وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر مشارکت دادن سیستماتیک زنان در حوزه‌های مدیریتی تاکید کرد و از تشکیل کانون صنفی بانوان در این وزارتخانه از طریق انتخابات خبر داد.

به گزارش توسعه ایرانی، محمد شریعتمداری در نشستی با بانوان مدیر، فعال و برگزیده وزارتخانه و سازمان‌های تابعه به مناسبت بزرگداشت روز زن گفت: قبل از پیروزی انقلاب، زنان حضور چمشگیری در جامعه نداشتند اما نقش زنان پس از پیروزی انقلاب شکل دیگری به خود گرفت و دگرگونی اساسی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... اتفاق افتاد.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل کانون صنفی بانوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حضور شایسته بانوان در کرسی‌های مدیریتی بیان کرد: هدف از تشکیل این کانون رفع نقایص موجود است تا بتوان به بانک اطلاعاتی دقیقی از بانوان دست یافت و مطالبات آنان را پیگیری کرد.

شریعتمداری افزود: قبل از انقلاب تنها ۶درصد فارغ‌التحصیلان زن بودند در حالی‌که هم اکنون این رقم به ۴۵درصد رسیده است. در گذشته حدود یک درصد کرسی استادی در دانشگاه‌های کشور به زنان اختصاص داشت اما هم اکنون این رقم به ۲۰درصد افزایش یافته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد زنان پزشک قبل از انقلاب را ۳ هزار و ۵۰۰ نفر عنوان کرد که این رقم در حال حاضر به حدود ۶۰هزار نفر رسیده است.

وی مدال‌آوری زنان ورزشکار را پس از پیروزی انقلاب چشمگیر دانست و تاکید کرد: سن امید به زندگی زنان از ۵۴ به ۷۸ سال افزایش یافته که نشأت گرفته از ترمیم زیرساخت‌های بهداشتی و اجتماعی است.

شریعتمداری، نرخ مشارکت اقتصادی زنان را در گذشته ۳درصد اعلام و خاطرنشان کرد: این رقم با افزایش ۵ برابری در حال حاضر به حدود ۱۵درصد رسیده هرچند که تا نقطه مطلوب فاصله داریم اما رقم خوبی است.

وی تاکید کرد: تلاش کرده‌ایم در منابع روستایی سهم قابل ملاحظه‌ای به زنان اختصاص یابد طوری که ۳۷درصد از کل منابع توزیع شده در حوزه اشتغال روستایی به جامعه زنان تعلق داشته و به توسعه فعالیت‌های اشتغالزا کمک کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به توسعه بیمه زنان خانه‌دار به عنوان یکی از نیازهای مهم نیز تاکید کرد و گفت: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا پایان دولت، بیمه زنان خانه‌دار نهایی شود.

شریعتمداری در پایان پوشش بیمه جامعه روستایی زنان را مورد تاکید قرار داد و گفت: در ابتدای تشکیل صندوق بیمه روستاییان و عشایر حدود ۶۴۰هزار بیمه‌شده داشتیم که این رقم به حدود ۲ میلیون نفر رسیده که تلاش می‌کنیم به ۳ میلیون نفر افزایش یابد و تلاش می‌شود ۲۰درصد به زنان اختصاص یابد.