مرگ کارگر کارخانه ایران رادیاتور  بر اثر حادثه کار

بر اثر وقوع یک مورد حادثه کار در کارخانه ایران رادیاتور رشت، یک کارگر جان خود را از دست داد.به گزارش ایلنا، این کارگر با نام «میرحسین.ص» از یک سال پیش در کارخانه ایران رادیاتور در شهرک صنعتی رشت در استان گیلان مشغول کار بود. وی هنگام حادثه، مشغول کار با دستگاه کات پرس پره‌های رادیاتور بود که ناگهان دچار حادثه می‌شود. به دنبال وقوع این حادثه ماموران امداد و نجات بدن بی‌جان این کارگر را از زیر دستگاه بیرون کشیده و برای سیر مراحل قانونی تحویل پزشکی قانونی دادند. علت مرگ این کارگر از سوی کارشناسان در دست بررسی است.

    

 گسترش پوشش تأمین اجتماعی در ایران  تایید شد

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در اجلاس جهانی تأمین اجتماعی که در بروکسل بلژیک برگزار شد، گزارش جامعی از اقدامات و فعالیت‌های این سازمان به شرکت‌کنندگان ارائه کرد. به گزارش روابط عمومی تامین اجتماعی، مصطفی سالاری طی سخنانی در نشست تخصصی پوشش فراگیر تأمین اجتماعی برای جوامع رو به تحول در اجلاس جهانی تأمین اجتماعی در بروکسل بلژیک، گزارش جامعی از اقدامات و فعالیت‌های سازمان تأمین اجتماعی در جهت گسترش دامنه پوشش بیمه‌ای به اقشار خاص را ارائه کرد. سالاری در این نشست با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی درباره ضرورت برخورداری همگانی اقشار جامعه از مزایای تامین اجتماعی، روح بشردوستانه حاکم بر قوانین تأمین اجتماعی را منشأ تحولات و اصلاحات قوانین و مقررات گسترش دامنه پوشش به اقشار خاص در ایران برشمرد. وی با برشمردن گروه‌های شغلی خاص شامل کارگران ساختمانی، زنان خانه‌دار، زنان سرپرست خانوار، بافندگان فرش و گلیم، رانندگان، خادمین مساجد، باربران، زنبورداران، نویسندگان، کارکنان صنایع دستی، کارکنان صنوف، سازوکار نحوه شناسایی شاغلان در این گروه‌های شغلی و همچنین فرایند بیمه‌پردازی و مزایای متعلقه را شرح داد. طرح گسترش دامنه پوشش تامین اجتماعی در رقابت تجربه موفق ایسا در اجلاس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۸ به تشخیص مرکز تعالی اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی منطبق بر رهنمودهای ایسا در زمینه حکمرانی خوب، کیفیت خدمات، وصول حق بیمه و رعایت مقررات و بخشنامه‌ها و گسترش دامنه پوشش، موفق به اخذ گواهی تأیید تجربه موفق از هیأت داوران شد.

    

انجام ۲۸۰۰ مورد بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی لرستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان از انجام دو هزار و ۸۰۰ مورد بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی این استان طی شش ماه نخست امسال خبر داد. به گزارش ایلنا، علی آشتاب گفت: هدف از این بازرسی‌ها اجرای صحیح قانون کار در محیط‌های کار و تولید، استیفای حقوق کارگران و کارفرمایان، ارائه مشاوره‌های تخصصی به کارگران و کارفرمایان و همچنین کاهش حوادث ناشی از کار بوده است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: با تلاشی که در این حوزه صورت گرفته، خوشبختانه حوادث ناشی از کار طی مدت زمان یاد شده نسبت به سال گذشته ۳۷درصد کاهش یافته است.

    

کارشناسان روابط کار در هفت‌تپه مستقر می‌شوند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بر ضرورت استقرار کمیته‌ای متشکل از کارشناسان خبره حوزه روابط کار برای رصد و اجرای تعهدات طرفین در محل شرکت نیشکر هفت‌تپه تاکید کرد. به گزارش ایلنا، ارسلان غمگین در جلسه بررسی مشکلات کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه گفت: از ظرفیت شورای اسلامی کار باید برای کاهش تنش‌ها و چالش‌ها و رفع مسائل و معضلات این شرکت بهره خواهیم برد. وی با بیان اینکه، کارگر نباید دولت را در تقابل با خود بداند، افزود: فلسفه وجودی تشکیل شورای اسلامی کار ایجاد رابطه دوسویه بین کارگر و کارفرما برای ارتقای سطح تولید است. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تاکید کرد: همان‌گونه که کارفرما ملزم به رعایت حقوق کارگران است، کارگران نیز در قبال کارفرمای خود تعهدهایی دارند که ملزم به رعایت و پایبندی به این الزامات هستند.