برنامه‌های هفته کارگر سال ۱۴۰۰ از دیروز (یکشنبه، پنجم اردیبهشت) آغاز شد. دبیرکل خانه کارگر درباره برنامه‌های این هفته گفت: طبق روال هر سال، برنامه‌های هفته کارگر از پنجم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا یازدهم ادامه می‌یابد.

علیرضا محجوب با اشاره به تاثیر کرونا بر شرایط جامعه گفت: کرونا تمامی مردم جامعه را درگیر شرایط نامطلوب و ناگوار کرده و باعث شده تا برخی کارگران در کام مرگ فرو روند. پیش از این بیماری، حوادث ناشی از کار خسارت زیادی به کارگران وارد می‌کرد و جان بسیاری از آنها می‌گرفت.

وی، هفته کارگر را فرصتی برای طرح مطالبات کارگران دانست و گفت: همه باید به مطالبات کارگران احترام بگذاریم و در سال جاری هم برخی از مطالبات را پیگیری خواهیم کرد. امیدوارم هنگامی که در سال آتی درباره مطالبات امسال بحث می‌کنیم، بخشی از آن جامه عمل پوشیده باشد. سال گذشته، درباره افزایش دستمزد و همسان‌سازی سخن گفتیم اما درباره این موضوع‌ها در سال جاری صحبت نخواهیم کرد. تصور می‌کنم بخشی از این مطالبات انجام شده و بخشی از آن باقیمانده است.

امیدوارم این روند ادامه یابد و دیگر نیازی به مداخله درباره این مطالبه وجود نداشته باشد و مسیر مطالبات مزدی به گونه‌ای پیش برود که حداقل معیشت و دستمزد منطبق بر یکدیگر باشند.

محجوب درباره همسان‌سازی دریافتی مستمری‌بگیران نیز اظهار داشت: در دو سه سال اخیر، قدم‌های خوبی برداشته شد اما مشکلات بی‌شماری هم وجود دارد. سال گذشته، همسان‌سازی یک بار اجرا و در اردیبهشت امسال هم برای مرتبه دوم اجرا خواهد شد.

دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: این روزها، بیمه بیکاری را برای جویندگان کار مطالبه می‌کنیم. نرخ بیکاری زنان دو برابر نرخ بیکاری عمومی است که در چنین شرایطی باید از لزوم حمایت‌های فوق‌العاده سخن به میان آید. سه دوره پیش در مجلس، طرحی برای بیمه بیکاری مطرح کردم که سه بار توسط مجلس تایید شد اما شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن مخالف بودند و نظری متفاوت داشتند. امیدوارم مجموعه حاکمیت احساس مسئولیت کند و بر اساس این طرح، برای بیمه بیکاری همه مردم اقداماتی انجام دهد.

وی ادامه داد: آقای میدری در حوزه معاونت رفاه وزارت کار که خواهان اجرای این موضوع است، باید تصمیمات را قانونی کند. برای محقق شدن این موضوع باید تلاش کنیم اما مسیری سخت در پیش داریم. حضانت اجتماعی، صراحت اصل ۲۹ قانون اساسی است که تاکنون نسبت به آن غافل بوده‌ایم.

کارگران در برابر کرونا بی‌دفاع هستند

محجوب گفت: علاوه بر این موضوع، کارگران در برابر کرونا بی‌پناه هستند و کسی به آنها توجه نمی‌کند. سال گذشته، برخی از کارفرمایان توانایی پرداخت حقوق نداشتند و حقوق کارگران را پرداخت نکردند اما آنچه که قرار بود در حوزه حمایت از این کارگران صورت بگیرد، اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه بیان داشت: قراردادهای موقت از دیگر مشکلات کارگران است. وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای این موضوع، آیین‌نامه تبصره 1 ماده ۷ قانون کار را تهیه کرده یعنی حداکثر زمان قرارداد برای مشاغل با ماهیت غیرمستمر را مشخص کرده است. این گام که با هدف امنیت شغلی برداشته شد، کافی نبود. امیدوارم همین موضوع را در تبصره ۲ این ماده نیز ببینیم. در حال حاضر، آثار تبلیغی این موضوع را مشاهده کرده‌ایم و در انتظار آثار عملی به سر می‌بریم.

دبیرکل خانه کارگر درباره برنامه‌های هفته کارگر نیز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پنجم اردیبهشت زمان آغاز برنامه‌های هفته کارگر است که از کنار حرم حضرت امام(ره) شروع شد. دومین روز، تکریم بازنشستگان و کارگران قراردادی و پیمانی است و از خادمین قانون کار و آنهایی که به قانون کار خدمت کرده‌اند، تقدیر خواهد شد. روز سه‌شنبه، تقدیر از کارگران نمونه، مهارت، مهارت‌آموزی و امنیت شغلی است. همچنین اجتماع زنان در حوزه مطالبات بیمه بیکاری را خواهیم داشت. چهارشنبه نیز دیدار با مقام معظم رهبری به صورت مجازی برگزار خواهد شد. از همه کارگران می‌خواهم که در این مراسم شرکت کنند. حمایت از تشکل‌ها و به ویژه شوراها موضوع روز پنجشنبه است. نماز جمعه به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی کرونا برگزار نمی‌شود لذا نمی‌توانیم مردم را برای شرکت در این فریضه الهی دعوت کنیم. همچنین ما همه ساله، برنامه پیاده‌روی عمومی داریم  اما قادر به برگزاری این برنامه هم نیستیم. امسال برنامه‌های روز کارگر بیشتر به صورت مجازی برگزار خواهد شد و کیفیت و محل مراسم نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.