افزایش سه برابری قیمت بنزین در بامداد جمعه، آنقدر مهم بود که در کنار موضوعات مبارزه با فساد و گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران، بخشی از خطبه‌های نماز جمعه ائمه جماعات را به خود اختصاص داد. 

آیت‌الله امامی کاشانی، امام جمعه تهران با اشاره به این افزایش قیمت بنزین گفت: آن طوری که به من توضیح دادند درباره مسئله بنزین دولت و مجلس و همان فرهیختگانی که مربوط به مسائل اقتصادی هستند، تصمیم گرفته‌اند.

امامی کاشانی ادامه داد: باید به اجرای این طرح توجه کرد، باید دقت و نظارت کرد. آن کسی که کالا و جنس می‌فروشد انصاف داشته باشد، چه ربطی دارد که اگر بنزین گران شد آن کار و کالا هم گران شود؟

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: هم اجرایی شدن و هم نحوه اجرایی شدن این طرح مهم است. نباید همه بگویند حالا که بنزین گران شده است مابقی کالاها هم باید گران شود. باید شبیه پیامبر(ص) شد. گرانی بنزین چه ربطی به خانه و میوه و اجناس دارد که گران شوند؟ باید انصاف باشد.

امام جمعه گنبد کاووس: این تصمیم بدون تردید به مردم فشار می‌آورد، اما یقینا مردم هوشیار و آگاه ایران با درک شرایط کشور، با اجرای این طرح همراهی می‌کنند و فریب برخی تبلیغات و القائات دشمنان را نخواهند خورد

این اقدام موجب شکوفایی اقتصادی شود

همچنین حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز با بیان اینکه به هنگام بررسی بودجه سال جاری در مجلس، نظر نهایی نمایندگان در رابطه با تعیین تکلیف قیمت بنزین بر این بود که آن را به دولت بسپارند، اظهار کرد: دولت هم قیمت بنزین را تغییر داد و حالا نیز انتظار این است که دولت با تعیین تکلیف یارانه‌ها و سبد کالای بیش از ۱۸ میلیون خانوار، در خصوص مشکلات معیشتی و خدمات درمانی اقشار آسیب‌پذیر تدبیری بیندیشد و با تدبیر و مدیریت جدی عواید حاصل از افزایش قیمت را صرف رونق اقتصادی و تولید ملی و تقویت زیرساخت‌ها کند. 

وی تاکید کرد: مراقب باشید از ریخت و پاش‌ها جلوگیری شده و این اقدام موجب شکوفایی اقتصادی شود.

مهم‌ترین مزیت؛ جلوگیری از قاچاق سوخت

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد  نیز با بیان اینکه بالا رفتن قیمت بنزین، تصمیم سه قوه بوده است، جلوگیری از قاچاق سوخت را از مهمترین مزایای آن عنوان کرد. 

وی با بیان اینکه بیشتر، قشر مرفه جامعه که چندین خودرو داشتند از مزایای بنزین استفاده می‌کردند، افزود: پول مازاد حاصل از افزایش قیمت بنزین به جیب دولت نمی‌رود بلکه قرار است این پول بین ۱۸ میلیون خانوار تقسیم شود. 

امام جمعه بجنورد تصریح کرد: رانندگان تاکسی، ماشین‌داران، مغازه‌داران و ... به بهانه اینکه بنزین گران شده است، قیمت کالاها را چندین برابر افزایش ندهند و کسبه انصاف به خرج دهند.

مردم فریب القائات دشمنان را نخواهند خورد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ترابی، امام جمعه گنبد کاووس نیز به این نکته اشاره کرد که گرانی بنزین و سهمیه‌بندی آن مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه است.

وی افزود: این تصمیم بدون تردید به مردم فشار می‌آورد اما یقینا مردم هوشیار و آگاه ایران با درک شرایط کشور، با اجرای این طرح همراهی می‌کنند و فریب برخی تبلیغات و القائات دشمنان را نخواهند خورد.

این خطیب جمعه، افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌‌بندی آن را اقدامی مهم برای شرایط فعلی و خاص اقتصاد کشور دانست اما از دولت و دستگاه‌های نظارتی خواست تا نگذارند اجرای این تصمیم، سبب گرانی قیمت دیگر کالاها و خدمات شود.براساس آنچه که ایرنا نوشته است، وی خاطرنشان کرد: انتظار مردم از دولتمردان این است که منابع حاصل از گران شدن بنزین به صورت شفاف به آنها اعلام و آنگونه که رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند، صرف پرداخت بسته حمایتی به ۱۸ میلیون خانوار شود.

آیت‌الله امامی کاشانی، امام جمعه تهران: هم اجرایی شدن و هم نحوه اجرای این طرح مهم است. نباید همه بگویند حالا که بنزین گران شده مابقی کالاها هم باید گران شود. گرانی بنزین چه ربطی به خانه و میوه و اجناس دارد که گران شوند؟

حجت الاسلام ترابی اضافه کرد: مردم همچنین انتظار دارند تا دولتمردان از این پس بر قیمت سایر کالاها و خدمات در بازار نظارت دقیق داشته باشند تا برخی افراد سودجو، خودسرانه اقدام به افزایش قیمت دیگر کالاها  صرفا به دلیل افزایش قیمت بنزین نکنند.

وی همچنین از دولت درخواست کرد تا همگام با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص حذف یارانه چند دهک بالا را نیز اجرا کرده و درآمدهای این بخش را هم به دهک‌های پایین جامعه اختصاص دهد و یا صرف فعالیت‌های عمرانی و اشتغال جوانان کند.