مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی:

خبری از ضرب‌وشتم کارگران هپکو نشنیده‌ام

فضای مجازی در دو روز گذشته شاهد انتشار خبرهایی مبنی بر ضرب‌وشتم گسترده و بازداشت کارگران معترض هپکو بوده است. این کارگران روز دوشنبه در اعتراض به بلاتکلیفی سهامدار کارخانه و همچنین عدم پرداخت معوقات مزدی خود، تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند و خط راه‌آهن اراک را مسدود کردند.

به گزارش ایلنا، «محمدتقی آبایی هزاوه» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در ارتباط با آنچه در راه‌آهن اراک رخ داد، این‌گونه می‌گوید: به‌رغم مذاکراتی که با نمایندگان کارگران مبنی بر پیگیری مطالبات آنها داشتیم، متاسفانه روز دوشنبه کارگران، ریل راه‌آهن را چند ساعتی بسته بودند که سبب شد استاندار مرکزی در جمع کارگران معترض حاضر شد و با آنها صحبت کند. فرمانده سپاه و جانشین فرمانده انتظامی نیز در جمع حاضر شدند و با کارگران مذاکره کردند اما کارگران قانع نشدند.

به گفته آبایی هزاوه، این وضعیت تا ساعت 7 بعدازظهر ادامه پیدا کرد و قطارها برای تردد معطل مانده بودند که در نهایت، نیروی انتظامی وارد عمل شد و ظرف مدت بسیار کوتاهی، ریل راه‌آهن باز شده و تردد قطارها از سر گرفته شد. مداخله نیروی انتظامی نیز با هدف جلوگیری از اختلال عبور و مرور و بازشدن مسیر قطارهایی صورت گرفت که معطل مانده بودند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان ضرب‌وشتم احتمالی و بازداشت کارگران هستید یا خیر، می‌گوید: از بازداشت و ضرب و شتمی که منجر به مجروحیت شده باشد، اطلاعی ندارم. در این موارد چیزی نمی‌دانم اما در جریان مداخله استاندار و نیروی انتظامی و همچنین باز شدن ریل راه‌آهن توسط نیروی انتظامی هستم.

    

کارگران معدن «آق‌دربند» ۱۰ماه مزد طلبکارند

تعدادی از کارگران معدن زغال‌سنگ «آق‌دربند» سرخس روز دوشنبه (۲۵ شهریور ماه) در مقابل ساختمان فرمانداری سرخس تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، معدن زغال‌سنگ آق‌دربند بزرگترین و قدیمی‌ترین معدن زغال‌سنگ در شمال شرق کشور است که در کنار روستایی به همین نام در شهرستان سرخس و ۱۴۱ کیلومتری مشهد واقع است و کارگرانی که در این معدن کار می‌کنند حدود ۱۰ ماه بابت مزد معوقه طلبکارند. علاوه بر این پرداخت حق بیمه این کارگران نیز با مشکل روبرو است.

به گفته یکی از کارگران، به دنبال اعتراض کارگران، نشستی با حضور فرماندار و دادستان سرخس در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد که در نتیجه آن مسئولان حاضر در جلسه وعده پیگیری مطالبات را دادند.

«حمید علیزاده» دادستان سرخس در این نشست با اظهار تاسف از عملی نشدن مصوبات آخرین جلسه سال ۹۶ که مقرر شده بود از محل فروش ملکی در مشهد معوقات مزدی و بیمه‌ای کارگران پرداخت و بخشی از درآمد آن در بخش تهیه تجهیزات و افزایش ایمنی کارگاه هزینه شود، گفت: آنچه ما بعد از سه سال پیگیری شاهد آن هستیم، حل نشدن مشکلات کارگران معدن آق‌دربند است که ناشی از سوءمدیریت مدیرعامل است.

وی با بیان اینکه سهامداران و به خصوص هیأت مدیره شرکت مدت‌ها از مزایای معدن استفاده کرده و از پرداخت هزینه‌های معدن طفره می‌رفتند، افزود: از آنجا که ۳۱درصد سهام متعلق به آستان قدس رضوی است، لذا سهامداران لازم است به‌طور جدی در رفع این مشکل ورود پیدا کنند و با تغییر مدیریت و حتی اساسنامه یا سهیم کردن کارگران با توجه به معوقاتی که دارند، این چرخه اشتغال و تولید را مدیریت کنند.