رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز خوشبختانه در این ماجرا و تخلف اخیر آمریکا، آمریکایی‌ها از همیشه منزوی‌تر هستند، گفت: شما در سازمان ملل دیدید که استقبال افکار عمومی دنیا از سخنان مسئولین ایرانی چه مقدار و از مسئولین کاخ سفید چه مقدار بود.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی دیروز در دیدار معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین از حضور گسترده و شکوهمند مردم ایران اسلامی در راهپیمایی 13 آبان قدردانی کرد و گفت: مردم با حضور گسترده و شکوهمند خود در این راهپیمایی و اعلام آمادگی برای وحدت، انسجام، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان،  بر توطئه‌های جدید آمریکا خط بطلان کشیدند.

 روحانی با قدردانی از زحمات دکتر کرباسیان در دوران مسئولیت وزارت اقتصاد و همچنین آقای اکرمی در دوران مسئولیت سرپرستی این وزارتخانه، به گزارش مسئولان این وزارتخانه از اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: در شرایطی هستیم که بازار بورس و فرابورس ما امروز نقش بسیار خوب و سازنده‌ای داشته است. این حرف درست است که ما بخشی از مسئولیت بانک‌ها را به تدریج باید به بازار سرمایه منتقل کنیم و بازار سرمایه ما این توان را دارد که بخشی از نیازمندی‌ها و تجهیز منابع مالی کشور را به عهده بگیرد.

رئیس‌جمهور گفت: دولت تلاش کرد تا اوراق در جامعه جایگاه مطمئنی پیدا کند، چراکه این کار بازار سرمایه را هم تسهیل می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تحریم باعث شده قیمت ارز بالا برود و خود به خود به ارقام بازار سرمایه کمک کرده است، گفت: در عین حال بازار سرمایه مسئولیت سنگینی هم بر دوش دارد و می‌تواند در شرایط تحریم نقش بسیار خوبی را ایفا کند چراکه به همان مقدار که ممکن است بانک‌ها دست و پایشان بسته شود، دست بازار سرمایه دست بازتر خواهد بود و باید فعال شود.

 روحانی خاطرنشان کرد: هر چه ما بتوانیم میان اقتصاد و بخش دولتی و شبه دولتی فاصله بیندازیم به نفع مردم است؛ باید اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم؛ خیلی چیزها را باید به مردم واگذار کنیم. اگر مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد، در کمک به اقشار آسیب‌پذیر درست فعال شوند، از دولت بهتر کار می‌کنند. رئیس‌جمهور افزود: البته برخی مسئولیت‌های حاکمیتی همه جای دنیا به عهده بخش خصوصی نیست؛ نیروهای مسلح و بخشی از اقتصاد حالت‌های خاص خودشان را دارند؛ اما می‌توانیم بخش عمده‌ای را به مردم واگذار کنیم و این سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را به معنی واقعی کلمه باید اجرا و پیاده کنیم.

 روحانی با اشاره به موضوع بانک‌ها در نظام اقتصادی کشور، گفت: به آقای دژپسند گفتم که در این دوران مسئولیت، بالاترین وظیفه او،  بانک و اصلاح امور بانک‌ها است. بقیه مسئولیت‌ها با همه اهمیتی که دارند، درجه دو هستند. بانک‌ها باید به جایی برسند تا بتوانند به دولت کمک کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: نکته دیگر سرمایه‌های منجمد است، سرمایه‌های منجمد برای چیست؟ این همه ساختمان و شعبه برای چه؟ در کجای دنیا اینطوری است. اخیراً وقتی به کشورهای خارجی سفر می‌کنم یکی از چیزهایی که نگاه می‌کنم، شعب بانک‌هاست. اصلاً در تهران، اول، وسط و آخر خیابان، نبش خیابان و جای حساس شهر را شما پیدا نمی‌کنید که بانک‌ها نگرفته باشند. چرا؟ یک رقابت ناسالم بین بانک‌ها پیدا شده است. رقابت سالم خوب است، اما امروز رقابت ناسالم ایجاد شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: نظارت بانک مرکزی باید به مراتب افزایش پیدا کند. الان نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها ضعیف است. دیدیم یک مؤسسه غیرمجاز چه بلایی سر کشور آورد. چه بلایی سر مردم آورد. چقدر به اعتماد عمومی مردم لطمه زد و چه هزینه سنگینی بر دوش ما گذاشت.

رئیس‌جمهور گفت: برخی بانک‌ها روزانه و نه ماهانه برای ما گرفتاری درست می‌کنند، هر روز و ساعتی برای ما مشکل درست می‌کنند. همانطور که بانک‌های سالم می‌توانند کمک بسیار بزرگی باشند و تولید بدون بانک راه نمی‌افتد و نقش مهمی در روابط ما با دنیا دارند.

 روحانی با تاکید بر اینکه تحریم را باید به خوبی بشکنیم و این کار را خواهیم کرد، گفت: با کمک مردم و با اتحاد و وحدتی که در جامعه است باید به آمریکایی‌ها با زبان روشن تفهیم کنیم که با زبان زور و فشار و تحریم و تهدید با ملت بزرگ ایران حرف نزنند. باید برای همیشه تاریخ تنبیه شوند. با قلدرمآبی در برابر یک ملت بزرگ و با سابقه کهن فرهنگی، ایستادن و هر روز بهانه‌ای را درست کردن، این برای ملت ایران غیرقابل قبول است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز کاری که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، صرفاً فشار به مردم است، فشار به هیچ جای دیگر نیست. به مردم و به ملت‌های دیگر و به شرکت‌های دیگر و به دولت‌های دیگر است، امروز تنها ما از سیاست‌های آمریکا عصبانی‌ نیستیم حتی شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی‌ هم از سیاست‌های آمریکا عصبانی هستند.

روحانی افزود: فکر نمی‌کنم در تاریخ آمریکا کسانی به کاخ سفید آمده باشند که تا این حد، ضدقانون و معاهدات بین‌المللی باشند. من به یاد ندارم. همه آنها تخلفات قانونی داشتند ولی اینها سرآمد تخلفات هستند. ندیدم در کاخ سفید گروهی روی کار بیایند مثل این دوره نژادپرست باشند. وقتی یک گروهی که هم نژادپرست هستند و هم به قوانین و مقررات بین‌المللی اعتنا نمی‌کنند، امروز چه توقعی از آنها داریم. همین شرایطی است که امروز می‌بینیم.

 روحانی گفت: این ما نیستیم که دلمان می‌خواهد این دوره حکومت آمریکا خیلی کوتاه و کوتاه‌تر شود، متحدین اروپایی خودشان در جلسات به خود من می گویند که یکی از آرزوهایشان این است. بعد از آن مرتب برای ما پیغام می‌دهند که بیایید با هم مذاکره کنیم. مذاکره برای چه چیزی انجام دهیم. شما اول آن مذاکره‌ای که انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم، به آن احترام بگذارید تا زمینه برای مذاکره بعدی درست شود. در همین ایامی که نیویورک بودم، رهبران 4 کشور بزرگ، واسطه شده بودند که با رئیس جمهور فعلی آمریکا ملاقات کنم در حالیکه این موضوع نیاز به واسطه و اینقدر پیغام ندارد، به تعهدات عمل کنید ، با هم صحبت می‌کنیم.