دژپسند:

به شرایط سخت زندگی بازنشستگان اشراف داریم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در کشور ما ظرفیت‌های بالایی به لحاظ انسانی، مالی و فیزیکی وجود دارد و ما باید از ظرفیت‌های موجود جامعه در بهبود اوضاع اقتصادی مردم بهره‌گیری کنیم.

فرهاد دژپسند با بیان اینکه حجم نقدینگی در کشور بسیار بالاست، افزود: با وجود فشاری که این نقدینگی به تحریک تقاضا وارد می‌کند اما به آن باید به شکل فرصت نگاه کنیم، یعنی از ظرفیت‌های جامعه برای رونق تولید و سرمایه‌گذاری استفاده کنیم تا منشا تولید و عامل افزایش صادرات غیرنفتی شود. وزیر اقتصاد با بیان اینکه نیاز امروز کشور ایجاد بنگاه‌های بزرگی نظیر پالایشگاه، صنایع معدنی و پتروشیمی است، گفت: بر این اساس باید بخش خصوصی توانمند را وارد عرصه بنگاه‌های تولیدی کنیم، طوری که نقدیندگی‌های سرگردان و خرد مردم را به روش‌هایی مثل بورس و پذیره‌نویسی جهت‌دهی کنند. وی درباره معیشت بازنشستگان گفت: بازنشستگان مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند که همیشه سعی کرده‌ایم تامین مطالبات آنها در اولویت باشد و به شرایط سخت زندگی آنها اشراف داریم، چون در اطرافیان ما این قشر وجود دارند. دژپسند افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم به جامعه بازنشستگان توجه ویژه‌ای شده و دولت حتی بیش از وسعش سعی کرده معیشت آنها را بهبود ببخشد.

    

تجمع بازنشستگان کشوری مقابل وزارت کار

جمعی از بازنشستگان کشوری مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور یافته و خواستار اجرای بیمه فراگیر و جامع برای خود شدند. به گزارش ایلنا، جمعی از بازنشستگان کشوری صبح دیروز (۴ شهریور) با تجمع مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار برخورداری از بیمه جامع و کامل و فراگیر پیش از درمان، حین درمان و پس از درمان که با توجه به اصلاحیه ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری لازم‌الاجراست، شدند. تبدیل صندوق بازنشستگی به سازمان بازنشستگی و اجرای کامل ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره آن مبتنی بر تعیین حقوق کارمندان و بازنشستگان و مستمری‌بگیران و موظفین براساس شاخص خرید زندگی سالانه و به رسمیت شناخته شدن تشکل مستقل از دیگر خواسته‌های این عده بود.

    

تنها ۲۰درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، زن هستند

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی، تعداد کل بیمه‌شدگان فعال این سازمان تا پایان سال گذشته ۱۳میلیون و ۳۰۱هزار و ۱۳۳ نفر است که ۸۰درصد بیمه‌شدگان را مردان و ۲۰درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند. بنا بر این گزارش، از مجموع بیمه‌شدگان این سازمان، بیشترین تعداد افراد بیمه شده به گروه سنی ۳۹-۳۵ سال تعلق دارد که حدود ۲۱.۱۹درصد از کل جمعت بیمه شده فعال را شامل می‌شود. کمترین تعداد بیمه‌شده نیز به گروه سنی ۷۴-۷۰سال تعلق دارد که هشت صدم درصد از کل بیمه‌شدگان فعال را شامل می‌شود. گزارش دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد متوسط سن بیمه‌شدگان فعال اجتماعی سال گذشته ۳۸.۵۴ سال است. متوسط سن بیمه‌شدگان فعال در اداره کل تامین اجتماعی یزد ۳۷.۲۰ سال و متوسط سن بیمه‌شدگان فعال در اداره کل تامین اجتماعی لرستان ۴۰.۴۴ سال است که به ترتیب جوان‌ترین و پیرترین استان‌ها را از لحاظ بیمه‌شده تامین اجتماعی تشکیل می‌دهند. همچنین براساس این گزارش جمعیت بیمه‌شدگان تازه‌وارد این سازمان در سال گذشته، ۶۸۲ هزار و ۴۲۶ نفر اعلام شده است. ترکیب جنسیتی بیمه‌شدگان جدید الورود این سازمان در سال گذشته حدود ۶۷درصد مرد و ۳۳درصد زن بوده‌اند.