نایب رئیس جامعه بومگردی کشور در واکنش به هشدارهای پی‌درپی درباره ممنوعیت سفر، شکایت‌های این صنف را درباره ۱۳ ماه بیکاری و تعطیلی صنعت گردشگری مطرح کرد.

اکبر رضوانیان در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت در ارتباط با مخالفت با هر نوع سفر به ویژه در تعطیلات نوروز، به ایسنا گفت: بیش از یک سال است که درگیر ویروس کرونا هستیم، نه فقط بوم‌گردی‌ها، بلکه تمام تاسیسات گردشگری و البته همه کشور. آیا به فرض اینکه واکسن وارد شود به منزله نابودی این بیماری است؟ در تمام دنیا گفته می‌شود این ویروس به زندگی روزمره وارد شده و باید متناسب با آن چاره‌اندیشی کنیم اما آیا با نشستن در خانه مشکل حل می‌شود؟ تا کی می‌توان فقط به این شیوه متکی بود؟ مثال می‌آورند مشکل جهانی است اما آیا در سایر کشورها با مشاغلی مانند گردشگری این‌گونه برخورد می‌کنند؟ شیوه برخورد این‌گونه نبوده؛ یا تامین می‌کنند یا تدبیر. نمی‌شود که نه تدبیر باشد نه تامین. آیا تدبیر یعنی تعطیل کردن؟

وی افزود: چرا این تعطیلی فقط مختص صنعت گردشگری است؟ همه مشاغل از حمل و نقل عمومی گرفته تا سوپرمارکت‌ها باز هستند. آیا خطر سفر بیشتر از شلوغی‌های مترو تهران است؟

رضوانیان با اشاره به بیکاری و تعطیلی بیش از یک ساله صنعت گردشگری در ایران، اظهار کرد: در کجای کشور خبری درباره اعتراض مشاغل گردشگری شنیدید؟ آیا در این یک سال که بلاتکلیف و بیکار بودیم، اعتراضی کردیم؟ در اسفندماه ۹۸ بدون هیچ دستور مکتوبی همه تاسیسات گردشگری برای همکاری با ستاد کرونا تعطیل شدند. آن موقع باید همراهی می‌کردیم اما الان ۱۳ ماه از آن روزها گذشته است و نمی‌شود همان هشدارها و پیام‌ها و اقدامات را تکرار کنند و تدبیری هم نداشته باشند، درحالی که در تمام تاسیاست گردشگری تاکنون یک گزارش از فوتی بر اثر ویروس کرونا نداشته‌ایم.

وی گفت: باید واقع‌بین باشیم، مشاغل زیان‌دیده بعد از یک سال چگونه می‌توانند دوام بیاورند؟ به یاد هم داشته باشیم که تا یک ماه دیگر سررسید پرداخت وام کروناست. فقط هشدار می‌دهند مردم اگر در خانه ننشینند وضعیت شهرها قرمز می‌شود. اگر قرار است سفر انجام نشود براساس متد جهانی باید عمل کرد. به دادمان برسند و حداقل تامین کنند، دیگر جان و توانی از صنعت گردشگری باقی نمانده است.