بحران جدید در حاشیه موافقت با نخست‌وزیر جدید  

اعتصاب نظام درمانی لبنان چه پیامی دارد؟

علی بازوند

 منابع لبنانی از توافق سه حزب اصلی این کشور بر سر نامزدی «محمد الصفدی» برای تصدی پست نخست وزیری لبنان خبر دادند. حسن حردان، تحلیلگر سیاسی لبنانی در سخنانی اعلام کرد که سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان، علی خلیل، وزیر دارایی این کشور و حاج حسین خلیل، معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله لبنان به صورت سه جانبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. او اعلام کرد سه طرف در این دیدار بر سر نامزدی «محمد الصفدی»، وزیر دارایی پیشین و تاجر لبنانی برای تصدی منصب نخست‌وزیری این کشور توافق کردند و احتمالاً دولت الصفدی تکنو-سیاسی خواهد بود.

این در حالی است که در پی اعلام خبر تایید نشده رسانه‌ها درباره توافق گروه‌های لبنانی بر سر نامزدی محمد الصفدی برای تصدی پست نخست وزیری لبنان، تجمعات اعتراضی در مقابل خانه وی برگزار شده است. از سوی دیگر، جبران باسل، وزیر خارجه لبنان از موافقت الصفدی با پیشنهاد تصدی پست نخست‌وزیری این کشور خبر داد و در اینباره گفت که مذاکرات برای انتخاب نخست‌وزیر دوشنبه هفته آتی آغاز می‌شود. محمد الصفدی ۷۵ ساله، سیاستمدار و بازرگان لبنانی است و در چندین دولت به عنوان وزیر شرکت داشته است. این در حالیست که پس از تظاهرات گسترده مردمی لبنان، سعد حریری از سمت خود استعفا داد و تا به امروز تظاهرات اگرچه با نوسانات روبرو بوده اما تنها فقط از حالتی به حالت دیگر تغییر شکل داده است. تا جایی که روز گذشته همزمان با گذشت یک ماه از تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی‌ها، برخی بیمارستان در اعتراض به کمبود دارو و مشکلات پزشکی و بهداشتی، به اعتصاب هشدار آمیز دست زدند. در اعتصاب سراسری بیمارستان‌ها که امروز آغاز شده  و یک روزه است، پذیرش بیماران به جز در موارد ضروری انجام نمی‌گیرد.

مسئولان بیمارستان‌های لبنان اعلام کردند پس از بی نتیجه ماندن تماس با مسئولان و طرف های مرتبط با امور بهداشت و درمان و هشدار نسبت به کمبود دارو، اعتصاب امروز به شکل هشدار آمیز برگزار شده است. 

این درحالی است که کارکنان شرکت های تلفن همراه «آلفا» و «ام. تی. سی تاچ» امروز نیز برای چهارمین روز پی در پی در اعتراض به کاهش 30 درصدی حقوق خود اعتصاب کرده اند و فعالیت اداری، مالی و فنی این شرکت ها متوقف شده است.

در این میان «سلیمان هارون» رئیس اتحادیه بیمارستان‌های لبنان با اشاره به کمبود شدید دارو گفت: حداکثر یک یا یک ونیم ماه دیگر برای تامین دارو مهلت داریم و در صورت عدم تامین داروهای مورد نیاز با بحران بزرگ بهداشی و پزشکی روبه رو خواهیم شد. وی با اعلام اینکه برخی بیمارستان ارائه خدمات درمانی شیمیایی به بیماران سرطانی را متوقف کرده‌اند، دلیل آن را مشکلات مالی و عدم امکان واردات داروها عنوان کرد که دارو در بازار با قیمت بسیار بالا موجود است و بیمارستان‌ها قادر به خرید آن نیستند. 

به نوشته روزنامه الجمهوریه، هارون با هشدار نسبت به بروز فاجعه بزرگ پزشکی تاکید کرد که اکنون بیمارستان‌ها با کمبود داروی بیهوشی و تجهیزات مصرفی روبه رو هستند و بحران مالی به کابوسی برای وارد کنندگان دارو تبیدل شده است زیرا قادر به خرید و واردادت دارو نیستند. هارون با هشدار نسبت به کابوس بزرگ بهداشتی گفت: حتی در بدترین روزهای جنگ، چنین وضعیتی پیش نیامده بود؛ ما حامی اعتصاب نیستیم بلکه زنگ خطر را به صدا در آورده‌ایم . این در حالی است که جمیل جبق وزیر بهداشت لبنان سه هفته پیش با اعتراض به بسته بودن راه های ارتباطی این کشور و مشکلات حاصل از آن، اظهار کرده که در صورت ادامه این وضع، احتمال بروز فاجعه پزشکی و دارویی وجود دارد.