مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از تامین اجتماعی به علت عدم اجرا و به‌روزرسانی فهرست رانندگان و عدم اجرای صحیح قانون بیمه تامین اجتماعی رانندگان به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شکایت کرده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی ضامنی گفت: مجلس در راستای حمایت از رانندگان حمل و نقل عمومی و با هدف جبران بخشی از هزینه‌های این قشر جامعه در  بند «ب» از ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت را مکلف کرد از محل منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ۵۰درصد از سهم رانندگان را در طرح بیمه تامین اجتماعی به عنوان یارانه پرداخت کند، اعتباری که در هر سال در بودجه سنواتی کشور پیش‌بینی و به تصویب می‌رسد. به‌رغم پیش‌بینی اعتبار لازم در سنوات مختلف، متاسفانه از سال ۱۳۹۲ تامین اجتماعی با بهانه تکمیل سقف اعتباری این بخش، از پذیرش رانندگان جدید و به‌روزرسانی فهرست رانندگان موجود خودداری کرده است.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل در سال ۱۳۹۸ طبق تفاهم منعقده بین سازمان شهرداری‌ها و دهیارهای کشور و تأمین اجتماعی مقرر شد با هدف ساماندهی فهرست‌های موجود و جلوگیری از هدررفت یارانه پرداختی دولت و احقاق حقوق فعالین واقعی حوزه حمل و نقل شهری، بانک اطلاعاتی تامین اجتماعی در بخش رانندگان توسط وزارت کشور مورد پالایش قرار گیرد. پس از انجام فرایند فوق مشخص شد مشخصات حدود ۵۰درصد از افرادی که به عنوان راننده از یارانه دولتی در بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند، در هیچ‌یک از بانک‌های اطلاعاتی موجود کشور به عنوان راننده وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تاکید کرد: مقرر شد فرایند حذف افراد فوق و اضافه شدن رانندگان واقعی تا سقف موجود و بدون نیاز به اعتبار جدید به مرحله اجرا درآید که متأسفانه تامین اجتماعی بارها به دلایل گوناگون از اجرای این طرح خودداری کرده و به‌رغم برگزاری جلسات بسیار و پیگیری‌های مکرر موضوع اجرایی نشده است.

ضامنی گفت: با توجه به موارد فوق و با عنایت به اینکه پیگیری‌های مکرر طی چند سال گذشته از سازمان تامین اجتماعی به نتیجه نرسیده و نظر به اینکه اجرای فرایند بیمه رانندگان و تداوم این طرح بدون تحمیل بار مالی جدید برای دولت است، به منظور اجرای دقیق قانون مطابق با نظر مقنن و همچنین حمایت از این قشر و برخورداری آنها از تنها امکان تعریف شده برای رانندگان که با عملکرد نادرست تامین اجتماعی غیرقابل اجرا شده، به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس جهت بررسی و اقدامات لازم در خصوص حل مشکل بیمه تامین اجتماعی رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی شکایت کردیم که امید است با حسن توجه و مساعدت مسئولان امر بتوان در راستای حل این مشکل و کمک به این قشر گام موثر و مثبتی برداشت.