در هفته‌های پیش، کمیسیون تطبیق قوانین مجلس با استناد به جزء ۴ بند ۶ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوب کرده بود که تهاتر بدهی‌ها توسط دولت ممنوع است. این مصوبه داخلی با انتقاد بازنشستگان تامین اجتماعی روبه‌رو شد.

به گزارش «توسعه ایرانی»، موضوع ممنوعیت تهاتر بدهی‌های دولت از این رو برای بازنشستگان تامین اجتماعی حائز اهمیت است که امسال قرار است با تهاتر نزدیک به 89هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی، منابع متناسب‌سازی مستمری آنها از این محل تعریف شود که با مصوبه کمیسیون تطبیق قوانین مجلس، نه تنها این منابع تامین نمی‌شد بلکه حجم بدهی‌های بانکی سازمان تامین اجتماعی، چند برابر می‌شد. حال «علی دهقان‌کیا»، رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران، در این رابطه می‌گوید: این مصوبه متوقف شده و تهاتر بدهی‌ها برقرار است.وی در ارتباط با پیگیری‌های صورت گرفته، می‌گوید: کمیسیون تطبیق قوانین مجلس به یک قانون سال ۹۳ ارجاع داده بود در حالی‌که بعد از آن برنامه پنجم و ششم توسعه را داریم. در برنامه ششم دولت موظف شده کل بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی را تا پایان برنامه بپردازد. در بند (و) تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز مجلس مصوب کرده که دولت باید ۸۹هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان را تا پایان سال از طریق تهاتر پرداخت کند همان‌طور که سال قبل ۳۲هزار میلیارد تومان از طریق تهاتر پرداخت کرد، بنابراین نمی‌توان قوانین را به عطف به ماسبق کرد و تهاتر بدهی را متوقف کرد.

دهقان‌کیا ادامه داد: به همین دلیل نامه‌ای به معاون اجرایی رئیس مجلس دادیم که این نامه به کمیسیون مربوطه به عنوان یک سند کارشناسی ارجاع شد، ضمن اینکه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در نامه‌ای مکتوب به کمیسیون تطبیق قوانین اعتراض کرد و خوشبختانه این مصوبه متوقف شده است.

بیات: اینکه دیواری کوتاه‌تر از دیوار بازنشستگان و مستمری‌بگیران گیر نمی‌آورند، مایه تأسف است. یک روز می‌گویند متناسب‌سازی تورم‌زا است و یک روز دیگر پرداخت بدهی دولت به سازمان را به اما و اگر می‌کشانند

وی افزود: البته موضوع عدم پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی همچنان سر جای خودش است. دولت باید امسال ۸۹هزار میلیارد تومان به سازمان بپردازد و اکنون هشت ماه از سال گذشته و هنوز اقدامی صورت نگرفته است. ما با جدیت پیگیر پرداخت بدهی دولت هستیم و بازنشستگان امیدوارند هرچه زودتر دولت بدهی خود را به سازمان بپردازد تا سازمان بتواند سطح خدمات رفاهی خود به بازنشستگان را افزایش دهد و در تداوم متناسب‌سازی به مشکل برخورد نکند.

بازنشستگان تامین اجتماعی را ناامید نکنید

در همین زمینه، «علی‌اصغر بیات»، رئیس کانون عالی کارگران بازنشستگان تامین اجتماعی نیز به مطالبات و انتظارات بازنشستگان از دولت اشاره کرد و گفت: سطح انتظار بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از دولت جدید برای کاهش و رفع مشکلات موجود و برآوردن درخواست‌هایی که سالیان متمادی برای آنها خون دل خورده‌اند، بالاست، اگر چه از گوشه کنار اخبار و گزارش‌های ناامیدکننده‌ای به گوش می‌رسد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: نمونه اخیر این موضوع زمزمه ابطال مصوبه پرداخت ۸۹هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی است که متأسفانه بذر ناامیدی و یاس را در دل بازنشستگان و مستمری‌بگیران پراکنده می‌کند و همچنین بحث واگذاری بانک رفاه. اینکه دیواری کوتاه‌تر از دیوار بازنشستگان و مستمری‌بگیران گیر نمی‌آورند مایه تأسف است. یک روز می‌گویند متناسب‌سازی تورم‌زا است و یک روز دیگر پرداخت بدهی دولت به سازمان را به اما و اگر می‌کشانند.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی ادامه داد: این بحث در تضاد با اهداف و برنامه‌های دولت است. نباید با بی‌تدبیری زمینه اعتراض و دل‌مشغولی بازنشستگان را فراهم کنند. این آرامش و صبوری بازنشستگان که با حداقل‌ها می‌سازند را باید به عنوان یک ظرفیت برای رفع مشکلات قدر بدانیم.

دهقان‌کیا: موضوع عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی همچنان باقی است. دولت باید امسال ۸۹هزار میلیارد تومان به سازمان بپردازد و اکنون هشت ماه از سال گذشته و هنوز اقدامی صورت نگرفته است

واگذاری بخشی از سهام شستا  به بازنشستگان

بیات در ادامه گفت: معتقدیم بازگشت شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) به آغوش سازمان که اندوخته و پشتوانه اقتصادی بین‌نسلی و حاصل خون دل خوردن تک‌تک مستمری‌بگیران است، اتفاق بسیار خوبی است. این گاهی ارزشمند بود و امیدواریم سرآغاز تحولات دیگر باشد. از ریزبینی و تدبیر وزیر رفاه و سرپرست سازمان تأمین اجتماعی کمال تشکر را داریم. حتماً از این ظرفیت برای تقویت معیشت و رفع نیازمندی‌های بازنشستگان استفاده خواهیم کرد.

بیات تاکید کرد: شستا ظرفیت پاسخگویی و کمک به تأمین نیازهای اساسی بازنشستگان ازجمله در حوزه وسایل خانگی با تخفیف ویژه را دارد. موضوع اعطای ۳درصد از سهام شستا به بازنشستگان که در هیأت دولت قبلی متوقف ماند را پیگیری خواهیم کرد.

به گفته وی، امیدوار هستیم در تداوم گام اول که همان بازگشت شستا به جایگاه اصلی خود بود، زمینه عضویت نماینده بازنشستگان در ارکان اصلی سازمان به ویژه هیأت امنا فراهم شود تا مدافع حقوق جامعه وسیع تحت پوشش خود باشیم.

بیات درخصوص تعامل با وزارت رفاه گفت: همراهی و تعامل بسیار خوبی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین تأمین اجتماعی داریم و در حال پیشبرد امور و اولویت‌های مربوط به بازنشستگان هستیم. قول‌هایی از مسئولان سازمان و وزارتخانه برای تحقق درخواست‌هایمان گرفته‌ایم که انشاءالله پیگیر خواهیم بود.