وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سهم سه درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال کشور اظهار داشت: بانک مرکزی، پرداخت دو هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه سالانه به مشاغل خانگی را تصویب و به وزارتخانه اعلام کرده است.

به گزارش توسعه ایرانی، محمد شریعتمداری در آخرین نشست ستاد ساماندهی مشاغل خانگی در دولت دوازدهم گفت: 30درصد از این منابع در اختیار ستاد توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی کشور و 70درصد براساس سهمیه استانی تخصیص می‌یابد.

وی با بیان اینکه بیش از 350هزار نفر در بخش خانگی به دنبال دریافت تسهیلات بودند که بخش عمده این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: روند نزولی پرداخت تسهیلات در بخش خانگی متوقف و روند صعودی آغاز شده است.

شریعتمداری گفت: در کشورهای توسعه‌یافته یک لوکوموتیو پیشران، خطی از فعالیت‌های تولیدی راه می‌اندازند و واگن‌های متعددی مثل استارتاپ‌ها که جزو مشاغل خانگی هستند را سازماندهی و زنجیره را تکمیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته 2میلیارد و 400میلیون تومان در اختیار صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر برای حمایت از روستاییان قرار گرفت، گفت: در این دولت افراد تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری از 640هزار نفر به 2میلیون نفر افزایش یافت.

«عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون هم در این جلسه گفت: 25 میلیون نفر اطلاعات شغلی خود را در سامانه ملی اشتغال و کسب‌وکار وارد کرده‌اند که از این تعداد 9 میلیون نفر موفق به دریافت کد شغلی شدند.

وی اظهار داشت: یک میلیون نفر در نوبت دریافت کد شغلی هستند که در حال بررسی آن هستیم.

منصوری افزود: اکنون در کشور کد ملی و کدپستی وجود دارد و درصدد هستیم تا کد شغلی را نیز فراگیر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مرکز ملی پایش سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال در کشور ایجاد شده و اکنون هر سیاستی و برنامه‌ای در خصوص اشتغال پایش می‌شود.

76درصد متقاضیان در مشاغل خانگی زنان هستند

«مهناز امامدادی» رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی نیز گزارشی از نمای کلی مشاغل خانگی ارائه کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 47درصد در کشور در حوزه صنعت، حدود 43درصد در حوزه خدمات و 10درصد در حوزه کشاورزی مشغول هستند.

وی افزود: در اغلب کشورهای توسعه‌یافته حدود 10درصد از اشتغال را حوزه مشاغل خانگی تشکیل می‌دهد در حالی‌که در کشورهای در حال توسعه 3 تا 4 درصد از اشتغال کشور مربوط به مشاغل خانگی است که در کشورمان نیز تقریباً همین رقم است.

رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت رسیدن به 2.5میلیون شغل در کشور در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد.

امامدادی گفت: طی سال‌های 92 تا 99 مجموعا 525هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده و حدود 2هزار و 100میلیارد تومان به 300هزار نفر پرداخت شده که موجب اشتغال 375هزار نفر در کشور شده است.

امامدادی افزود: حدود 2.2درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط به محصولات مشاغل خانگی است. طی سال‌های 90 تا 99 نزدیک به 3 میلیون نفر به سامانه مشاغل خانگی مراجعه داشته و ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد یک میلیون و 650هزار نفر موفق به دریافت مجوز مشاغل خانگی شده‌اند.

وی افزود: همچنین 772هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌‌اند که این تعداد توانستند 852هزار نفر اشتغال ایجاد کند. تمامی اطلاعات مربوطه نیز در سامانه بارگذاری شده و در اختیار همگان قرار دارد.

وی درباره ترکیب سنی و جنسی متقاضیان مشاغل خانگی نیز گفت: 76درصد متقاضیان در مشاغل خانگی را زنان و 24درصد را مردان تشکیل می‌دهند. از 76درصد زنان نیز بخش اعظم آن یعنی 48درصد آنان سرپرست خانوار هستند.

به گفته امامدادی، به لحاظ سنی نیز 52درصد از کل متقاضیان بین 20 تا 40 سال و 43درصد آنان بین 40 تا 60 سال و 5درصد آنان نیز 60 سال به بالا هستند.