کارشناس مسائل اقتصادی درباره ادعای حل مشکلات اقتصادی از طریق آزادسازی قیمت‌ها و حذف قیمت‌گذاری دستوری گفت: این بازی که ما همه‌چیز را به دست بازار بسپاریم، بازی مسخره‌ای شده است. همه اینها زیر سر دولت است و حتی بالاتر از دولت، دست کسانی است که مسیر اقتصاد را تعیین می‌کنند. گران شدن دلار، افزایش سود بنگاه‌های خصولتی و رانتی و داغ کردن بورس چیزی است که آنها می‌خواهند و با این کارهاست که مردم روزبه‌روز بیشتر غارت می‌شوند.

احسان سلطانی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: سپردن قیمت‌ها به دست بازار به معنای گرانی است. ما در وضعیت نرمال قرار نداریم بلکه در شرایط جنگ اقتصادی هستیم. از طرفی اقتصاد ما نه دولتی است و نه خصوصی. در واقع وضعیت الان ما نه مثل دوران جنگ است که دولت در اقتصاد دخالت می‌کرد و به هر حال نظم و نسقی به وضعیت می‌داد و نه بخش خصوصی فعال است که بگوییم عرضه و تقاضا و مبانی بازار مسیر را تعیین می‌کند. اقتصاد ما یک اقتصاد شبه‌دولتی است و هرج و مرج در آن وجود دارد. بخشی که نه خصوصی و نه دولتی، همه چیز را تعیین می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: ما چندسال است درگیر تحریم‌ها هستیم و اقتصاد ما کوچکتر و مصرف کالایی خانوارها تقریبا نصف شده است. سال گذشته ۱۵۰۰میلیارد تومان از جیب مردم برداشت شده است. در همین سال و در حالی‌که دولت ۲۵۰هزار میلیارد کسری بودجه داشت و رشد اقتصادی منفی بود، 20بنگاه بورسی رانتی ۲۵۰هزار میلیارد تومان سود خالص داشتند که همه این سود به خاطر رانت منابع و گرانی دلار بود.

وی ادامه داد: در همین وضعیت فقط سه میلیارد تومان ارز صرف خرید خانه در ترکیه شده است. نمی‌توانیم به این وضع بگوییم اقتصاد، بلکه این هرج و مرج و تخریب و دزدی است. اینکه گفته می‌شود با حذف قیمت‌گذاری دستوری و آزاد کردن بازار، وضعیت درست می‌شود، در واقع بازی مسخره‌ای‌ست که عده‌ای ذی‌نفع راه انداخته‌اند. اقتصاد دست عده‌ای‌ست و همان عده هم پول مردم را غارت می‌کنند.

سلطانی افزود: قیمت دلار که در راس همه چیز قرار دارد، آزاد است آن‌وقت می‌گویند قیمت‌ها دستوری است. قیمت فولاد طی ۱۲ سال گذشته ۴۵ برابر شده اما آیا قیمت آب و برق و گازی که به فولاد تخصیص داده شده هم بالا رفته؟ زمانی گفتند قیمت فولاد بالا رفته و مردم ضرر کردند و قرار شد صادرات را کم کنند اما به چند روز نرسید که آن مصوبه را لغو کردند.

وی ادامه داد: در سال 90 مالیات بنگاه‌ها در ایران ۱۳.۲ میلیارد دلار بوده اما سال پیش مالیات ۲میلیارد دلار شده یعنی درآمد بنگاه‌ها به دلار بالا رفته اما به ریال مالیات داده‌اند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در اینجا دستمزد کارگران و هزینه بنگاه‌ها پایین نگه داشته می‌شود و از طرفی قیمت‌ها آزاد است. دولت هم نهایتا می‌گوید مقداری ملاحظه کنید که اینها اسم این وضعیت را قیمت‌گذاری دستوری می‌گذارند.

وی تاکید کرد: الان در شرایط نرمالی نیستیم. قرار گرفتن در شرایط جنگ اقتصادی باعث می‌شود عده‌ای فرصت‌طلب به شدت پولدار شوند و به ثروت افسانه‌ای برسند. در ۸ سال جنگی هم که با عراق داشتیم اگر دولت اقتدار نداشت و وضعیت را کنترل نمی‌کرد، همین اتفاق می‌افتاد. در این 10 سال جنگ اقتصادی چون دولت همه چیز را رها کرده، عده‌ای به ثروت افسانه‌ای رسیده‌اند و در مقابل مردم هر روز فقیرتر شده‌اند. تنها راه‌حل خروج از این وضعیت این است که دولت نرخ دلار را واقعی کند و دولت می‌تواند این کار را انجام دهد.

این کارشناس اقتصادی درباره شکایت دامداران و کشاورزان از ضرری که دیده‌اند، گفت: دولت از بنگاه خصولتی خود مثل فولاد و صنایع پتروشیمی و امثال آن مایه نمی‌گذارد و فشار خود را به بخش خصوصی واقعی می‌آورد. به طور مثال برای کنترل نرخ تورم به گندم‌کار می‌گوید باید قیمت گندم را پایین نگه دارد اما به هیچ‌وجه قیمت فولاد را سرکوب نمی‌کند. دولت درواقع هزینه غارتی که در بخش خصولتی می‌شود را از دامدار و کشاورز می‌گیرد و می‌خواهد نرخ تورم را کنترل کند.

وی افزود: دومین دلیل ضرر این گروه این است که مردم قدرت خرید ندارند و نمی‌توانند شیر و گوشت قرمز بخورند. الان اگر پولی در جیب مردم باشد صرف اجاره مسکن و پول آب و برق و حداقل نیازهای زندگی می‌شود.