نگرانی کارگران چادرملو از تعدیل نیروی کار

کارگران پیمانکاری بهاوند باراد در معدن چادرملوی یزد از روند تعدیل نیرو در این شرکت ابراز نگرانی کردند.

این کارگران به ایلنا گفتند: نگران تعدیل هستیم. روز سه‌شنبه حدود 15 نفر از کارگران نتوانستند وارد مجموعه شوند و نگرانیم که این اتفاق برای باقی کارگران نیز بیافتد.

تعداد کارگران این شرکت پیمانکاری حدود 300 نفر است. این کارگران می‌گویند: تازه انجمن صنفی تشکیل دادیم و امیدوار بودیم که شرایط شغلی‌مان بهتر شود نه اینکه در نگرانی از تعدیل به سر ببریم. قبلاً قراردادهای ما دو ماهه بود اما الان قرارداد 15 روزه امضا کرده‌ایم.

طبق این گزارش، کارفرمای این شرکت که کار استخراج سنگ آهن را برعهده دارد، اعلام کرده که دچار ضرر و زیان مادی شده است.

    

مرگ کارگر همدانی بر اثر ریزش کانال

کارگر آب و فاضلاب شهرستان جورقان همدان به دلیل ریزش کانال و ماندن در زیر آوار جان سپرد.

به گزارش ایلنا، فرمانده انتظامی شهرستان همدان گفت:‌ یک کارگر شاغل در پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب شهرستان جورقان حوالی ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه به دلیل ریزش کانال و ماندن در زیر آوار، جان سپرد.

جمشید باقری افزود: این کارگر در جریان عملیات اجرایی آب و فاضلاب در یکی از خیابان‌های شهر جورقان فعالیت داشت.

وی اظهار داشت: فرد حادثه دیده با تلاش نیروهای امدادی و انتظامی از زیر آوار بیرون آورده شد اما به دلیل شدت جراحات وارده جان سپرد.

    

با گذشت بیش از سه سال؛

قانون متناسب‌سازی حقوق کارگران بازنشسته اجرا نمی‌شود

نماینده شاهین‌شهر در مجلس خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پس از سه سال از مصوبه قانون برنامه ششم که متناسب‌سازی حقوق کارگران بازنشسته را لازم‌الاجرا کرده، همچنان متناسب‌سازی کارگران بازنشسته اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی دیروز (سه شنبه) مجلس در تذکر شفاهی خطاب به محمد شریعتمداری گفت: پس از سه سال از مصوبه قانون برنامه ششم که متناسب‌سازی حقوق کارگران بازنشسته را لازم‌الاجرا کرده، همچنان متناسب‌سازی کارگران بازنشسته که 30 سال کار کرده‌اند، اجرا نمی‌شود.

وی افزود: تا چند وقت دیگر مهلت اجرای قانون تمام می‌شود اما هنوز دولت نسبت به متناسب‌سازی حقوق کارگران اقدام نکرده است. چطور یک کارگر با حقوق یک میلیون و 200هزار تومانی از عهده مخارج زندگی برمی‌آید؟

    

کارگران شهرداری سقز، ۷ ماه اضافه‌کاری طلب‌ دارند

یکی از کارگران مجموعه شهرداری سقز در گفت‌وگو با ایلنا، از پرداخت نشدن دست‌کم ۷ ماه اضافه‌کاری خود و سایر همکارانش خبر داد.

به گفته این کارگر، در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر در مجموعه شهرداری سقز مشغول کارند که دست‌کم ۷ ماه اضافه‌کاری و حقوق دی ماه سال جاری خود را از کارفرما طلبکارند.

وی با بیان اینکه چندین سال است مطالبات مزدی کارگران شهرداری سقز با تاخیر پرداخت می‌شود، گفت: دستمزد آبان و آذر ماه سال جاری هم با تاخیر دو تا سه ماهه پرداخت شده است.

این کارگر افزود: عدم پرداخت به موقع حقوق، مشکلات معیشتی بسیاری برای خانواده‌های کارگران شهرداری سقز به وجود آورده که غیرقابل جبران است.

به گفته وی، آنچه کارگران شهرداری سقز هر چند ماه یک‌بار به عنوان دستمزد می‌گیرند حداقل‌های مزدی قانونی است اما این حداقل‌ها کفاف معیشت آنها را نمی‌دهد. از طرفی حقوق کارگران تنها یک‌بار در سال افزایش پیدا می‌کند و آن یک‌بار هم به گونه‌ای تعیین می‌کنند که با هزینه‌های زندگی و نرخ تورم واقعی همخوانی ندارد.