مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار:

۲۶۲هزار نفر سال گذشته بیمه بیکاری گرفتند

جدیدترین گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که سال گذشته ۲۶۲هزار و ۳۰۰ نفر بیمه بیکاری می‌گرفتند که نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۶) ۱۹درصد رشد داشت. طبق این گزارش، ۷۷درصد مقرری‌بگیران مرد و ۲۳درصد را زنان تشکیل می‌دادند. بیشترین مقرری‌بگیران بیمه بیکاری مربوط به استان‌های تهران (۶۵هزار نفر)، اصفهان (۲۸هزار و ۶۲۳ نفر)، خراسان رضوی (۱۹هزار نفر) و البرز (۱۸هزار نفر) بود. براساس آمار سال گذشته ۲۵۹هزار و ۲۸۶ نفر مقرری‌بگیر جدید ثبت شده که ۸۴.۱درصد متاهل و ۱۸.۹درصد مجرد بودند. همچنین براساس آمار از میان بیکاران سال گذشته، ۳۰هزار و ۳۱۸ نفر برای آموزش مهارت به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی شدند و ۹هزار و ۸۶۰ نفر هیچ مهارتی نداشتند. البته در سال ۱۳۹۷ مقرری ۱۹۲هزار و ۱۱۷ نفر قطع شد که بیشترین علت قطع مربوط به پایان دوره استحقاق مقرری است (۱۴۹هزار و ۸۱ نفر). بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۸هزار و ۱۱۲ نفر شغل جدید پیدا کردند، ۱۴هزار و ۵۴۵ نفر اشتغال پنهان داشتند که شناسایی شد و ۴۶۴ نفر از حاضر به کار در مشاغل پیشنهادی نبودند.

    

کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار     مرکزی:

پرونده کارگران بازداشتی آذرآب و هپکو را تعیین تکلیف کنید

کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی طی نامه‌ای به «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خواستار پیگیری و تعیین تکلیف پرونده کارگران هپکو و آذرآب شد که در تجمعات صنفی بازداشت شده و پرونده قضایی مفتوح دارند. به گزارش ایلنا، در این نامه آمده است: استان مرکزی یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور در دهه‌های گذشته به عنوان پرچمدار عرصه تولید و کار شناخته شده و نقش کارگران این استان در عرصه‌های دفاع مقدس و بازسازی پس از جنگ و توسعه آشکار و انکارناپذیر است. متاسفانه در چند سال اخیر خصوصی‌سازی و سهامداری با روش‌های نامعقول نه تنها به عنوان معضل بزرگ به صنعت و تولید آسیب جدی وارد کرده بلکه امنیت شغلی و اجتماعی کارگران را به شدت تضعیف کرده است. امروز کارگران شرکت‌های عظیم آذرآب و هپکو و تولید قربانی خصوصی‌سازی نادرست هستند. در اعتراضات صنفی اخیر شرکت‌های هپکو و آذرآب تعدادی از کارگران دو شرکت مذکور بازداشت شدند. هر چند با کمک مسئولین همگی آزاد شدند، لیکن پرونده آنها همچنان مفتوح است. پیرو مذاکرات انجام شده با جنابعالی در تهران و همچنین سفر اخیر به استان مرکزی (جلسه با شوراهای اسلامی کار)، مکاتبه اعضای کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان مرکزی و دستور تشکیل کمیته‌ای با حضور معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزیر دادگستری و نماینده قوه قضاییه جهت پیگیری و تعیین تکلیف پرونده مفتوح کارگران بازداشت شده و مشکلات واحدهای بحرانی استان مرکزی، خواهشمند است دستور فرمایید در اسرع وقت موضوع در دستور کار قرار گیرد تا نگرانی کارگران واحدهای خصوصی‌سازی شده که تنها دغدغه آنها حفظ تولید و اشتغال است، مرتفع شود.

    

تامین اجتماعی ماهانه ۹هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند

معاون امور استان‌های تامین اجتماعی گفت: این سازمان ماهانه بیش از ۹هزار میلیارد تومان برای بیمه‌شدگان هزینه می‌کند که عمده آن برای مستمری‌‌بگیران، مقرری‌‌بگیران، بازنشستگان و بخش درمان است. به گزارش ایرنا، قائم موهبتی افزود: وضعیت تامین اجتماعی متاثر از شرایط عمومی کشور بر کسی پوشیده نیست اما گاهی از برخی استان‌ها شنیده می‌شود سازمان سختگیری می‌کند که در این خصوص شاید نتوانسته‌ایم آن طور که باید وظایف و فعالیت‌های سازمان را برای مردم بیان کنیم. وی گفت: افرادی که با پرداخت حق بیمه از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند از خدمات درازمدت با عنوان مستمری برای یک عمر استفاده خواهند کرد لذا اگر پرداختی صورت نگیرد دریافتی هم نخواهد بود و این موضوع امر طبیعی و بدیهی است. وی افزود: تامین اجتماعی نه تنها به کسی سخت نمی‌گیرد که سهل هم می‌گیرد و می‌خواهد تامین‌کننده و تسهیل‌کننده زندگی مردم باشد. معاون امور استان‌های تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر شرایط کشور به ویژه بخش تولید و کارفرمایان که حق بزرگی بر رونق و توسعه امور کشور دارند را می‌دانیم و وظیفه داریم هرآنچه از دستمان برمی‌آید با این قشر همکاری و همراهی کنیم.