کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز صبح دیروز (دوشنبه ۱۸ آذر ماه) در مقابل ساختمان سازمان قطار شهری اهواز تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، یکی از این کارگران گفت: طی چند ماه گذشته پیمانکار با پیگیری برخی مسئولان وعده پرداخت بخشی از مطالبات ۱۸ تا ۲۰ ماهه کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز را داده اما هر روز که مطالباتمان را پیگیری می‌کنیم کارفرما به ما می‌گوید منابع مالی کافی برای پرداخت بدهی خود به کارگران در دست ندارد.

او با بیان اینکه چند ماه است مشکل کارگران شاغل در پروژه قطار شهری اهواز با متوقف شدن فعالیت این پروژه عمرانی غیرقابل حل باقی مانده و کسی پاسخ‌مان را نمی‌دهد، افزود: جای تاسف دارد بعد از ماه‌ها اعتراض، کسی صدای ما را نمی‌شنود. با این حال کارگران متروی اهواز همچنان خواستار احقاق حقوق خود هستند.

وی تاکید کرد: کارگران خواستار پاسخگویی مدیرعامل قطار شهری اهواز و مدیریت شرکت پیمانکاری کیسون (مجری پروژه) در ارتباط با نابه‌سامانی اوضاع هستند. در عین حال ما نیازمند حمایت مسئولان کشوری هستیم تا قانون را برای وصول مطالباتمان به اجرا درآورند.

«شهرام شاهین‌زاده» مدیرعامل قطار شهری اهواز در همین رابطه ضمن تایید وقوع اعتراض صنفی توسط کارگران شرکت پیمانکاری کیسون گفت: همه صورت وضعیت‌های مالی شرکت پیمانکاری کیسون به صورت سندی از سوی سازمان قطار شهری اهواز پرداخت شده و پیمانکار حتی یک ریال از از سازمان طلبکار نیست.

او دلیل پرداخت نشدن معوقات حقوقی کارگران پیمانی را بی‌توجهی پیمانکار به حقوق کارگران دانست و افزود: از نظر پیمانکار یک‌سری اختلاف حساب بین آنها و سازمان قطار شهری اهواز وجود دارد.

شاهین‌زاده با بیان اینکه در همین رابطه تقریبا سه تا چهار ماه پیش شورای تامین مصوبه‌ای را تصویب کرد که قرار شد ۵۰درصد از مطالبات کارگران را پیمانکار پرداخت کند و مابقی طلب کارگران از سوی سازمان شهرداری‌ها تامین شود، افزود: این مصوبه به تایید هر دو طرف رسیده و در حال حاضر با وجود چند مشکل مراحل پایانی خود را طی می‌کند. مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با بیان اینکه میزان مطالبات کارگران قطار شهری اهواز به حدود ۱۶میلیارد تومان می‌رسد، افزود: حدودا ۲۰۰ کارگر در پروژه قطار شهری اهواز طلبکار بودند که طی چند ماه گذشته با تسویه‌حساب تعدادی از آنها هم‌اکنون تعداد طلبکاران به ۱۵۰ نفر رسیده که مرتبا مطالبات خود را پیگیری می‌کنند. شاهین‌زاده درباره وضعیت فعالیت شرکت پیمانکاری کیسون مدعی شد: متاسفانه این شرکت به تعهدات خود درمورد اجرای پروژه قطار شهری به خوبی عمل نکرده و قطار شهری به عنوان کارفرما پیگیر وضعیت ادامه فعالیت این شرکت است. او با بیان اینکه در یک برهه زمانی تا پایان فسخ قرار داد کیسون پیش رفته بودیم، اضافه کرد: «دین‌پرست» معاون وزیر کشور در جریان بازدید چند ماه گذشته خود از پروژه قطار شهری اهواز به پیمانکار فرصت 10روزه داده بود که اعلام آمادگی خود را برای ادامه روند ساخت پروژه اعلام کند که شرکت کیسون دوباره رضایت خود را اعلام کرد اما آنچه هم‌اکنون مانع ادامه روند ساخت پروژه شده نامشخص بودن وضعیت مطالبات کارگران است. اگر وضعیت مطالبات مزدی و شغلی کارگران حل و فصل نشود ادامه فعالیت کارگاه امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی مجدد کارگاه همه کارگران به محل کار خود بازخواهند گشت، مدعی شد: آنچه موجب نگرانی و ناراحتی کارگران قطار شهری از عملکرد شرکت پیمانکاری کیسون شده، آن است که این شرکت در پرداخت مطالبات مزدی کارگران کوتاهی می‌کند.