مقدمه‌چینی برای دیدار بن‌سلمان و هیئت انصارالله

ریاض به آخر خط رسیده است؟

حامد سیف‌نیا

 خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک مسئول برجسته انصارالله یمن اعلام کرد، ریاض ارتباط با این گروه را بعد از هدف‌گیری تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان شروع کرده است. این مسئول در اظهاراتی گفته است که ارتباطات در سطح بسیار عالی در جریان است و تماسی تلفنی بین خالد بن سلمان (معاون وزیر دفاع سعودی) و مهدی المشاط (رئیس شورای عالی سیاسی یمن) برای بررسی آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در مرزها برقرار شده است. بر اساس مستندات، تماس‌ها بیش از یک ماه است که بین دو طرف در جریان است و دو کمیته نظامی و سیاسی تشکیل شده است که اولی به بررسی آتش‌بس کامل بین دو طرف و لغو محاصره و بازگشایی فرودگاه صنعا می‌پردازد در حالی که کمیته دوم برای بررسی وضعیت سیاسی جدید است. به گفته این منبع، از بین پرونده‌های سیاسی مطرح شده بستن صفحه رئیس‌جمهوری مستعفی منصور هادی و بررسی راه حل سیاسی فراگیر است. خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده که، توافق ریاض که ولیعهد سعودی و ولیعهد ابوظبی در آن شرکت کردند تنها مقدمه تغییری گسترده‌ در قواعد جنگ یمن بود.

در این رابطه یک منبع سیاسی مطلع اعلام کرده که عمان مقدمات دیدار بین هیئت انصارالله و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را آماده می‌کند. آناتولی به نقل از مرکز پژوهش‌های صنعا اعلام کرد که ریاض اکنون مسئول رخدادهای جنوب یمن است. خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان اخیراً مسئولیت پرونده یمن را از برادرش محمد بن سلمان تحویل گرفته است. این مرکز اعلام کرده که از مهم‌ترین دلایل موفقیت این توافق فراهم شدن منابع مالی و منابع کافی برای کمک به اصلاح امور مالی دولت و بازگشایی فرودگاه صنعا و ممانعت از اخراج صدها هزار تن از کارگران یمنی است. اخیراً انصارالله از طرحی برای توقف حملات به عربستان خبر داد و به دنبال آن ریاض این طرح را مثبت خواند. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات هم اخیراً اعلام کرده بود که انصارالله نقشی در آینده یمن دارد. این در حالیست که خبرگزاری آلمان، پیش‌بینی کرده که نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن و تیم همراه روز گذشته (شنبه) به عدن، پایتخت موقت بازگردند تا مأموریت‌ها و وظایف خود را بر اساس توافق ریاض انجام دهند. این برای نخستین‌بار از وقوع حوادث آگوست گذشته و سیطره‌ جدایی‌طلب‌ها بر سازمان‌های مختلف عدن است که دولت مستعفی به این شهر می‌آید. کابینه دولت مستعفی یمن به دنبال نشست پنج‌شنبه در ریاض و پس از هماهنگی با طرف سعودی تصمیم گرفت به عدن بازگردد. منبعی که خواست نامش فاش نشود، گفت که «معین عبدالملک» نخست‌وزیر دولت مستعفی پس از بازگشت از عربستان به همراه وزرای دارائی، کار، ارتباطات و نیز رئیس بانک مرکزی به عدن خواهد رفت. این منبع در رابطه با تأخیر چندین باره در بازگشت دولت مستعفی به عدن گفت که دلیل این تأخیر در وهله نخست عوامل امنیتی بوده و این شهر همچنان شاهد انجام مقدمات امنیتی به فرماندهی عربستان سعودی به منظور تحویل شهر از شورای انتقالی جنوبی است. 

این در حالی است که شبکه المسیره یمن طی خبری اعلام کرده که انصارالله یمن با اعلام اینکه ائتلاف سعودی - اماراتی در چارچوب افزایش تنش نظامی در چند نقطه دست به حملات هوایی زده، در پاسخ به این حملات، این ائتلاف را به حمله به عربستان و امارات تهدید کرد. به این ترتیب باید منتظر ماند تا مشخص شود که آیا طرفین برای اجرای توافقنامه استکهلم به نتیجه می‌رسند یا قرار است توافق جدید به امضا برسد.