سازمان جهانی کار نسبت به پیامدهای وخیم کرونا روی بازار کار جهانی هشدار داد.

به گزارش ایسنا، از زمان آغاز پاندمی کرونا تاکنون ۱۰.۵درصد کل مشاغل تمام‌وقت موجود در جهان (۳۰۵میلیون شغل) در خطر نابودی قرار گرفته‌اند و ممکن است با بیشتر شدن زمان اعمال قرنطینه و محدودیت‌های رفت و آمدی توسط دولت‌ها، این رقم از این سطح نیز فراتر برود. سازمان جهانی کار در بیانیه‌ای با هشدار نسبت به بیکاری ۳۰۵ میلیون نفر گفته است که زندگی شغلی ۱.۶ میلیارد انسان تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته و نیمی از مردم جهان ممکن است با خطر کاهش شدید درآمدهای خود و فقر مواجه باشند. «گای رایدر» دبیرکل سازمان جهانی کار با تاکید بر ضرورت محافظت از اقشار آسیب‌پذیر گفت: برای میلیون‌ها نفر از شاغلین در سطح جهان، سر کار نرفتن حتی برای چند روز می‌تواند به معنای آن باشد که آنها دیگر غذایی برای خوردن و پولی برای تهیه اقلام دارویی ندارند. میلیون‌ها کسب و کار در جهان در حال حاضر نفس‌های آخر خود را می‌کشند. سازمان جهانی کار از تمامی دولت‌ها خواسته است اقدامات بیشتری برای حمایت از کسب و کارها و کارکنان به ویژه در بخش‌های کوچک و خرد انجام دهند تا از آسیب‌پذیری آنها را در برابر پیامدهای کرونا بکاهند. این سازمان برآورد کرده است تنها در ماه نخست همه‌گیری کرونا، درآمد شاغلین روزمزد حدود ۶۰درصد کاهش یافته که این رقم در آفریقا و آمریکای لاتین بیش از ۸۰درصد بوده است.

رایدر با اشاره به پس‌انداز بسیار کم کارگران حداقلی‌بگیر گفته است اگر از آنها حمایت نشود، این افراد به ورطه فقر مطلق سقوط خواهند کرد.

سازمان جهانی کار بار دیگر از کشورهای ثروتمند خواسته است تا سرمایه‌گذاری بیشتری روی بخش بهداشت و درمان انجام دهند و همزمان با اقدامات حمایتی، به بازگشت ثبات به بازارهای مالی کمک کنند. چنین حمایت‌هایی می‌تواند به بازگشت سریع وضعیت اقتصاد به حالت قبل از بحران کرونا نیز کمک کند.