نماینده پیرانشهر در مجلس:

دولت درباره کم‌کاری‌ها نسبت به کولبران پاسخ‌گو باشد

نماینده پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه بسیاری از معابر کولبری تعطیل شده و باید بازگشایی شود، گفت: شخص رئیس‌جمهور باید درباره این کم‌کاری‌ها پاسخ‌گو باشد.

به گزارش فارس، رسول خضری در جلسه علنی دیروز (یکشنبه اول دی) در اخطار قانون اساسی خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: متأسفانه شاهد برخورد صحیح و قانونی با کولبران نیستیم و هر روز شاهد سرمازدگی و کشته‌شدن آنان هستیم.

نماینده پیرانشهر در مجلس با ابراز تأسف از فوت 2 نوجوان کولبر به علت سرمازدگی افزود: جای تأسف دارد که دولت و به ویژه رئیس‌جمهور در ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی و تعیین تکلیف کولبران بی‌تدبیری کرده‌اند و هیچ اهتمامی برای حل مشکلات این افراد ندارند.

    

نماینده مهاباد در مجلس:

تراژدی کولبری باید پایان یابد

نماینده مهاباد در مجلس با بیان اینکه دولت باید با همکاری نمایندگان مجلس گامی جدی برای ساماندهی کولبران بردارد، گفت: جان جوانانی که باید انرژی و اهتمام خود را صرف رونق تولید و توسعه کشور کنند، نباید در این مسیر از دست برود.

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه کولبری علاوه بر ایجاد مشکلات اجتماعی، مشکلاتی را هم از نظر بین‌المللی برای کشور ایجاد می‌کند، گفت: نیاز است دولت برای جلوگیری از تبعات سیاسی و اجتماعی کولبری، با نمایندگان مجلس همکاری و برای ساماندهی کولبران سریع‌تر چاره‌اندیشی کند تا برای همیشه به این تراژدی پایان دهیم.

نماینده مهاباد در مجلس در مورد وضعیت طرح نحوه برخورد با کولبران و شرایط تعقیب آنها، گفت: در این طرح که سال گذشته تدوین شده ساماندهی معابر، ممنوعیت تیراندازی و برخورد شدید با کولبران و مهیا کردن مسیری قانونی برای فعالیت آنها مدنظر گرفته که با توجه به ایرادات گرفته شده کمیسیون قضایی، مرکز پژوهش‌های مجلس ایرادات آن را رفع کرد و در حال حاضر در دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی قرار دارد و می‌طلبد با توجه به وضعیت نامطلوب کولبران به زودی تعیین تکلیف شود. وی ادامه داد: در صورت تصویب طرح مذکور، تیراندازی به کولبران جرم تلقی و با خاطیان برخورد و همچنین برای آنها معابر رسمی و تعاونی ایجاد و مجوز حمل کالا ارائه می‌شود که در چارچوب قانون و با خودرو، بار خود را حمل و توزیع می‌کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه طرح نحوه برخورد با کولبران و شرایط تعقیب آنها بار مالی برای دولت ندارد، یادآور شد: براساس این طرح حذف واسطه‌هایی که از طریق کولبری درآمد کلانی دارند در کانون توجه ما قرار دارد تا درآمد حاصله صرف کولبران شود نه نصیب صاحبان بار و واسطه‌ها.

وی افزود: پیش از تدوین طرح مذکور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بیمه کولبران گام برداشت و از 85هزار کولبر 15هزار نفر در استان کردستان را بیمه کرد اما متاسفانه این مهم تنها 3 ماه طول کشید و آنها را از پوشش بیمه خارج و کولبری به عنوان شغل مستقل پذیرفته نشد در حالی‌که اگر وزارت کار و دولت کولبران را ساماندهی و بیمه می‌کردند هیچ نیازی به تدوین لایحه و طرح نبود.

    

اعتراض رانندگان مخابرات به پایین بودن حقوق

رانندگان مخابرات در چند استان کشور نسبت به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند.

به گزارش ایلنا، با افزایش نرخ بنزین، کاسبی گروه‌های بسیاری کساد شده است. از آن جمله رانندگان شرکت مخابرات ایران که می‌گویند با افزایش قیمت سوخت، دیگر کار کردن به‌صرفه نیست. این رانندگان دیروز در چند استان کشور ازجمله استان خوزستان و مرکزی، در اعتراض به شرایط معیشتی خود دست به یک تجمع محدود صنفی زدند. آنها می‌گویند: قرارداد سراسری خدمات خودرویی، دستور مدیرعامل است و این قرارداد، می‌تواند معاش ما را بهبود ببخشد اما متاسفانه در استان‌ها اجرا نمی‌شود. آنها از مدیران محلی درخواست دارند که دستور مدیرعامل شرکت مخابرات اجرایی شود.