کمیته نظارت و کنترل بر اقدامات پیشگیرانه برای سلامت نیروی کار و استحکام تداوم چرخ تولید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دستور وزیر کار تشکیل شد.

به گزارش توسعه ایرانی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب گفت: اولین جلسه کمیته نظارت و کنترل بر اقدامات پیشگیرانه روز شنبه، بیست و چهارم اسفند با حضور نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، مدیران معاونت روابط کار و معاونت فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد.

حاتم شاکرمی ضمن اشاره به ضرورت تشکیل این کمیته گفت: نمایندگان حاضر در نشست گزارشی از اقدامات پیشگیرانه انجام شده در برابر ویروس کرونا ارائه کردند و در ادامه براساس پیشنهادات ارائه شده اعضا، نسبت به مواردی بحث و تصمیماتی اتخاذ شد.

وی افزود: در این نشست مقرر شد معاونت فرهنگی و اجتماعی با استفاده از تمام ظرفیت‌های تأمین اجتماعی و همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه تهیه انیمیشن، فیلم و چاپ نشریه در جهت اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی نسبت به اقدام پیشگیرانه در محیط‌های کارگری اقدامات لازم را به عمل آورند. شاکرمی تصریح کرد: براساس مصوبات این نشست قرار بر این شد که با سیاست حفظ تولید نسبت به پیشنهاد تقلیل نیروی کار در واحدهای تولیدی، صنعتی و اقتصادی با استفاده از روش‌های دورکاری و اعطای مرخصی و توزیع نیروی کار در شیفت‌های متفاوت کاری اقدام شود. در صورت نیاز نسبت به تعطیلی بخش‌هایی از فعالیت غیرضروری بنگاه‌ها با همکاری کمیسیون‌های کارگری شورای تأمین استانداری نیز اقدام می‌شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: طبق تصمیمات گرفته شده در این نشست قرار بر این شد که مشاور معاونت روابط کار به عنوان رابط این کمیته با مناطق آزاد و دبیر کمیته نسبت به پیگیری مصوبات و دستورالعمل‌های این کمیته در مناطق آزاد همکاری و اقدامات لازم را به عمل آورند.

شاکرمی اضافه کرد: مقرر شد مدیرکل بازرسی کار با همکاری مدیران کل اجتماعی و فرهنگی نسبت به فعال‌سازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در کارخانجات و خانه‌های بهداشت کارگری به عنوان پل ارتباطی بنگاه‌های اقتصادی و ناظرین مقیم در کارخانجات و این کمیته اقدام کند.

وی گفت: در این نشست مقرر شد نسبت به تشدید بازرسی‌ها در کارگاه‌ها در خصوص فرستادن تمام کارگرانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه ریوی، قلبی، کلیوی و بیماری‌های خاص هستند به استراحت و با حفظ حقوق و مزایای آنان توسط کارفرمایان اقدامات لازم انجام شود.