برخی از کارگران پیمانی شاغل در بخش خدمات و فضای سبز شهرداری بندرعباس، دست‌کم سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. این کارگران از مهر ماه با خروج پیمانکار از شهرداری بلاتکلیف شده‌اند.

به گزارش ایلنا، این کارگران که تعداد آنها حدود ۳۰۰ نفر است، می‌گویند: در ادامه بلاتکلیفی ناشی از خروج پیمانکار، برای پیگیری مطالبات خود روز شنبه (28 آذرماه) مقابل ساختمان استانداری هرمزگان تجمع کردیم.

به گفته کارگران، آنها از طریق یک شرکت تامین نیرو با نظارت شهرداری مشغول کارند و این شرکت پیمانکار علاوه بر تاخیر در پرداخت مطالبه مزدی آنها، در پایان شهریور ماه، بدون تسویه حساب با کارگران از مجموعه شهرداری خارج شده است.

این کارگران گفتند: پیمانکاری که ما در استخدامش هستیم جدا از معوقات مزدی سه ماهه، حدود ۸ ماه حق بیمه کارگران را به تامین اجتماعی واریز نکرده است. به همین دلیل در برخی ماه‌های سال با مشکل تمدید و تعویق دفترچه‌های درمانی مواجه هستیم.

این کارگران اظهار داشتند: آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم مربوط به شهریور ماه بوده که کارفرما بعد از پرداخت آن بدون اطلاع کارگران از مجموعه شهرداری خارج شده است.

به گفته آنها، عرف شهرداری این‌گونه است که هر شش ماه یک‌بار لباس ایمنی و هر سال یک‌بار کفش ایمنی به کارگران داده شود اما شرکت‌‌های پیمانکاری به دلیل مشکلات مالی یا هر دلیل دیگری این عرف را رعایت نمی‌کنند و این هزینه‌ها از جیب کارگران پرداخت می‌شود.

کارگران شاغل در شهرداری بندرعباس درباره سایر مطالبات صنفی خود گفتند: از دیگر مشکلات ما اختلاف نظر بر سر پرداخت حق اولاد و سنوات است. به‌رغم داشتن فرزند، حق اولاد نمی‌گیریم. همچنین از سال ۹۳ سنوات ما کارگران پیمانکاری شهرداری بندرعباس ماهانه پرداخت می‌شود. در هر دوره که پیمانکاران تغییر می‌کنند سنوات کارگران را براساس میزان دستمزد سال اول محاسبه و پرداخت می‌کنند در حالی‌که باید سنوات پرداختی ماهانه و سالانه را علی‌الحساب محسوب کرد، نه اینکه عنوان شود کارگر طلبی ندارد.