رئیس دبیرخانه کارگروه اشتغال اداره کار استان قم گفت: جوانان وقتی می‌توانند حقوق چند ماه کار در کارخانه را از طریق واسطه‌گری در خرید و فروش اجناس به دست بیاورند، معلوم است که رغبت‌شان نسبت به این مشاغل کم می‌شود.

علی احمدی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: نرخ مشارکت استان در تابستان 1400 حدود 36درصد بود در حالی‌که این نرخ برای کل کشور 41درصد بود. دلیل آن می‌تواند به فرهنگ قم هم برگردد زیرا در قم فرهنگ کار کردن بانوان هنوز رواج پیدا نکرده اما در استان‌های دیگر بسیاری از بانوان مشغول به کار هستند که این موضوع بر نرخ مشارکت تأثیرگذار است.

وی عنوان کرد: یک جمعیت فعال (از 15 سال به بالا) داریم و یک غیرفعال. اگر جمعیت فعال را 100درصد در نظر بگیریم در استان قم 5/8درصد این جمعیت بیکار هستند و بقیه شاغل. در حال حاضر نرخ بیکاری کشور 6/9درصد است در حالی که این نرخ در استان قم 5/8درصد است.

احمدی به عدم رغبت جوانان به اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: نسل جدیدی که به سن کار رسیده‌اند رغبتی به انجام کار در کارخانه‌ها و این دسته از مشاغل ندارند. نسل جدید به دنبال مشاغلی هستند که در زمان کم سود بالایی داشته باشد و حاضرند نقش واسطه و دلال خریدوفروش اجناس را بازی کنند اما در کارخانه‌ها کار نکنند.

رئیس دبیرخانه کارگروه اشتغال اداره کار استان قم تصریح کرد: وقتی حقوق چند ماه کار در کارخانه را می‌توانند در یک ماه دربیاورند با این وضعیت اقتصادی باید به آنها حق داد. این موضوع سبب کمبود نیروی کار در استان شده است. زمان قدیم نیروی کار زیاد بود، کار کم اما الان برعکس شده و استان از این نظر در شرایط بدی قرار دارد.