وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برگزاری جلسات این وزارتخانه با مجلس خبر داد و تاکید کرد: کارشناسان کمیته فرعی شورای عالی کار که کمیته دستمزد است به طور دائم با نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و حتی با صاحب‌نظران در نشست و گفت‌وگو هستند تا تصمیم لازم برای مزد گرفته شود.

محمد شریعتمداری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره پیشنهاد نمایندگان مجلس مبنی بر افزایش ۴۰درصدی حقوق کارگران در بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: چنین چیزی نشنیده‌ام. میزان تعیین دستمزد، سازوکار خودش را دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: روال شورای عالی کار معمولاً این است که کمیسیون‌های تخصصی با استفاده از مکانیزهای مذاکره خودشان با کارفرمایان و نمایندگان کارگری با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی در تعیین دستمزد پیشنهاداتی را مطرح می‌کنند.

وی یادآور شد: معمولاً در روزهای پایانی سال و هنگامی که قیمت خرید و فروش کالا و خدمات و سطح عمومی قیمت‌ها مشخص شده‌اند و همچین مشخص شدن خط فقر و حداقل سبد معیشتی خانوار یک کارگر که با ضریب تکفیل ۳/۳ مشخص تعیین می‌شود، تصمیم‌گیری درباره مزد صورت می‌گیرد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: جلسات کمیته فرعی دستمزد به طور مستمر سالیانه است و به هیچ وقت صبر نمی‌کنیم در روز آخر سال این جلسه را تشکیل دهیم. کارشناسان کمیته فرعی شورای عالی کار که کمیته دستمزد است به طور دائم با نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و حتی با صاحب‌نظران در نشست و گفت‌وگو هستند تا تصمیم لازم گرفته شود.

سه میلیون نفر در قالب مشاغل خانگی فعال هستند

وزیر کار همچنین با بیان اینکه سه میلیون تولیدکننده محصولات مشاغل خانگی داریم، گفت: شیوه‌نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی تدوین شده است.

شریعتمداری اظهار داشت: بیش از سه میلیون نفر، تولیدکننده محصولات مشاغل خانگی هستند که قطعاً آمار حقیقی فعالان مشاغل خانگی بسیار بیشتر از این رقم است و افراد بسیاری به صورت غیررسمی در این حوزه فعالیت دارند.

وی درباره اثرات مثبت استانداردسازی مشاغل خانگی گفت: اگر فعالان حوزه مشاغل خانگی اثرات مثبت استانداردسازی مشاغل خانگی را ببینند قطعاً مشوق دیگران خواهند شد و این امر حتی می‌تواند اشتغالزایی بیشتری را هم به دنبال داشته باشد.