مدیرکل سیاست‌های اشتغال وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس آخرین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران حدود یک میلیون نفر از شاغلان کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ بیکار شده‌‌اند.

به گزارش تسنیم، علاالدین ازوجی افزود: اقتصاد ایران در دهه گذشته ظرفیت‌های خالی زیادی را برای خود ایجاد کرده ولی از آن استفاده نشده که مراجعه به داده‌های حساب‌های ملی و موجودی نیروی کار و سرمایه، آن را به وضوح نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت می‌توان روی آن حساب کرد و فرصت‌های شغلی جدیدی را ایجاد کرد.

وی افزود: الزاما پول و تسهیلات عامل ایجاد اشتغال نیست ولی به طور کلی دولت‌ها در دنیا بخشی از مخارج عمومی خود را صرف برنامه‌های اشتغالزایی می‌کنند که این موضوع در 4 سال گذشته به شکل مدون در برنامه‌های دولت قرار گرفته و نیاز به بسط بیشتری دارد. اگر دولت در این حوزه کار کند و بیشتر هزینه کند، بازگشت اجتماعی آن بسیار بالا خواهد بود و دولت مجبور نخواهد بود هزینه‌های زیادی برای آسیب‌های اجتماعی  پرداخت کند.

ازوجی ادامه داد: تجربه سال‌های گذشته حاکی از آن است که اعمال سیاست‌های پولی بدون در نظر گرفتن سایر مولفه‌ها ازجمله فضای کسب وکار، میزان انگیزه برای سرمایه‌گذاری، بازدهی سایر دارایی‌ها و... تنها موجب افزایش نرخ رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال به صورت مصنوعی و موقتی خواهد شد و به مرور زمان تبعات منفی خود را آشکار خواهد کرد. به عبارت بهتر، نتیجه ایجاد یک رونق مصنوعی و ایجاد اشتغال به وسیله سیاست‌های پولی در یک دوره، ایجاد رکود تورمی و از دست رفتن اشتغال در دوره بعد است. در چنین شرایطی اگر دولت بخواهد جلوی بروز رکود را بگیرد، باید به صورت فزاینده‌ای به سیاست‌های پولی خود ادامه دهد بنابراین رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال که به وسیله سیاست‌های پولی ایجاد می‌شود، یک رونق مصنوعی و اشتغالزایی موقتی است و منجر به افزایش تورم و پس از آن یک رکود ناگزیر در آینده نزدیک خواهد شد. هرچه اصرار بر افزایش حجم پول و مخارج دولت، جهت تداوم رونق مصنوعی بیشتر باشد، تورم حاصله شدیدتر و رکودی که در پی آن خواهد آمد، شدیدتر، عمیق‌تر و طولانی‌تر خواهد بود.

وی بیان کرد: در اقتصاد ایران، برای حمایت موثر از بازار کار و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ترکیبی از سیاست‌های مالی، پولی و ارزی با هدف جبران اثرات منفی شوک‌های طرف عرضه و تقاضا نیاز است تا منافع سه‌جانبه دولت، بنگاه و نیروی کار را تامین کند.

مدیرکل سیاست‌های اشتغال وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی  درباره خالص اشتغال ایجاد شده در سال گذشته گفت: براساس آخرین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران (متوسط فصول سال 1399)، حدود یک میلیون نفر از شاغلان کشور نسبت به سال 1398 بیکار شده‌‌اند. با توجه به داده‌‌های ثبتی و جمع‌آوری شده از طرح‌ها و برنامه‌های اشتغال دولت طی دوره یک ساله 1399، بیش از 520هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است. اگر چه طی 12 ماهه سال 1399 نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حدود 1010هزار نفر از تعداد شاغلین کشور کاسته شده که به وضوع تاثیرپذیری بازار کار از شیوع کرونا را تایید می‌کند ولی بررسی روند آن طی چهار فصل گذشته حاکی از کاهش اثرات منفی ویروس کرونا بر شاخص‌های بازار کار کشور است و در بخش خدمات (به خصوص صنوف)، حوزه زنان و جوانان بیشتر از سایر گروه‌های هدف متاثر شده‌اند.