وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جامعه ایران به روستاییان و عشایر نیاز دارد. نمی‌توان زندگی، صداقت، شرافت، جوانمردی و تلاشگری را بدون وجود روستائیان و عشایر درک کرد.

به گزارش توسعه ایرانی، محمد شریعتمداری در نشست با مدیران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، به نقش مهم روستاییان و عشایر در فرهنگ و تمدن ایران تاکید کرد و با اشاره به جمله گاندی که روح هند در روستاهاست، گفت: روح ایرانی هم در روستاییان و عشایر است. ما به صورت تاریخی به روستا و کشاورزی و عشایر متکی هستیم و نمی‌توانیم ایرانی آباد، پیشرفته و توسعه‌یافته بدون داشتن روستایی پرامید، با اعتماد و خلاق داشته باشیم.

وی تاکید کرد: کارکرد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان باید فراتر از انجام ماموریت‌های فعلی باشد. باید حس عدالت و امنیت را در بین روستائیان و عشایر ارتقا دهیم چرا که به رغم تامین زیر ساخت‌های مناسب، احساس عدالت و رفاه نمی‌کنند.

وی با اشاره به سهم 47درصدی خانوارهای روستایی و سهم 12درصدی خانوارهای شهری از فقر، کنترل فقر روستایی را به وسیله تهیه برنامه‌هایی حمایتی و تأمین اجتماعی برای خانوارهای کم‌درآمد ، بهبود زیرساخت‌های روستایی، افزایش بهره‌وری کشاورزی و توسعه خدمات عمومی چون بهداشت و آموزش امکان‌پذیر دانست.

شریعتمداری تصریح کرد: به عنوان فردی که 40 سال در این کشور مسئولیت داشته‌، معتقدم ناامیدی، بی‌اعتمادی و جدال‌های سیاسی بی‌پایان مهمترین خطراتی هستند که کشور را تهدید می‌کنند.  وی با اشاره به رضایت 75درصدی روستاییان از وضعیت سلامت و رضایت 40درصدی آنها از وضعیت مالی خود به‌رغم فشارهای موجود گفت: داده‌های آماری نشان می‌دهد 83درصد مردم روستایی دل در گرو روستاها دارند بنابراین وظیفه داریم تا این بار نه تنها با توجه به خدمات زیرساختی ازجمله جاده و آسفالت و راهسازی بلکه با ارتقای دانش و مهارت‌های روستایی و ایجاد شغل به روستا برویم. شریعتمداری، عدالت را اصلی‌ترین دغدغه جامعه روستایی دانست و گفت: کم‌توجهی به ارتقای عدالت در پیگیری تحقق رشد اقتصادی موجب شده تا به‌رغم سهم 27درصدی روستاها و مناطق عشایری از جمعیت کشور و سهم 27.5درصدی آنان از تولید ناخالص داخلی، سهم اعتبارات قابل احصای مدیریت و توسعه در روستاها و مناطق عشایری مبتنی بر آخرین آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، تنها معادل 2.7درصد باشد.

وزیر کار گفت: البته مسأله اشتغال روستایی باید از دو منظر تامین الزامات مورد نیاز برای ارتقای کارآفرینی و سودآوری در فعالیت‌های اقتصادی روستایی، چالش کمبود دسترسی به کار شایسته و شرایط کاری مناسب در مناطق روستایی و عشایری کشور اعم از قراردادها و شرایط استخدامی نامناسب در بخش غیررسمی اقتصاد روستایی و نبود مزایای اشتغال رسمی مانند دسترسی به بیمه های اجتماعی در این مناطق، در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه دسترسی ناکافی به خدمات بیمه‌های اجتماعی مبتنی بر نظام تامین اجتماعی فراگیر را باید از اصلی‌ترین چالش‌های دسترسی به کار شایسته در مناطق روستایی و عشایری است، ادامه داد: طبق آمار از جمعیت 20 میلیون نفری روستایی و عشایری کشور، حدود 6.7میلیون نفر تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه اجتماعی نیستند و این موضوع سبب شده تا بسیاری از این افراد، در دوران کهولت، ازکارافتادگی یا فوت سرپرست خانوار، با معضل فقر روبه‌رو شوند و همان‌طور که بارها تاکید شده، فقر اقتصادی منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است و فشار بر بودجه عمومی کشور را نیز افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: طبق آمار مرکز آمار ایران، به صورت میانگین از هر سه روستا، تنها یک روستا دارای مرکز بهداشتی و درمان روستایی است. این توزیع نامناسب تجهیزات و نیروی انسانی در حوزه درمان میان مناطق روستایی و عشایری با شهرها، از اصلی‌ترین نمادهای عدم تحقق عدالت در دسترسی مناطق روستایی و عشایری به خدمات بهداشتی و درمانی به حساب می‌آید. همچنین پایین‌تر بودن ارزش و اعتبار دفترچه بیمه درمان روستایی نسبت به بیمه درمان ساکنان مناطق شهری، از دیگر چالش‌هایی است که روستاییان در حوزه درمان با آن روبه‌رو هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وضعیت نامناسب توزیع خدمات آموزشی میان مناطق روستایی و شهری را دیگر نماد توزیع نامناسب منابع و امکانات میان جوامع روستایی و عشایری کشور برشمرد و گفت: دسترسی ناکافی به خدمات آموزشی از اصلی‌ترین عوامل مهاجرت روستاییان به شهرها و در نتیجه آن، گسترش حاشیه‌نشینی است. به گفته شریعتمداری، توزیع نامناسب امکانات آموزشی، کمبود نیروی انسانی ماهر برای آموزش، دسترسی ناکافی به زیرساخت‌های مورد نیاز برای حضور در کلاس‌های مجازی و نبود آموزش در همه مقاطع، سبب تضعیف عدالت آموزشی و کاهش اثربخشی نظام آموزشی در مناطق روستایی و عشایری کشور شده است.

وی با اشاره به کاهش 40درصدی بارندگی‌های کشور در سال 99، خشکسالی را چالش بزرگ دیگر کشور بیان کرد و گفت: خشکسالی موجب کاهش درآمد و پس‌انداز، تغییر در ساختار شغلی روستا، تخریب امنیت و سلامت خانواده، کاهش کیفیت آب، کم شدن تنوع گیاهی و افزایش تنش‌های سیاسی و اجتماعی در محیط‌های روستایی می‌شود. همچنین برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در طول 14 سال اخیر باعث بروز خشکسالی فوق‌العاده در بیش از 76درصد از وسعت ایران شده که تهدیدی جدی علیه امنیت انسانی و غذایی کشور است.

وی، مقاوم‌سازی و بازسازی مسکن روستاییان را از دیگر مسائل مهم و نیازمند توجه نام برد و گفت: براساس آمار موجود تنها 45درصد روستاها از مسکن مقاوم در برابر حوادث برخوردار هستند.