در حالی که دولت هفته گذشته مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت کمک به صندوق بیمه بیکاری برای پرداخت به کارگران آسیب‌دیده از کرونا تصویب کرد، به نظر می‌رسد افزایش تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه بیمه بیکاری باعث اعمال محدودیت‌هایی در اختصاص مقرری بیمه بیکاری شده باشد تا جایی که به گفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری تنها ثبت‌نام در سایت نیست و کارگرانی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند حتما باید مشمول قانون کار، قانون بیمه بیکاری و قانون تامین اجتماعی باشند.

به گزارش ایسنا، مسعود بابایی درباره راه‌اندازی این سامانه به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفته که سامانه‌ای در وزارت کار با نشانی bimebikari.mcls.gov.ir طراحی شده تا افراد مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی که مشمول قانون بیمه بیکاری هم باشند بتوانند با مراجعه به این سامانه و با وارد کردن اطلاعات شغلی و شخصی نسبت به تکمیل در خواست خود اقدام کنند.

وی از دستورالعمل مشترکی خبر می‌دهد که در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ به امضای معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل تامین اجتماعی رسیده و به موجب آن مقرر شده شیوه‌نامه اجرایی این دستورالعمل از سوی ادارات کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و امور بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به منظور نحوه اجرا و چگونگی بهره‌مندی متقاضیان بیمه بیکاری تهیه شود.

بنا بر اعلام مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، در این شیوه‌نامه که یازدهم فروردین ۱۳۹۹ به امضای مشترک معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل تامین اجتماعی رسیده و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده، ۱۰ گروه از فعالیت‌ها و زیربخش‌های اقتصادی به عنوان فعالیت‌هایی که متاثر از ویروس کرونا بوده‌اند و به صورت غیرمترقبه کسب و کار آنها دچار آسیب شده و کارگران این فعالیت‌ها هم مشمول قانون کار و بیمه بیکاری باشند می‌توانند برای مدت سه ماه از مزایای بیمه بیکاری طبق ضوابط قانونی بهره‌مند شوند.

همچنین سایر بنگاه‌هایی که جزو ۱۰ گروه شغلی مذکور نبوده اما به دلیل اثرات ناشی از این ویروس ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل بخشی از نیروی کار خود شده‌اند با تشخیص مدیران کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

آن‌طور که مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار می‌گوید، ملاک دریافت مقرری بیمه بیکاری تنها ثبت‌نام در سایت نیست و بیمه بیکاری صرفا به افرادی تعلق می‌گیرد که سه شرط مشمول قانون کار بودن، مشمول قانون تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری بودن را داشته باشند.

با در نظر گرفتن این شرط می‌توان گفت که سایر بیمه‌شدگان ازجمله بیمه‌های خاص، مشاغل آزاد، خویش‌فرمایی، کارگران ساختمانی، قالیبافان، رانندگان تاکسی و حمل و نقل شهری که سه درصد بیمه بیکاری را واریز نمی‌کنند و از شمول قوانین ذکر شده مستثنی هستند، نمی‌توانند درخواست بیمه بیکاری بدهند.

بر این اساس علاوه بر مشاغل ذکر شده فوق، بخش اعظمی از جامعه کارگری اعم از کارگران زیرپله‌ای، کارگران فصلی و دست‌فروشان که مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نیستند و حق بیمه‌ای برایشان واریز نمی‌شود و به دلیل شیوع کرونا بیکار شده یا گرفتار تعطیلی کارگاه شده‌اند از گرفتن مقرری بیمه بیکاری در شرایط حاضر محروم خواهند ماند.

پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد تومان به منظور ارائه تسهیلات و پرداخت بیمه‌ بیکاری به کسب و کارهای تعطیل شده، دست‌فروشان و افرادی که قرارداد رسمی ندارند، خبر داده بود.

اگر چه در شیوه‌نامه جدید وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی از ۱۰ گروه فعالیت و زیربخش اقتصادی نامی برده نشده ولی با توجه به لحاظ کردن سه شرط مشمول بودن قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری برای متقاضیان بیمه بیکاری احتمالا در روزهای آینده شاهد حضور کارگرانی خواهیم بود که برای معاش و تامین هزینه‌های زندگی خود ناچارند به خیابان‌ها آمده و برای رزق و روزی خود دست‌فروشی یا مسافرکشی کنند.