شورای هماهنگی کارگران و کارکنان راه‌آهن:

دستمزدها را به ۵ میلیون تومان برسانید

شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن، بیانیه‌ای در آستانه تعیین دستمزد بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، در بیانیه شورای هماهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن، افزایش دستمزدها به بیش از ۵ میلیون تومان درخواست شده است. 

در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: حقوق کارگران و کارکنان خط و ابنیه راه‌آهن و پرسنل مهمانداران قطار و کارکنان پروژه متروی شهری در شهرهای مختلف بسیار پایین و کمتر از مخارج واقعی زندگی است، طوری که کارگران با این حقوق و درآمد کم نمی‌توانند معیشت زندگی خود را بگذارند لذا ما خواهان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ به سطح ۵ میلیون تومان هستیم.

در این بیانیه، مواردی همچون بیمه درمانی کارآمد، تسویه معوقات مزدی، توزیع لباس کار، پوتین و دستکش برای کارگران، آزادی تشکل‌یابی برای کارگران و حق تجمع و اعتراض کارگران مورد تاکید قرار گرفته است.

    

شریعتمداری خبر داد:

تعویق برگزاری مجامع کارگری تا پایان فروردین ماه

با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رسیدگی‌های هیات‌های حل اختلاف، مجامع تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و ضرورت حضور و غیاب کارگرانی که از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند تا پایان فروردین به تعویق افتاد.

محمد شریعتمداری در این باره در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: «برای مقابله با شیوع کرونا، همه رسیدگی‌های هیات‌های حل اختلاف و مجامع تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و ضرورت حضور و غیاب کارگرانی که از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، برای کلیه استان‌های درگیر ویروس کرونا با اولویت ‌قم، تهران، البرز، گیلان، مرکزی،  گلستان و مازندران تا پایان فروردین ماه به تعویق افتاد».

    

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین:

سبد معاش در محاسبات مزدی لحاظ شود

یک فعال کارگری در قزوین گفت: افزایش مزد باید مطابق قوانین و براساس دو مؤلفه اعلامی در ماده ۴۱ قانون کار، یعنی نرخ تورم و هزینه سبد معیشت خانوار کارگری تعیین شود.

عیدعلی کریمی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: دولت به عنوان کارفرمای بزرگ و مجری قانون باید با حساسیت بیشتری به قوانین عمل کند تا یک رقم مزدی واقعی متناسب با هزینه‌های اولیه زندگی کارگران تعیین شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین با تأکید بر اینکه کارگران، قشر زحمتکشی هستند که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، گفت: بر مبنای بررسی‌هایی که از سوی کارشناسان انجام شده، حداقل باید چهار میلیون و ۹۴۰هزار تومان درآمد برای یک خانواده چهارنفره وجود داشته باشد. متاسفانه امروز شرایط زندگی از حالت عادی عبور کرده و به دلیل گرانی، تورم لجام‌گسیخته و شیوع بیماری کرونا، در مرز بحران قرار داریم به همین دلیل افزایش دستمزدها باید واقعی‌تر باشد تا بتواند معیشت کارگران را تامین کند.

به گفته وی، برای تامین معیشت کارگران لازم است در کنار افزایش مزد به دنبال تغییرات دیگری در شرایط اقتصادی فعلی باشیم تا وضع معیشت کارگران به‌طور جدی و حتمی تقویت شود.کریمی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم شورای عالی کار منافع ملی را در افزایش حقوق جامعه کارگری در نظر بگیرد. افزایش حقوق کارگران باید حداقل‌های یک خانوار را تامین کند. همه دفاعیاتی که از افزایش حقوق کارگران می‌شود برای این است که لااقل در این شرایط سخت کارگران بتوانند زندگی اولیه خود را تامین کنند.