عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: موضوع پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ابهام دارد و همه بار تامین منابع صندوق‌های بازنشستگی نباید بر دوش مردم قرار بگیرد.

مهدی شریفیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: مشکل صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشگری و سازمان تأمین اجتماعی برای امروز نیست و بنیان این مسائل در سال‌های دور گذاشته شده و سیاست‌های نادرست مدیریتی و برنامه‌ریزی شرایط را به جایی رسانده که در حال حاضر با کاهش ضریب پشتیبانی در صندوق‌های بازنشستگی، شرایط به سمت بحران پیش برود.

وی افزود: دولت‌های مختلف صندوق‌های بازنشستگی را به عنوان صندوق مالی خود در نظر گرفتند و متأسفانه سیاست‌های نادرست دولتی هم مشکل را به حد بحران نزدیک کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: اینکه دولت در لایحه بودجه تصمیم به رفع مسأله کمبود منابع پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی گرفته، موضوعی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد چرا که جامعه‌ای که این تصمیم روی آن مؤثر خواهد بود در ابهام به سر می‌برد، به این نحو که اگر این قانون شامل مستخدمین فعلی باشد، باید توجه کرد که مطلوب نیست با یک تصمیم، تمام برنامه‌ریزی افراد را متأثر کرد و کسی که با تصور 30سال کار و بازنشستگی فعالیت خود را آغاز کرده در حال حاضر به یک‌باره با افزایش سن بازنشستگی و دو سال کار بیشتر مواجه شود هر چند این تصمیم برای کسانی که در ابتدای اشتغال خود هستند شاید قابل قبول‌تر باشد.

وی تاکید کرد: به نظر من پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی امروز به عنوان ضرورت انکارناپذیر پیش روی ماست اما این کار باید با مطالعه و بررسی تمام جوانب موضوع صورت پذیرد و حتماً با لحاظ کردن نظر جامعه هدف یعنی کارگران و کارکنان صورت پذیرد. ضمن اینکه اصلاح سیاست‌ها، افزایش بهره‌وری و متعادل‌سازی پرداخت حقوق‌ها و جلوگیری از پرداخت‌های نجومی، دقت در نوع سرمایه‌گذاری‌های اموال و اندوخته‌های در مردم صندوق‌های بازنشستگی و اقداماتی از این دست هم باید هرچه سریع‌تر در این صندوق‌ها دنبال شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی اداری کشور افزود: موضوع پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی در بند د تبصره ۱۹ لایحه بودجه ۱۴۰۱ ابهام دارد و همه بار تأمین منابع صندوق‌های بازنشستگی نباید بر دوش مردم قرار بگیرد و پیش‌بینی من این است که این بند مورد بررسی بیشتری در مجلس قرار خواهد گرفت.