معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تلاش دولت سیزدهم تسریع در رفع موانع تولید است و همه تلاش به‌کار گرفته شده تا چرخ تولید با سرعت بیشتری بچرخد و مشکلات به حداقل برسد.

علی‌حسین رعیتی‌فرد در سفر به استان مرکزی و دیدار با اعضای شورای کار و جمعی از کارگران شرکت آذرآب افزود: جامعه کارگری و کارفرمایی صنایع بزرگ استان مرکزی مانند آذرآب و ماشین‌سازی سبقه طولانی در تولید دارند. سازمان تامین اجتماعی هم دغدغه جامعه کارگری کشور را دارد و هر کمکی که برای بهبود وضعیت شرکت آذرآب نیاز باشد، دریغ نخواهد شد.وی اظهار داشت: همه ظرفیت‌ها به‌کار گرفته می‌شود تا در همراهی با آذرآب درباره بازداشت‌نامه‌ها و سند ملکی توقیفی بستر تسهیل شود و موقعیت مناسب برای تزریق بیشتر نقدینگی به این واحد فراهم آید. درباره بدهی‌ها و چک‌های برگشتی  آذرآب هم مکاتباتی با وزارت اقتصاد و دارایی صورت گرفته اما رفع معضل بدهی‌ غیرجاری و چک برگشتی نیازمند مصوبه هیئت دولت یا سران قوا است که امید است با توجه به پیگیری‌های انجام شده این موضوع در آینده نزدیک حل شود.رئیس شورای اسلامی کار آذرآب اراک در این نشست گفت: این صنعت مادر تخصصی و پیمانکاری کلان توانمندی بالایی دارد اما در مسیر غیرکارشناسی و واگذاری در بورس درگیر چالش‌های جدی شده است.

داود عسگری افزود: حل مشکلات این واحد صنعتی بزرگ حمایت همه جانبه را می‌طلبد. اگر شرکت‌های خصوصی به‌دلیل نداشتن ضمانت‌نامه از سوی آذرآب قرارداد نمی‌بندند، بخش دولتی مانند تامین اجتماعی و شستا می‌توانند با عقد قرارداد از آذرآب حمایت کنند تا این شرکت فعال باشد و روزبه‌روز قابلیت‌هایش را تثبیت کند.

وی ادامه داد: اگر قرار بر انجام قانون باشد، باید معیشت یک‌هزار و ۶۰۰ خانواده را دچار چالش کرد چرا که بانک مرکزی صدور ضمانت‌نامه را غیرقانونی اعلام کرده اما باید حمایتی از این شرکت داشت تا سرپا بماند.

عسگری ادامه داد: آذرآب املاکی دارد که می‌تواند از آن به‌عنوان ضمانت‌نامه استفاده کرد که به‌دلیل برخی بداخلاقی‌ها این املاک مصادره شده و شرکت نمی‌تواند از آنها در راستای کارسازی و رونق تولید بهره بگیرد.

وی یادآور شد: مشکلاتی از سوی سهامدار سابق آذرآب ایجاد شده که چالش جدی است چرا که یک‌هزار و ۴۸۵ میلیارد ریال در زمانی که دلار سه هزار تومان بود از شرکت خارج شده و آذرآب با ۱۹۰ فقره چک برگشتی مواجه شد.

در این نشست، نقدینگی کم، بیمه، نبود عدم صدور ضمانت نامه و مانع برای پذیرش کارهای جدید، مالیات، تحریم بودن از سوی بانک مرکزی و موانع ترخیصی در گمرگ از مهمترین مشکلات مطرح شده این شرکت عنوان شد.