۳۷درصد بنگاه‌های مشکل‌دار، نیمه‌فعال و ۱۳درصد تعطیل هستند

نگاهی به وضعیت بنگاه‌های مشکل‌دار نشان می‌دهد از ۱۲۸۱ بنگاه شناسایی شده در سطح کشور، ۵۰درصد فعال، ۳۷درصد نیمه‌فعال و ۱۳درصد نیز تعطیل هستند. قرارداد ۷۸درصد کارگران این واحدها نیز موقت است.

به گزارش مهر، آمار بنگاه‌های مشکل‌دار در دوره های سه ماه یک‌بار توسط ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به‌روزرسانی می‌شود که براساس آخرین آمار مربوط به پایان شهریور ماه، ۱۲۸۱ بنگاه مشکل‌دار در کشور شناسایی شده است.

آمار این بنگاه‌ها «از نظر تعداد» به تفکیک ۳۱ استان کشور حاکی از آن است که استان هرمزگان با ۹۸ بنگاه مشکل‌دار در صدر بیشترین بنگاه‌های دارای مشکل قرار دارد.

طبق اطلاعات و آمار به دست آمده، از مجموع بنگاه‌های مشکل‌دار ۹۰درصد بخش خصوصی، ۷درصد بخش تعاونی و مابقی مربوط به سایر نهادها و دستگاه‌ها هستند.

از نظر نوع فعالیت نیز، ۸۸درصد از بنگاه‌های مشکل‌دار در حوزه صنعت، ۶درصد در حوزه کشاورزی و ۶درصد در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند.

در بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار که عمدتا در سه فعالیت‌ اقتصادی صنعتی، کشاورزی و خدماتی فعالیت می‌کنند، ۱۴۶هزار نیروی کار مشغول به کار هستند در حالی که این تعداد در بنگاه‌های مشکل‌دار تا پایان خرداد ماه ۱۴۱هزار و ۷۴ نفر بود.

از نظر نوع قرارداد نیروی کار مشغول در بنگاه‌های مشکل‌دار، آمار نشان می‌دهد ۷۸درصد کارگران شاغل در این ۱۲۸۱ بنگاه شناسایی شده به صورت قرارداد موقت مشغول به کار هستند.

همچنین به لحاظ فعال یا راکد بودن بنگاه‌ها، براساس آمار استخراج شده ۵۰درصد بنگاه‌های مشکل‌دار فعال هستند، ۳۷درصد بنگاه‌های مشکل‌دار به صورت نیمه‌فعال به کار خود ادامه می‌دهند. در عین حال ۱۳درصد از این بنگاه‌ها تعطیل شدند.

براساس این گزارش، در بین بنگاه‌های مشکل‌دار، فهرست بنگاه‌هایی مشاهده می‌شود که طی سال‌های گذشته واگذار شدند. طبق آمار به دست آمده حدود ۴۰ واحد از بنگاه‌های مشکل‌دار، آن دسته از بنگاه‌هایی هستند که پس از واگذاری دچار مشکل شدند.

    

اعتراض بازنشستگان حداقل‌بگیر به عدم دریافت حمایت معیشتی

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی تهران از اعتراض درصد زیادی از بازنشستگان حداقل‌بگیر تامین اجتماعی نسبت به عدم دریافت حمایت معیشتی دولت خبر داد.

علی دهقان‌کیا در گفت‌وگو با مهر درباره تخصیص بسته حمایت معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت بسیاری از بازنشستگان با مراجعه به دفاتر کانون اعتراض خود را نسبت به عدم دریافت بسته حمایتی اعلام کردند.

وی گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور ۲۲۰ نفر از زنان بازنشسته برگزار شد که در این جلسه ۸۵درصد آنها که همگی حداقل‌بگیر نیز بودند اعلام کردند که این بسته حمایتی را دریافت نکردند.

وی تاکید کرد: براساس صحبت‌هایی که با بازنشستگان انجام داده‌ایم و مراجعات روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر به دفاتر کانون بازنشستگی، این افراد نسبت به عدم دریافت بسته حمایتی اعتراض داشتند و خواستار رسیدگی مسئولان شدند.

    

کارگران شهرداری مریوان:

۷ ماه است حقوق نگرفته‌ایم

«کارگران شهرداری مریوان از اردیبهشت به بعد حقوق نگرفته‌اند». این را یکی از کارگران این شهرداری می‌گوید و بلافاصله اضافه می‌کند: فروردین و اردیبهشت هم فقط دستمزد خالص را دادند، سنوات و حق اولاد و مزایای مزدی را ندادند و بعد از آن، یک ریال هم ندادند.

به گزارش ایلنا، کارگران شهرداری مریوان با بیان اینکه ۷ ماه است ریالی حقوق نگرفته‌ایم، ادامه دادند: از ۹۶ و ۹۷ هم مطالبه پرداخت نشده مربوط به اضافه‌کاری داریم که هنوز نداده‌اند. هرچه به شورای شهر اعتراض می‌کنیم، فایده ندارد. کسی به دادمان نمی‌رسد!