یک فعال کارگری:

گرفتن چک و سفته از کارگر غیرقانونی است

یک فعال کارگری با بیان اینکه گرفتن چک و سفته از کارگران به عنوان ضمانت استخدام کاملا غیرقانونی است، عنوان می‌کند: تنها قانون در مواردی مثل اینکه کارگر اموالی با قیمت بالا در اختیار دارد یا مثلا انباردار است، ضمانت‌هایی را پیش‌بینی کرده است.

کاظم فرج‌اللهی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: نابه‌سامانی بازار کار باعث می‌شود کارگران در مواردی تن به خواسته‌هایی بدهند که در نهایت به ضرر آنها تمام می‌شود. کارفرمایان از کارگران چک و سفته می‌گیرند تا به تعبیر خودشان آنها را گوش به فرمان و سر به زیر کنند. به گفته این فعال کارگری، در بسیاری مواردی حقوق حداقلی کارگران مانند پرداخت حداقل حقوق، بیمه یا اضافه‌کار رعایت نمی‌شود. وی می‌گوید: برخی کارفرمایان برای پیشگیری از شکایت ضمانت‌هایی را از کارگران می‌گیرند تا آنها چه برای به دست آوردن این حقوق و چه در هنگام تعدیل نیرو شکایت نکنند. نرخ بالای بیکاری باعث می‌شود در نهایت وقتی بحث بیکاری مطرح می‌شود، کارگران مجبور به تن دادن به این خواسته غیرقانونی شوند.

فرج‌اللهی با بیان اینکه کارگران تا جای ممکن باید از دادن چک و سفته به کارفرما اجتناب کنند، بیان می‌کند: در صورتی که چاره‌ای جز این کار نمی‌بینند از چک یا سفته سپرده شده، کپی بگیرند یا شماره و تاریخ آن را یادداشت کنند و به نحوی مدرکی برای این تهیه کنند که چک و سفته مذکور در رابطه با موضوع کارگری و کارفرمایی اخذ شده و ربطی به مواردی چون قرض یا خرید ندارد. به این صورت کار آنها در هنگامی که کار به شکایت می‌کشد راحت‌تر است و می‌توان چک و سفته کارفرمایان را باطل کرد.

    

مرگ چهار کارگر بر اثر گازگرفتگی

صبح دیروز (هفتم دی ماه)، چهار کارگر شاغل در باغ صدرای شیراز، در اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایلنا، «محمدجواد مرادیان» مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی با تایید این خبر گفت: حادثه گازگرفتگی با مونوکسیدکربن صبح دیروز به مرکز اورژانس اعلام شد و یک دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد. مرادیان افزود: ماموران اورژانس پس از مراجعه به محل حادثه در یک باغ با جسم چهار کارگر مواجه شدند که در اثر استفاده از اجاق گاز برای گرم کردن خود دچار گازگرفتگی شده و جان باخته بودند.

    

کارگران چادرملو به کار خود بازگشتند

رئیس انجمن صنفی کارگران حاتمی از خاتمه موقت اعتراضات کارگران پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملو خبر داد. به گفته وی، کارگران امیدوارند طرح طبقه‌بندی براساس الزامات قانونی اجرا شود.

به گزارش ایلنا، کارگران پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملوی یزد، هفته گذشته دست به اعتراض صنفی زدند. خواسته اصلی آنها اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل براساس الزامات و بایدهای قانونی‌ست. «حسین رجاییان» رئیس انجمن صنفی کارگران حاتمی در این رابطه می‌گوید: با حضور کارفرما در جمع کارگران معترض و وعده شفاهی مبنی بر پیگیری مطالبات، کارگران به سر کار بازگشتند.

وی با بیان اینکه به کارفرما یک ماه فرصت دادیم، افزود: قرار شد با حضور نمایندگان کارگران، کمیته‌ای تشکیل شده و اشکالات طرح طبقه‌بندی مطرح و رفع شود. در ضمن موارد مورد اختلاف و مطالبات کارگران در نامه‌ای برای استانداری یزد ارسال شده و رونوشت آن تقدیم مقامات دیگر استان شده است.

رجاییان ابراز امیدواری می‌کند صدای اعتراض کارگران چادرملو به گوش مقامات مسئول برسد و کارفرما نیز خود را ملزم به انجام تعهدات کند.

کارگران پیمانکاری حاتمی در روزهای گذشته، نامه‌ای هم به «صباغیان» نماینده بافق و بهاباد در مجلس نوشتند و ضمن بیان مطالبات خود، خواستار پیگیری این نماینده مجلس شدند.