عضو هیات رئیسه مجلس گفت: دولت لایحه نظام جامع بازنشستگی را تدوین و آبان ماه، تقدیم مجلس می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اکبر رنجبرزاده افزود: براساس برنامه از پیش تنظیم شده توسط هیات رئیسه مجلس، وضعیت صندوق‌های تامین اجتماعی، کشوری، لشکری، عشایری و کشاورزان و روستاییان به عنوان یک ابرچالش از نگاه مجلس مورد بررسی قرار گرفت تا در دهه‌های آینده ما را دچار مشکل نکنند.

وی افزود: در سال ۹۳ در صندوق کشوری حدود ۱۵هزار میلیارد تومان منابع داشتیم در حالی که در حال حاضر برای پرداخت حقوق و مستمری این صندوق نیاز به حدود ۴۰هزار میلیارد تومان داریم، یعنی از ۱۵ هزار میلیارد مثبت به ۴۰هزار میلیارد تومان منفی رسیده‌ایم. رنجبرزاده یادآور شد: برای صندوق‌های نیروهای مسلح و لشکری از ۱۱.۷دهم هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ در حال حاضر به نزدیک به ۳۰هزار میلیارد تومان رسیدیم. اگر بودجه عمومی اختصاص داده شده به این صندوق‌ها حدود ۱۵درصد افزایش یافته باشد بین ۳۰ تا ۳۳درصد مصارف آنها افزایش یافته و اگر این روند تداوم یابد حتی بودجه نفت پاسخگوی نیازهای آنها نخواهد بود، بنابراین یک‌سری ایراداتی در مدیریت منابع، ساختارهای صندوق‌ها و قوانین وضع شده وجود دارد که باید رفع شود.

نماینده اسدآباد در مجلس دهم، ادامه داد: طبق گزارش سازمان حسابرسی کشور، دولت نزدیک به ۱۰۰هزار میلیارد تومان و طبق گفته تامین اجتماعی ۱۸۱هزار میلیارد تومان به این سازمان بدهکار است و این بدهی‌های انباشته ورشکستگی صندوق‌ها را در پی خواهد داشت.

رنجبرزاده افزود: از این رو مجلس مصمم است در این رابطه به جمع‌بندی کامل و جامع برسد که بر این اساس مشکلات موجود را در جلسه غیرعلنی صحن علنی مطرح و مجلس به مواردی که ضرورت دارد اصلاحاتی در قانون انجام دهد ورود خواهد کرد. البته دولت نیز لوایح مورد نیاز را تقدیم مجلس می‌کند که در نهایت به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید. در واقع منابع مورد نیاز صندوق‌ها را به نحوی تامین خواهیم کرد که برای یک دهه آینده بتوان این مشکل را درمان کرد و بی‌تفاوت از کنار آن نگذریم تا در آینده دچار بحران و چالش اساسی شویم. این نماینده مجلس ادامه داد: رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کرد که لایحه نظام جامع بازنشستگی را دولت تهیه و در ماه پیش رو آن را نهایی خواهد کرد که امیدواریم آن را آبان ماه تقدیم مجلس کنیم تا بخشی از آن را بتوان در قانون بودجه سال ۹۹ لحاظ کرد.