بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران با اشاره به اینکه کولبران از افراد تحصیل‌کرده جامعه هستند، گفت: اکثر کولبران از جوانان تحصیل‌کرده هستند که به دلیل نبود اشتغال و تأمین معاش جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

«علی‌محمد عزیزی» رئیس مجمع کارگران استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: استان‌های مرزی کشور با پدیده کولبری مواجه هستند اما در بین این استان‌ها در استان کردستان این شرایط بسیار پدیدار است.

وی ادامه داد: متأسفانه این استان از توسعه‌نیافتگی در رنج است، آن هم در شرایطی که استعدادها و امکانات باالقوه خدادادی و منابع زیرزمینی و مغفول مانده است. وی ادامه داد: تعداد کولبران فعال در این منطقه بستگی به شرایط دارد. گاهی روزها 200 نفر و در بعضی روزها به بیش از 1000 نفر می‌رسد. در دوران شیوع کرونا وضعیت عراق بحرانی بود و اجازه نمی‌دادند که بار بیاد اما در حال حاضر شرایط بهتر شده و در هفته شاید دو بار جنس و کالا وارد شود.

عزیزی با بیان اینکه درآمد کولبران متناسب با میزان حمل بار است، گفت: هیچ‌کدام از کولبران بیمه نیستند. اکثر این کولبران از جوانان تحصیل‌کرده و نخبه دانشگاهی هستند که به دلیل نبود اشتغال، کسب درآمد و تأمین معاش، جان خود را در معرض خطرات گذاشته‌اند؛ کولبرانی که در سرمای سخت و گرمای طاقت‌فرسا، آواره کوه و بیابان هستند. مگر این نیست که زندگی شرافتمندانه، اشتغال پایدار، تحصیل و بیمه رایگان، حق هر انسان ایرانی است و همه با هر نژاد و زبانی و هر رنگ پوستی با هم برابرند.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران بیان کرد: با پیگیری نمایندگان استان‌های مرزی در مجلس، تفاهم‌نامه بیمه کولبران توسط صندوق بیمه کشاورزان و عشایر و روستاییان به امضا رسید اما هیچ خبری از آن تاکنون در دست نیست و این نشانه عدم توجه دولتیان و مجلسیان به بحث ساماندهی وضعیت کولبران است. هر چند چنین دستاوردی کار بزرگی تلقی نمی‌شود و هر انسانی در راستای کرامت انسانی، حق زندگی و حق بیمه دارد ولی این بیمه به کولبرانی تعلق می‌گیرد که با کارت رسمی از مرزهای رسمی تردد می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از شرایط بیمه هر شغلی داشتن مکان انجام کار یا فعالیت است لذا مشکل کولبرانی است که از محل‌های غیررسمی به دلایل زیادی تردد می‌کنند. این بیمه شامل درمان، ازکارافتادگی، فوت و مستمری پیری می‌شود.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران افزود:  مدت زمانی که یک کولبر بار را می‌آورد تا 7 ساعت طول می‌کشد. نحوه کار کردن این است که بعضی وقت‌ها شب‌ها می‌روند و بعضی وقت‌ها روزها می‌روند. بیش از 6 متر برف روی زمین است. کولبران نیمه شب حرکت می‌کنند و بعد از چند ساعت عبور از میان کوه‌ها و صخره‌ها به بار می‌رسند و بعد از اینکه بار را برمی‌دارند حدود 7ساعت طول می‌کشد تا از همان مسیر بازگردند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات پیش می‌آید که کولبران با مشکلاتی مانند از دست دادن تعادل در مسیر صخره‌ها مواجه می‌شوند و می‌افتند و گاهی جان خود را از دست می‌دهند.