رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ایران می‌گوید: اگر ما به فکر مشکلات تولیدکنندگان و کسانی که کسب و کاری راه انداخته‌اند نباشیم، شاهد ریزش اشتغال خواهیم بود. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که از آن با عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌شود، بانک‌ها می‌توانند کمک کنند و جلوی ورشکستگی صنایع را بگیرند.

به گزارش ایلنا، پیش‌بینی شده است سال آینده ۹۵۵هزار فرصت شغلی در ایران ایجاد شود. به دلیل نرخ دورقمی بیکاری در ایران، همواره یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها ایجاد شغل بوده است. هر سال در لایحه بودجه منابعی برای ایجاد شغل در نظر گرفته شده و این منابع به صورت‌های مختلف خرج ایجاد اشتغال می‌شود. سال جاری منابع اختصاص یافته برای ایجاد اشتغال چشمگیر بود. پیش‌بینی شده بود در این سال ۹۹۲هزار فرصت شغلی ایجاد شود. میزان اعتباری که برای ایجاد اشتغال در سال ۱۳۹۸ اعلام شده از سه محل منابع داخلی بانکی، صندوق توسعه ملی و بودجه عمومی در مجموع ۵۳۵هزار و ۴۸۷ میلیارد ریال است. در حالی که بودجه در نظر گرفته شده برای ایجاد اشتغال در سال ۹۹ تقریبا نصف بودجه امسال است اما ایجاد ۹۵۵هزار شغل یعنی تقریبا برابر با پیش‌بینی امسال هدف‌گذاری شده است.

«فتح‌الله بیات» رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت‌وگو با ایلنا عنوان می‌کند: واقعیت این است که وضعیت بد اقتصادی و فشار تحریم‌ها، مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

او ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان در تهیه مواد اولیه با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند. گرانی و کمبود مواد اولیه که هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد، باعث شده بسیاری از صنایع در تهران و شهرستان‌ها زیر ظرفیت تولید فعالیت کنند. فعالیت زیر ظرفیت باعث می‌شود کارگران بیشتری در معرض تعدیل قرار گیرند، ضمن اینکه در این وضعیت اصلا نمی‌توان به فکر افزایش شمار شاغلان بود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با بیان اینکه بخش مهمی از ایجاد شغل و حفظ مشاغل موجود با حمایت از تولیدکنندگان میسر می‌شود، می‌گوید: لازم است مشکلات تولیدکنندگان به ویژه در زمینه تهیه مواد اولیه رفع شود. علاوه بر این، بانک‌ها باید از تولیدکنندگان حمایت کنند، چراکه مشکلات موجود باعث بدهکاری بسیاری از آنها شده است.

او با اشاره به بحث هدفمندی یارانه‌ها، عنوان می‌کند: قرار بود که با هدفمند کردن یارانه‌ها به بخش تولید کمک شود. این اتفاق رخ نداده و به همین دلیل ریزش مشاغل، تعدیل نیرو و ناپایداری شغلی افزایش یافته است.

بیات با بیان اینکه بخشی از برنامه‌های حوزه اشتغال باید به حفظ مشاغل موجود بپردازد، عنوان می‌کند: اگر ما به فکر مشکلات تولیدکنندگان و همچنین کسانی که کسب و کاری راه انداخته‌اند نباشیم، شاهد ریزش اشتغال خواهیم بود. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که از آن با عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌شود، بانک‌ها می‌توانند کمک کنند و جلوی ورشکستگی صنایع را بگیرند.

او همچنین به وضعیت کارگران اشاره می‌کند و می‌گوید: وضعیت معیشتی کارگران نامطلوب است، چرا که دریافتی آنها تنها بخشی از مخارج‌شان را تامین می‌کند. با افزایش قیمت بنزین اگر حمایت‌های موثری از کارگران نشود، وضعیت معیشتی آنها بیش از پیش دچار مشکل می‌شود.