه کار نیست که بگوییم تامین اجتماعی از جیب خود کارگران هزینه کنید درحالی‌که برای لشگری و کشوری از جیب بیت‌المال بدهیم.

وی گفت: هزینه همسان‌سازی امسال ۴۰هزارمیلیارد تومان می‌شود، سال دیگر ۶۰هزار و سال‌های بعد به ۱۰۰هزار میلیارد تومان می‌رسد. تامین اجتماعی چگونه می‌خواهد این مبلغ را تامین کند. ما با این تصمیمات نه تنها مشکلی را حل نکردیم بلکه مصیبت دیگری به سازمان اضافه کرده‌ایم. شوکت با تاکید بر اینکه ما منکر افزایش حقوق بازنشستگان نیستیم، گفت: به عنوان عضو هیات امنا می‌گویم که افزایش حقوق‌ها باید از مسیر دیگری باشد. مسیر افزایش حقوق شورای عالی کار است. در واقع اگر طی دو سه سال اخیر پایه حقوق را افزایش می‌دادیم مشکلات تا حدودی حل می‌شد.

عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی افزود: به شورای عالی کار پیشنهاد دادیم که قیمت بن و مسکن را اضافه نکنید به جای آن روی پایه حقوق اضافه کنید. اگر پایه حقوق را سه میلیون و 700هزار تومان تعیین می‌کردند نیازی نبود ما این منابع را بفروشیم که اصطلاحا بتوانیم شکم‌مان را سیر نگه داریم. متاسفانه آدم‌های عاقل در مراجع تصمیم‌گیری کم هستند.

وی بیان کرد: همت و اراده‌ای جدی، نه در مجلس و نه در دولت برای حل بحران تامین اجتماعی نمی‌بینم. امیدواریم که در دولت بعدی اتفاقی بیفتد اما از مجلس یازدهم در این چند وقت چیزی ندیدیم. جای تاسف دارد که می‌شنویم عده‌ای می‌خواهند تامین اجتماعی را نجات بدهند اما برای نجات این سازمان بر سر کارگر و بازنشسته می‌زنند. مثلا می‌خواهند قانون سخت و زیان‌آور حذف شود یا سن بازنشستگی افزایش پیدا کند. همه این پیشنهادها به ضرر کارگران است. سیاست‌مداران می‌خواهند ناکارآمدی خود را با هزینه‌کرد از جیب مردم جبران کنند.

شوکت تاکید کرد: همیشه می‌خواهیم یک نسخه موقت برای مسائل بپیچیم و به تبعات آن فکر نمی‌کنیم. دلیل فقری که وجود دارد همین است که از جیب مردم هزینه کردیم و مردم را فقیرتر کرده‌ایم. هر روز یک قانون در مجلس تصویب می‌شود و یک بار مالی جدید بر دوش تامین اجتماعی می‌افتد. اگر می‌خواهیم سازمان را نجات دهیم اول باید جلوی این قوانینی که علیه سازمان و کارگران تصویب می‌شود را بگیریم.

وی در پایان گفت: نه حاکمیت و نه دولت توجهی به این موضوع نمی‌کند. باید برای این معضل فکری اساسی کرد و باید بتوانیم با کمک شرکای اصلی که تشکل‌های کارگری و کارفرمایی هستند، هم برای اداره و هم آینده سازمان، راه‌حل اصولی پیدا کنیم.