طبق اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به‌زودی اجرایی می‌شود و از مرداد ماه بازنشستگان این صندوق، مستمری جدید خود را از صندوق تامین اجتماعی دریافت خواهند کرد. این‌گونه که مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید با اجرای همسان‌سازی بین ۵۰۰ تا۸۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اضافه می‌شود.

طبق گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، با اجرای همسان‌سازی بین ۵۰۰ تا۸۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اضافه می‌شود

به گزارش «توسعه ایرانی»، «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه هفته گذشته از گام بزرگ دولت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با تأدیه 32 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت‌ به سازمان تامین اجتماعی امکان‌پذیر شده است.

بنابر این گزارش، هیات دولت با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر واگذاری 32هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در تأدیه بدهی‌اش به سازمان تامین اجتماعی موافقت کرد و به این ترتیب دست این سازمان برای اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این صندوق باز شد.

«مصطفی سالاری» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این باره گفت: 32هزار میلیارد تومان بابت رد دیون به تامین اجتماعی داده شد تا از این طریق، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا شود.

وی اعلام کرد: این تصمیم را رئیس جمهور و دولت با پیگیری‌های وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی اتخاذ کردند. هزینه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، در هر سال 15هزار میلیارد تومان خواهد بود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: امیدواریم که بتوانیم در نهایت تا 30-40 روز آینده محاسبات و صدور احکام را انجام دهیم و این افزایش‌ها را بر مبنای متناسب‌سازی اعمال و پرداخت کنیم.

سالاری افزود: بر این اساس میزان افزایش حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر، 500 تا600هزار تومان است و برای بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر هم این افزایش تا 800هزار تومان افزایش می‌یابد. میزان این افزایش متناسب با سنوات خدمت بازنشستگان و میزان وصولی فعلی‌شان است. علاوه بر این احتمالا افزایش بن خواروبار و حق مسکن را هم مصوب می‌کنیم. جزئیات این افزایش هم همزمان با جزئیات بیشتر متناسب‌سازی حقوق، تا روز شنبه (امروز) اعلام و اجرایی می‌شود.

 همسان‌سازی یکی از قدیمی‌ترین مطالبات بر زمین مانده مستمری‌بگیران تامین اجتماعی بود که با پرداخت بخشی از بدهی انباشته دولت به تامین اجتماعی، در این دوره انجام شد

وی افزود: به عنوان مثال کسی که با 30 سال سابقه، حداقل‌بگیر بوده است، در پایان سال گذشته یک میلیون و 500هزار تومان دریافتی داشته که با اعمال 26درصد افزایش سنواتی، در آغاز سال جدید دریافتی‌اش به حدود دو میلیون تومان رسیده است و با اعمال متناسب‌سازی و افزایش بن خواروبار و حق مسکن دریافتی‌اش حتماً بیش از دو میلیون و 600هزار تومان خواهد شد.

افزایش مستمری بازنشستگان از مرداد

در همین زمینه، رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی شهرستان تهران با اشاره به اختصاص ۳۲هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی مستمری‌های بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی دولت از محل تادیه بدهی‌های تامین اجتماعی، گفت: در سال جاری، حدود ۱۶هزار میلیارد تومان از این مبلغ صرف همسان‌سازی و افزایش حق مسکن و بن خواروبار مستمری‌بگیران می‌شود.

علی دهقان‌کیا به ایلنا گفت: حدود ۱۶هزار میلیارد تومان از این مبلغ صرف همسان‌سازی و افزایش حق مسکن و بن خواروبار مستمری‌بگیران می‌شود. به شکل دقیق‌تر از این میزان، حدود ۱۳هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی و حدود ۳هزار میلیارد تومان برای افزایش حق مسکن و حق بن بازنشستگان اختصاص می‌یابد.

وی در مورد زمان اعمال این افزایش و صدور احکام آن، گفت: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی شهریور ماه را مدنظر داشتند اما عده‌ای از اعضای جلسه، افزایش از تیر یا نهایت مرداد ماه را مورد تاکید قرار دادند. در نهایت به پیشنهاد وزیر رفاه و توافق جمع قرار شد که از مردادماه هر سه مورد همسان‌سازی و افزایش حق بن و مسکن اعمال و در احکام لحاظ شوند.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌‌بگیر تامین اجتماعی شهرستان تهران افزود: در مجموع، دریافتی کارگر بازنشسته حداقلی‌بگیر با ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی، از حدود ۲ میلیون و ۸۰هزار تومان به نزدیک ۲ میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌رسد. میانه‌بگیران هم حدود یک میلیون تومان از این ناحیه اضافه دریافت خواهند داشت. زیر حداقل‌بگیران هم متناسب با سنوات بیمه‌پردازی خود از منابع همسان‌سازی بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: در نتیجه از مرداد ماه سال ۹۹، چیزی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان به تعهدات سازمان تامین اجتماعی در حوزه مستمری‌‌‌بگیران اضافه می‌شود. اختصاص این پول بخشی از عقب‌ماندگی دریافتی مستمری‌بگیران از تورم سال ۹۹ را جبران می‌کند اما باید با تادیه کامل ۵۰هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان در سال ۹۹ که ۳۲هزار میلیارد تومان از آن پرداخت شد و همچنین سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در بازار بورس و خرید سهام مرغوب، منابع بییشتری برای رفاه بازنشستگان فراهم کرد.

