معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درآمد حاصل از فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران را بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: نظام اجرایی و حکمرانی کشور وارد دوره کارآفرینی نشده و قواعد و قوانین کارآفرینی ما متعلق به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل است.

به گزارش ایسنا، عیسی منصوری در حاشیه سومین کنفرانس ملی کارآفرینی اظهار کرد: نظام اجرایی و حکمرانی کشور وارد موج کارآفرینی نشده و به‌رغم آنکه از کارآفرینی سخن می‌گوییم، در حوزه سیاست‌گذاری وارد دوره کارآفرینی نشده‌ایم و بسیاری از قواعد و قوانین ما در این حوزه متعلق به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل است.

وی افزود: برای آنکه محوریت نظام حکمرانی را جبران و بر پلت‌فرم‌ها و اکوسیستم‌ها در رشته‌های مختلف تمرکز کنیم به ایجاد بنیادهای ملی کارآفرینی روی آوردیم که آخرین بنیاد، بنیاد ملی هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا بود و کوشش کردیم که در حوزه‌های مختلف اکوسیستم کارآفرینی را فهم کنیم و توسعه بدهیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار گفت: اینکه دست استارت‌آپ‌ها را یک به یک بگیریم خوب است ولی معتقدیم در حوزه آموزش و توسعه کارآفرینی باید محوریت کار را به دست بخش خصوصی سپرد و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

منصوری از فعالیت ۱۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور خبر داد و گفت: درآمدی که این شرکت‌ها از محل فروش دارند بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان است. ۵۶هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری مشغول کار هستند که ۸۰درصد آنها کارشناسی و ۲۸درصد آنها کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

طرح کارورزی از سر گله‌مندی نظام آموزش رسمی اجرا شد

منصوری تصریح کرد: به دلیل گله‌مندی که از نظام آموزش رسمی داشتیم اموری مثل کارورزی را پیشنهاد کردیم. کارورزی بیش از آنکه یادگیری یک مهارت باشد تمرین عملی تجربه کارآفرینی است و در این راستا کار دیگری که آغاز کردیم شروع کارآفرینی از دوره ماقبل مدرسه است تا خلاقیت از آن دوره منتقل و تجربه شود.

به گفته منصوری، مکانیسمی که در حال حاضر وزارت کار در دستور کار دارد متمرکز بر سه حوزه اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ایجاد اکوسیستم کارآفرینی تخصصی و شناسایی استعدادها از دوران ماقبل مدرسه است.

وی گفت: متاسفانه در حوزه توسعه کارآفرینی اتفاق مطلوبی رخ نداده و فرصت تجربه کردن را فراهم نکرده‌ایم، از این رو امیدواریم با مجموعه اقدامات صورت گرفته در زمینه راه‌اندازی کافه‌های کارآفرینی، بنیادهای ملی کارآفرینی و آموزش از دوران پیش از مدرسه بتوانیم به توسعه فعالیت‌های کارآفرینی و شکوفایی استارت‌آپ‌ها کمک کنیم.