دهقان‌کیا با بیان اینکه از رئیس‌جمهوری، وزیر رفاه و مدیرعامل تامین اجتماعی از بابت رسیدگی به درخواست ۱۰ ساله مستمری‌بگیران تقدیر می‌کنیم، گفت: در این سال‌ها و با وجود اینکه ماده ۱۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، بر اجرای همسان‌سازی تاکید کرده بود، دولت‌های وقت آن را اجرا نکردند. هرگاه در ۲۵ تیر در جشن سالگرد قانون تامین اجتماعی شرکت می‌کردیم با سخنانی پرشور از سوی مدیران عامل سازمان برای اجرای همسان‌سازی و ترمیم قدرت خرید مستمری‌بگیران مواجه می‌شدیم. با این وجود، در انتهای صحبت‌های خود اعلام می‌کردند که هر گاه دولت منابع آن را تامین کند، اجرا می‌کنیم.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌‌بگیر تامین اجتماعی شهرستان تهران افزود: بنابراین با یک عدم تراز تاریخی میان مستمری و تورم مواجه شدیم. تا به حال هم فکر می‌کردیم که این دولت هم قصد تامین منابع برای همسان‌سازی را ندارد که بالاخره دولت با هدف اجرای همسان‌سازی، به تادیه بخشی از بدهی سازمان تامین اجتماعی اقدام کرد.

وی افزود: در این مورد «بیات» رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی پیگیر اجرای همسان‌سازی و افزایش مسکن و حق بن مستمری‌بگیران بودند. وی در جلساتی که با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره کانون عالی با آقایان سالاری و شریعتمداری داشتیم، این موضوع را متذکر می‌شدند. شاهد بودیم که آقای سالاری زمانی که شنید مستمری‌بگیران روزهای جمعه در خانه نمی‌مانند تا از بابت سفره‌ خالی خود نزد نوه، عروس و داماد شرمنده نشوند، اشک ریختند و قول دادند که از تمام تلاش خود برای به سرانجام رساندن همسان‌سازی استفاده می‌کنند.

دهقان کیا افزود: البته آقای سالاری پیگیر موضوعات دیگری مانند اصلاح ساختار سازمان تامین اجتماعی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به مستمری‌بگیران، پرداخت بدهی سازمان به مراکز دانشگاهی برای بازگرداندن اعتبار دفترچه بیمه‌های تامین اجتماعی و توسعه خدمات گردشگری برای رفاه حال بازنشستگان بودند و هستند.

وی با بیان اینکه از کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل تلاش‌هایی که در راه به نتیجه رسیدن همسان‌سازی و افزایش بن و حق مسکن تقدیر می‌کنیم، گفت: در این سال‌ها بار همسان‌سازی و فشارهای آن در درجه اول بر دوش رئیس کانون و اعضای هیات مدیره بود و بالاخره با تلاش‌های آنها به نتیجه مطلوب رسیدیم.

همسان‌سازی حقوق مستمری ‌بگیران تامین اجتماعی نهایی شد

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی نیز از نهایی شدن اجرای قانون همسان‌سازی و افزایش مزایای جانبی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران خبر داد.

علی‌اصغر بیات در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: پس از برگزاری جلسات فشرده با مدیران و مسئولان سازمان تامین اجتماعی در خصوص مکانیزم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و همچنین تعیین میزان افزایش مزایای جانبی ازجمله خواربار و حق مسکن، گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شد. وی افزود: همسان‌سازی یکی از قدیمی‌ترین مطالبات بر زمین مانده بازنشستگان و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی بود که انرژی و وقت زیادی از تشکل‌ها و کانون‌های بازنشستگی گرفت. سال‌های سال بود که به جز وعده و وعید نشنیدیم اما با پرداخت بخشی از بدهی انباشته دولت به تامین اجتماعی که در این دوره انجام شد و با پیگیری‌های مداومی که انجام دادیم و همچنین مکاتبات و مذاکرات زیادی که با نمایندگان مجلس و دولت داشتیم، توانستیم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه تحت پوشش خود را محقق کنیم و در آینده نزدیک مبلغ همسان‌سازی به حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اضافه و پرداخت خواهد شد.

بیات در پاسخ به میزان افزایشی که در حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران اعمال خواهد، گفت: عدد خوبی به حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران اضافه خواهد شد و در آینده نزدیک جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: در زمینه مزایای جانبی هم با رایزنی‌ها و چانه‌زنی‌هایی که داشتیم، افزایش قابل توجهی را نسبت به سال قبل خواهیم داشت که آن هم به زودی پرداخت می‌شود.

رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تامین اجتماعی سراسر کشور، با بیان اینکه این اقدام قابل توجه نتیجه پیگیری‌های مداوم، دلسوزانه و مسئولانه همه عزیزان در کانون عالی، کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور و همچنین حمایت‌های مشفقانه وزیر، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و البته پشت گرمی و دعای خیر آحاد بازنشستگان و مستمری‌بگیران است، ادامه داد: بازنشستگان تامین اجتماعی نیازمند حمایت بیشتر مسئولان برای افزایش قدرت خرید و بهبود سطح معیشت خود هستند.

وی گفت: قطار اجرای قانون همسان‌سازی به راه افتاده و معتقدم ضمن نهادینه کردن آن باید به فکر تثبیت و پایداری این قانون برای سال‌های بعد باشیم لذا وظیفه همه است تا این موضوع با اولویت بالا در دستور کار کارگزاران نظام باشد.

بیات در پایان افزود: مسئولان خدمت بی‌منت به بازنشستگان و مستمری‌بگیران را سرلوحه خود قرار دهند و به دور از شعارزدگی کمک حال این قشر در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی باشند.